جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

المیرا صدیقی: در لیست ۳۲ قربانی تیراندازی‌های مرگبار دانشگاه ویرجینیای آمریکا نام دو دانشمند برجسته که تحولات بسیاری را در علم پدید آورده بودند نیز به چشم می‌خورد.

دوشنبه گذشته، پروفسور لیویو لیبرسکو و پروفسور کوین گرانتا، بر اثر شلیک‌های پیاپی دانشجوی 23 ساله اهل کره جنوبی که به دلایل مبهمی‌دست به قتل ده‌ها تن از همکلاسی‌هایش زد، جان خود را از دست دادند.

رئیس بخش علوم مهندسی و مکانیک دانشگاه بزرگ ویرجینیا پس از این حادثه در حالی که هنوز از شوک وارده، به سختی صحبت می‌کرد کشته شدن این دو دانشمند را تائید کرد. به گفته وی دو دانشمند کشته شده یکی از برجسته ترین استادان حاضر در دانشگاه بوده‌اند که تحقیقات آنان تحولات بسیاری را در علم رقم زده بوده است.

لیبرسکو که متولد کشور رومانی بود و دکترای مکانیک داشت، سال 1969 جایزه آکادمی‌علم رومانی را از آن خود ساخت.

او که سرپرستی چندین مؤسسه تحقیقاتی در رومانی را به عهده داشت، برای انجام تحقیقات بیشتر به آمریکا دعوت شد تا در دانشگاه ویرجینیا برای مدتی مهمان افتخاری آنها باشد.

وی بخاطر تحقیقاتش در زمینه مهندسی‌هوانوردی و علم فراوانش در زمینه ریاضیات شهرت جهانی داشت و چند ماه قبل نیز در تایوان در هفدهمین کنگره جهانی الکترونیک جایزه‌ای دریافت کرده بود که آن را به کلکسیون جوایزش که به بیش از 18 مورد می‌رسید اضافه کرد.

برای لیبرسکو که فعالیتهایش را هیچ گاه متوقف نمی‌ساخت، سال 2005 بهترین و پر بارترین سال زندگی بود. او در این سال، در کنگره‌های بین المللی بسیاری در سراسر دنیا شرکت کرد و یافته‌هایش در زمینه هوا فضا را در معرض نمایش مهندسان خبره قرار داد.

تحقیقات وی در زمینه بهبود عملکرد هواپیماها، تهیه مواد کامپوزیت عالی‌تر و ایجاد ساختارهای مستحکم‌تر و مقاوم‌تر هوایی و فضایی بود و این تحقیقات راه‌های روشن تری را در این زمینه روشن می‌ساخت.

لیبرسکو، به گفته پسرش جو، زمانی که مهاجم قصد ورود به کلاس درس وی را داشته با بستن در مانع ورود وی شده تا دانشجویانش بتوانند از پنجره به سرعت فرار کنند و همین این عمل وی باعث خشم فرد مهاجم شده و او با شلیکهای پیاپی به در کلاس در نهایت مرگ وی را رقم زده است.

دانشجویان دانشگاه ویرجینیا از این دانشمند بزرگ به عنوان یک قهرمان یاد می‌کنند که توانست جان بسیاری از آنان را نجات دهد.

مهندس کوین گراناتا نیز که بر اثر شدت جراحات وارده از شلیک گلوله در دانشگاه جان خود را از دست داد، دارای مدرک دکترای بیومکانیک از دانشگاه اوهایو بود.

او قبل از پیوستن به دانشگاه ویرجینیا، در زمینه اورتوپدی در بیمارستانها تحقیقاتی انجام می‌داد اما در طی سالهای اخیر و هم زمان با شروع تدریس وی و اتمام درسش از حدود سال 2003، دانشجویان وی در زمینه واکنش‌های ماهیچه و رفلکس و روباتها تحقیق و مطالعه می‌کردند.

رئیس بخش علوم مهندسی و مکانیک دانشگاه ویرجینیا، گراناتا را یکی از پنج متخصص بزرگ بیومکانیک آمریکا توصیف کرد که در زمینه دینامیک حرکات در فلج مغزی تحقیق می‌کرد و تحول بسیاری در این علم پدید آورده بود.

او کتابها و مقالات بسیاری زیادی در این زمینه جمع آوری کرده بود که مورد مطالعه محققان بسیاری قرار گرفته و همگی به تائید بین المللی رسیده بودند.

کد خبر 20043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز