گروه بین‌الملل: درحالی‌که ائتلاف مخالفان سوریه آمادگی خود را برای گفت‌وگو با معاون رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد و وزیر دفاع سوریه هم بر شکست‌ناپذیری ارتش کشورش تأکید کرد، یک مقام آمریکایی از مشارکت زندانیان سابق گوانتانامو در جنگ با ارتش سوریه خبر داد.

سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه براساس آنچه تلاش برای نجات کشور از ویرانی‌ها و خونریزی‌های بیشتر خواند، اعلام کرد که آماده است با فاروق الشرع، معاون رئیس‌جمهور سوریه البته برای تغییر رژیم در سوریه وارد گفت‌وگو شود. معاذ الخطیب در گفت‌وگو با یک شبکه خبری عربی، حاکمیت سوریه را به اتخاذ موضعی درباره گزینه گفت‌وگو فراخواند و افزود: مخالفان در تغییر مسالمت‌آمیز با کمترین هزینه‌های مالی و جانی همکاری خواهند کرد. اظهارات الخطیب درحالی بیان می‌شود که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در آخرین سخنرانی خود با اعلام آمادگی برای تشکیل دولت وحدت ملی و نشستن بر سر میز مذاکره با مخالفان، زمینه ورود آنها به کشور را فراهم کرد.

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه همچنین طی روزهای گذشته با خائن تلقی‌کردن طراحان، امکان گفت‌وگو با دولت سوریه را رد کرد و افزود: حل بحران سوریه نه به‌دست روسیه یا آمریکا بلکه به‌دست خود سوری‌هاست. اما به موازات این اظهارات، مناف طلاس از فرماندهان نظامی جداشده از نظام سوریه هم در تازه‌ترین اظهارات خود، اعلام کرد که سوریه نیازمند صندوق‌های رأی است و نه سلاح‌های پیشرفته.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری راشا تودی، تصریح کرد که هرج و مرج کشور را فراگرفته و با این هرج و مرج نمی‌توان نظام را ساقط کرد.مناف طلاس پیش‌بینی کرد که سقوط نظام حاکم در سوریه به‌معنای ادامه هرج و مرج و آشوب در کشور است و این امر به نوبه‌خود منجر به فجایعی در سوریه خواهد شد. در داخل سوریه هم وزیر دفاع این کشور با اشاره به اینکه حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک مرکز تحقیقاتی در ریف دمشق به سبب ضربات ارتش سوریه به باندهای مسلح بوده، افزود: ارتش سوریه آموزش دیده است و نمی‌توان آن را شکست داد.

فهد جاسم الفریج در گفت‌وگو با تلویزیون رسمی سوریه، تصریح کرد که مرکز تحقیقات علمی در شهر جمرایا در ریف دمشق ده‌ها بار هدف حمله باندهای مسلح قرارگرفته تا آن را تخریب کرده یا تحت کنترل خود درآورند، اما پس از شکست تمام این تلاش‌ها، رژیم صهیونیستی خود مستقیما آن را هدف حمله قرار داد. وی تأکید کرد که ارتش سوریه بسیار آماده و قوی است و نمی‌توان آن را شکست داد.

اما پس از آنکه آمریکا جبهه النصره وابسته به شبه نظامیان القاعده را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد، این بار یک مقام مسئول آمریکایی اعلام کرد که تروریست‌های سابقا بازداشت شده در زندان گوانتانامو، پس از آزادی، در سوریه فعالیت‌های تروریستی می‌کنند. این مقام آمریکایی تصریح کرد که افراد یادشده زیر چتر همان گروه تروریستی جبهه النصره با ارتش سوریه می‌جنگند. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی اخیرا گزارش داده‌اند که 168زندانی از میان 602زندانی که از گوانتانامو به دیگر کشورها منتقل شده‌اند، مجددا به عضویت گروه‌ها یا شبکه‌هایی درآمده‌اند که فعالیت‌های تروریستی صورت می‌دهند.

پیش از این مقام‌های سوریه تأکید کرده بودند که اغلب افراد مسلحی که با ارتش در مناطق مختلف کشور می‌جنگند، نه دمکراسی‌خواه یا آزادیخواه بلکه تروریست‌هایی هستند که تحت نام اسلام رادیکال برای برقراری امارت‌های اسلامی مبتنی بر تفکرات سطحی‌نگرانه در این کشور می‌جنگند. سازمان‌های مدافع حقوق بشر براساس رصد میدانی درگیری‌ها در سوریه، اعلام کرده بودند که افرادی مسلح از 29کشور در سوریه مشغول فعالیت‌های تروریستی هستند.

کد خبر 200339
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز