همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور مصر با اشاره به جایگاه و نقش مهم تهران و قاهره در منطقه و جهان اسلام بر گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها بدون هیچ‌گونه محدودیتی تاکید کردند.

تاکید احمدی نژاد و مرسی بر همکاری جدی در حل بحران سوریه

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ آقای احمدی‌نژاد  روز سه شنبه در بدو ورود به قاهره، در دیدار با محمد مرسی همتای مصری خود، با بیان اینکه ایران و مصر دو کشور بزرگ، با تاریخ و تمدن دیرینه و برخوردار از فرهنگ بسیار بالایی هستند که نقش سیاسی بسیار مهمی در منطقه دارند، گفت: روابط دو ملت همواره روند مثبتی داشته است و امروز باید همه ظرفیت ها را برای افزایش سطح این روابط فعال کنیم.

وی با بیان اینکه با گسترش همکاری‌های ایران و مصر قدرت جدیدی در منطقه ایجاد خواهد شد، افزود: اگر ایران و مصر با هم باشند، دشمنان بین‌المللی بشریت نمی توانند هیچ آسیبی به ملت‌های ما وارد کنند.

آقای احمدی‌نژاد با بیان اینکه ایران و مصر اهدافی مشترک و نقش مهمی در مناسبات جهانی دارند، به نقش کلیدی مصر در جنبش غیرمتعهدها اشاره کرد و گفت: جنبش غیرمتعهدها ظرفیت بزرگی دارد که باید از آن برای گسترش همکاری میان ایران و مصر و سایر کشورهای مستقل نهایت استفاده را به عمل آورد و از همه ظرفیت‌های آن برای پیشرفت و اقتدار ملت‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه شرایط جهان و منطقه در حال تحول است، به اهمیت برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در شرایط کنونی در مصر اشاره کرد و افزود: همکاری ایران و مصر در موضوعات مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند تمام تحولات را تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس جمهور گفت: از نگاه تاریخی و کلان چنانچه ایران و مصر در کنار هم باشند، هر دو موفق خواهند بود و این موضوع نه تنها به نفع دو ملت، بلکه به نفع کل منطقه است.

وی در ادامه به تحولات سوریه اشاره کرد و رفع مشکلات آن را از موضوعات مهم میان دو کشور ایران و مصر دانست و افزود: با ادامه درگیری و کشتار، قطعاً مشکل این کشور برطرف نخواهد شد و باید در کنار یکدیگر برای رفع ریشه ای مشکل سوریه به تفاهم برسیم و در این راستا برای رفع مشکلات با هم همکاری و همیاری کنیم.

احمدی نژاد با تأکید بر اینکه ایران از شرایط کنونی سوریه ناراحت است و باید به سرعت مسائل سوریه پایان یابد، اظهار داشت: چنانچه در موضوع سوریه، ایران و مصر با هم هماهنگ عمل کنند، بخش مهمی از مشکلات این کشور برطرف خواهد شد.

وی افزود: ایران معتقد است که سوریه باید آباد و قوی باشد و مردم این کشور بتوانند برای خودشان تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به موضوع فلسطین و ضرورت هم‌اندیشی در این خصوص گفت: اگر در موضوع فلسطین نیز ایران و مصر در کنار هم باشند و همکاری کنند، این مسئله می تواند به نفع مردم فلسطین به اتمام برسد.

وی تأکید کرد: باید از کیان ملت های خود و ملت های منطقه در برابر هجوم دشمنان بین المللی دفاع کنیم.

آقای احمدی نژاد در خصوص روابط ایران و مصر گفت: ایران بدون هیچ محدودیتی آمادگی دارد روابط خود را در تمام زمینه ها با مصر افزایش دهد و آغوش ملت ایران برای توسعه و پیشرفت ملت مصر باز است.

وی بر تعمیق و تحکیم روابط تهران و قاهره در بخش‌های مختلف تأکید کرد و افزود: ایران و مصر ظرفیت های فراوانی برای گسترش همکاری در زمینه های مختلف صنعتی، بازرگانی، علمی، گردشگری و فرهنگی دارند که باید همه آنها را به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه فعال کنیم.

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط ایران و مصر از جایگاه مهم و تأثیرگذاری در منطقه و جهان برخوردار است، گفت: امروز همکاری ایران و مصر در تمام زمینه‌ها لازم و ضروری است، از این رو بسیار خرسند هستم که شخصاً از جنابعالی استقبال کردم و بسیار مایلم که از فرصت این سفر برای رایزنی در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز تحکیم روابط دوجانبه نهایت استفاده را به عمل آوریم.

وی افزود: انقلاب مصر شرایطی همانند انقلاب ایران دارد و از آنجا که مصر فرصتی مانند ایران برای پیشرفت سریع ندارد، از این رو گسترش همکاری ها و روابط با ایران را بسیار مهم و ضروری می‌دانیم.

رئیس جمهور مصر با اشاره به تحولات سوریه، نقش مهم ایران و ضرورت نقش‌آفرینی ایران در حل مشکل سوریه، اظهار داشت: معتقدم مشکل سوریه بدون ایران قابل حل نیست و تلاش های ایران در این زمینه در اولویت سایر اقدامات قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید با هم در جهت رفع مشکل سوریه همکاری کنیم، افزود: ما به تلاش‌های ایران، رهبری معظم، رئیس جمهور و مسئولان ایرانی اعتماد کامل داریم و در اینکه ایران در جهت رفع مسائل در سوریه و سایر ملت‌ها تلاش خالصانه انجام می‌دهد هیچ تردیدی نداریم، از این رو تأکید ما بر این است که با ایران در این زمینه همکاری کنیم.

آقای مرسی تصریح کرد: اگر چه در موضوع سوریه کشورهای دیگری نیز نقش دارند، اما تصورم این است که ایران و مصر از تاثیرگذاری جدی‌تر و مهم‌تری برخوردارند و این اقتضا می کند که همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را هر چه بیشتر گسترش دهیم.

وی افزود: همیشه به عنوان اخوان المسلمین، پشتیبان و حامی انقلاب اسلامی ایران هستیم و معتقدیم پیشرفت ایران، پیشرفتی برای مصر و سایر کشورهای اسلامی است، چرا که شاهدیم که چگونه کشورهای اسلامی مورد هجمه دشمنان سلطه‌گر قرار می گیرند و آنها هرگونه پیشرفت ملت‌ها را مورد حمله قرار می دهند.

رئیس جمهور مصر گفت: وقتی جبهه دشمنان وجود دارد باید جبهه دیگری نیز در برابر آنها وجود داشته باشد و این بدون اتحاد و همکاری کشورهای اسلامی ممکن نیست.

وی اضافه کرد: تفرقه اندازی دشمنان نمی تواند به روابط دو ملت و ملت‌های اسلامی آسیب بزند.

رئیس جمهور مصر با اشاره به موضوع فلسطین گفت: حل مسئله فلسطین نیز جز با همکاری کشورهای اسلامی با یکدیگر امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: ایران و مصر می توانند در بخش های مختلف، همکاری‌های خود را به طور کامل گسترش دهند و مطمئناً جهان، شاهد شکل جدیدی از همکاری ایران و مصر خواهد بود.

مرسی گفت : ایران و مصر همواره دنبال صلح، پیشرفت و امنیت هستند چرا که معتقدیم حق ملت های ماست که پیشرفته باشند.

کد خبر 200324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز