یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران دیروز بودجه سال 92شهرداری تهران را در بخش درآمدها و منابع با رقمی معادل 10هزار و 450میلیارد تومان به تصویب رساند.

شهر

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهرتهران پیش از شروع بررسی بودجه سال 92شهرداری تهران خواستار آن شد تا بودجه سال آینده براساس معیارهای انقباضی تدوین شود اما چنانچه درآمدها بیشتر از پیش‌بینی بودجه، تحقق پیدا کرد در قالب تبصره‌ها و برای پیشرفت پروژه‌های خاص مانند مترو و بزرگراه‌ها اختصاص پیدا کند. رسول خادم رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورای شهر گفت:‌

در بودجه سال 91رقم 9هزار و 100میلیارد تومان به تصویب رسیده بود و در متمم بودجه نیز با عملکرد شش ماهه اول سال 91رقم درآمدی معادل 10هزار و 900میلیارد تومان به تصویب رسید، بنابراین ملاک را متمم بودجه سال 91درنظر گرفته‌ایم که به این ترتیب بودجه مورد تأیید کمیسیون بودجه شورا برای سال 92شهرداری رقمی معادل 10هزار و 450 میلیارد تومان است.

خادم با اشاره به آخرین سال فعالیت مدیریت شورا و شهرداری خاطرنشان کرد: با توجه به آخرین سال مدیریت شهری فعلی، اصرار بر این است که بودجه برای پروژه‌های نیمه‌تمام سرمایه‌ای درنظر گرفته شود و چنانچه درآمد از سقف پیش‌بینی بالاتر برود در تبصره 38که مربوط به همین موضوع است برای پروژه‌های خاص و اولویت دار شهری هزینه شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورای شهر در تشریح ردیف‌های درآمدی و منابع بودجه سال92 گفت: یکی از ردیف‌های این سرفصل از بودجه مربوط به عوارض حاصل از مالیات بر ارزش افزوده است که رقمی معادل هزارو549میلیارد تومان درنظر گرفته شده که این رقم با مجموع بودجه مصوب و متمم سال91 حدود هزارو300میلیارد تومان بود. همچنین برای ردیف عوارض برتراکم رقمی معادل دو هزار و 700میلیارد تومان پیش‌بینی شده که مشابه سال91 درنظر گرفته شده است.

خادم در بخش دیگر اظهاراتش به ردیف‌های دیگر درآمدی اشاره کرد و افزود: برای درآمدهای ناشی از عوارض عمومی و عوارض بر پروانه‌های کسب فروش و خدماتی معادل 41میلیارد تومان پیش‌بینی شده؛‌ از سوی دیگر برای ردیف درآمدی حاصل از تغییر کاربری‌ها نیز رقمی معادل دو هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

گزارش تفریغ بودجه سال 1388

در ادامه جلسه دیروز بررسی اطلاعات گزارش حسابرس مستقل شورای شهر تهران درباره لایحه تفریغ بودجه سال 1388شهرداری تهران که در جلسات قبلی شورای شهر تهران ارائه شده بود مورد بررسی قرار گرفت. رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در توضیح این موضوع اعلام کرد: براساس گزارش حسابرس در تفریغ بودجه سال 1388شهرداری تهران معادل دو‌دهم درصد انحراف از بودجه داشته که آن هم به‌دلیل تغییر کدینگ بودجه‌ای با حسابداری بوده است.

حسین محمد پورزرندی معاون مالی شهرداری تهران نیز در توضیح این گزارش گفت: در بررسی گزارش حسابرس در مورد تفریغ بودجه سال 88، 160هزار مورد بودجه‌ای و حسابداری باید اصلاح شوند و با توجه به اینکه این اصلاحات در تفریغ بودجه در سال 1390انجام شده است و با توجه به فرصت کم و حجم بالای کار، به تهیه صورت‌های تلفیقی سال 88ورود نکردیم.

چمران نیز با اشاره به اینکه صورت‌های مالی سال‌های 89و 90هنوز به شورای شهر ارائه نشده است، تأکید کرد: برای اینکه ما بتوانیم بودجه سال 92را بررسی و تصویب کنیم می‌بایستی صورت‌های مالی سال‌های 89و 90را داشته باشیم. پورزرندی درپاسخ قول داد با توجه به اینکه صورت‌های مالی سال‌های 89و 90آماده شده ظرف مدت دو هفته صورت‌های مالی را به شورای شهر ارائه دهد.

تهیه طرح حمایت از حقوق مردم

محمد علی نجفی دیگر عضو شورای شهرتهران نیز اظهار داشت: با گله‌گذاری مشکل مردم تهران و شهرداری حل نمی‌شود بلکه باید مکانیسمی طراحی شود تا درچارچوب آن امکان تخلف نباشد یا به حداقل برسد. وی خواستار آن شد تا هر آنچه در شهرداری اتفاق می‌افتد را به‌صورت شفاف به مردم ارائه کنیم؛ به‌طور مثال نحوه محاسبه عوارض شهرداری روی سایت شهرداری قرار گیرد تا هر شهروندی خواست خودش بتواند عوارض پرداختی خود را محاسبه کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین پیشنهاد داد که طرحی تهیه شود به نام «طرح حمایت از حقوق مردم در ارتباط با شهرداری» تا دیگر مسئولی حتی یک ریال در ارتباط با عوارض و سایر دریافتی‌ها از مردم دریافت نکند و درصورت تخلف ظرف مدت یک هفته آن مسئول عزل شود.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه ما در یک چرخه معیوب افتاده‌ایم اظهار داشت: هرجلسه، از برخی عملکردهای شهرداری گله و یکسری ایرادات را مطرح می‌کنیم که در نهایت نتیجه‌ای هم ندارد، بنابراین پیشنهاد می‌دهم از ابزار‌های قانونی که همان تهیه طرح است استفاده شود.

کد خبر 200031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز