گروه بورس: معاون بورس اوراق بهادار تهران آخرین جزئیات عرضه سهام هلدینگ خلیج‌فارس و نفت و گاز تأمین را در بورس اعلام و ابراز امیدواری کرد سهام این دوشرکت بزرگ تا پایان سال در بازار سهام عرضه شود.

بورس

به گزارش همشهری، همزمان با نزدیک شدن به پایان سال شمارش معکوس برای عرضه سهام دو شرکت بزرگ یکی در حوزه پتروشیمی و دیگری در حوزه نفت و گاز آغاز شد. با درنظرگرفتن میزان سرمایه این دو شرکت پیش‌بینی می‌شود پس از عرضه سهام، این دو شرکت به بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس تبدیل شوند.

در حال حاضر شرکت ملی صنایع مس ایران با ارزشی معادل 12هزارو400میلیارد تومان بزرگ‌ترین شرکت بورس است اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به میزان سرمایه و سود هر سهم شرکت هلدینگ خلیج‌فارس، سهام این شرکت در بورس بیش از 20هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شود. سرمایه شرکت هلدینگ خلیج‌فارس در حال حاضر 2400میلیارد تومان است و سرمایه شرکت نفت و گاز تأمین 600 میلیارد تومان که قرار است به سه هزار میلیارد تومان افزایش یابد؛ ضمن اینکه گزارش‌های مالی هلدینگ خلیج‌فارس روز گذشته منتشر شد و براساس آن سود هر سهم شرکت 13هزارو441تومان پیش‌بینی شد.

در همین رابطه محمدرضا عربی، معاون بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره عرضه سهام این دو شرکت در بورس گفت: دو شرکت هلدینگ خلیج‌فارس و نفت وگاز تأمین در حال تکمیل اطلاعات مالی خود هستند و به محض اینکه مستندات مربوط به این دو شرکت به تأیید نهایی برسد نامشان روی تابلو درج و سهامشان در بورس عرضه می‌شود. وی افزود: بخشی از اطلاعات این دو شرکت مربوط به گزارش‌های کدال است که باید به تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار برسد.

عربی در پاسخ به این پرسش که چرا ارائه اطلاعات از سوی شرکت‌ها به یک مانع برای عرضه سهام تبدیل شده و بارها عرضه سهام شرکت‌های جدید به‌دلیل تأخیر در ارائه اطلاعات به تعویق افتاده است، گفت: این دو شرکت شرکت‌های بزرگی هستند که باید گزارش‌های تلفیقی خود را ارائه کنند؛ ضمن اینکه افزایش قیمت ارز در سال‌جاری مشکلات زیادی برای ارائه گزارش‌های مالی به‌وجود آورد. از یک طرف مدیران شرکت‌ها نمی‌دانستند نرخ ارز را در گزارش‌های مالی خود چگونه تسعیر کنند و از طرف دیگر سازمان حسابرسی نمی‌دانست چه نرخی را باید برای دلار درنظر بگیرد.

فروش هلدینگ خلیج‌فارس تا پایان بهمن‌ماه

معاون سازمان بورس هم از آماده‌سازی‌ هلدینگ خلیج‌فارس برای عرضه در بورس تهران تا پایان بهمن خبر داد. سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مجوز افزایش سرمایه هلدینگ خلیج‌فارس توسط سازمان بورس صادر شده است و شرکت باید فرایند ثبت افزایش سرمایه را در اداره ثبت شرکت‌ها انجام دهد. وی با بیان اینکه ارائه اطلاعات این شرکت به‌صورت فشرده در حال پیگیری است تا شرکت برای عرضه آماده شود، افزود:

هلدینگ خلیج‌فارس در حالی برای عرضه اولیه در بورس تهران آماده‌سازی‌ می‌شود که هنوز بخشی از اطلاعات شرکت‌های فرعی و اطلاعات پیش‌بینی سود را ارائه نکرده است. حسینی اضافه کرد: علاوه بر این و با توجه به اینکه ثبت افزایش سرمایه این شرکت در حال انجام است باید شرکت بعد از ثبت افزایش سرمایه، برخی اطلاعات را براساس سرمایه جدید تعدیل کند تا بتواند وارد بورس شود.

کد خبر 199844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز