مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست تخصصی «راهکارهای حفاظت، حمایت و توسعه میراث مذهبی و ملی در شهر تهران» روز دوشنبه 16بهمن از سوی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

tehran

مدیریت مطالعات امور اجتماعی و فرهنگی مرکز در شرح ضرورت برگزاری این نشست عنوان کرد: میراث فرهنگی، دینی و ملی هر جامعه منبعی برای تفکر و تعقل، ابزاری برای رشد، و همچنین نقشه راه توسعه آن جامعه در آینده است. جامعه‌ی بی‌توجه به میراث فرهنگی، دینی و ملی، در واقع بی اعتناء به آینده خود است؛ بنا براین حفظ و حراست از این میراث به معنای تداوم هویت دینی و ملی جامعه و الهام‌بخش نسل‌های آینده است.

در این راستا مدیریت شهری نیز در عرصه‌های شناسایی، مطالعه و پژوهش، حمایت و حفاظت، آموزش، ترویج، باز تولید و باز زنده‌سازی میراث مادی و معنوی می‌تواند نقش مهم و موثری ایفا کند و ضمن تقویت عناصر هویتی و افزایش حس تعلق شهروندان به محیط زندگی‌شان، حتی در جهت تقویت بنیه اقتصادی و سودآور کردن فرهنگ گام بردارد.

آنچه که اهمیت دارد و این نشست تخصصی نیز در پی پاسخ به این دغدغه برنامه‌ریزی شده، این است که شهر تهران به عنوان یک کلان شهر چند فرهنگی و پذیرنده خرده فرهنگ‌های مختلف به شدت از فقدان هویت مشترک در میان شهروندانش رنج می‌برد. از همین رو احیاء و اشاعه میراث فرهنگی (در ابعاد مذهبی و ملی)، چه در صور کالبدی همچون اماکن و ابنیه و چه در اشکال معنوی همچون آیین‌ها،مراسم و مناسک قدیمی، خاطرات مشترک ، حرفه‌ها و ... یکی از بهترین منابع برای بازتولید هویت و تقویت آن است. چنانچه صیانت از این مفاهیم و انتقال آن‌ها به نسل جوان به درستی صورت پذیرد، تاثیر محسوسی بر هویت‌یابی این نسل و همچنین اثر مثبتی بر کاهش گسست و شکاف نسلی خواهد گذاشت.

کد خبر 199786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز