سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: وزارت امور خارجه آمریکا نماینده ویژه خود در امور بستن زندان گوانتانامو را برکنار کرده است که نشان دهنده کمرنگ شدن امیدها برای تعطیلی این زندان است.

گوانتانامو

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: روزنامه نیویورک تایمز با استناد به یادداشت‌های یک مقام وزارت خارجه گزارش داد: دانیل فرید، مسئول ویژه این پرونده از این به بعد در ارتباط با بستن زندان گوانتانامو فعالیتی نخواهد داشت.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: این گزارش مبنی بر جایگزین نشدن دانیل فرید کاملا درست است.

فرید دیپلمات کهنه کار و سفیر سابق آمریکا در لهستان در ماه مه 2009 تنها چند ماه پس از دستور تعطیلی زندان گوانتانامو از سوی باراک اوباما به عنوان مسئول ویژه این کار منصوب شد.

فرید در یک بیانیه در اواخر سال 2009 گفت: کار وی گفتگوی دیپلماتیک با دولت‌های خارجی در رابطه با بازگردانی یا اسکان مجدد زندانیان گوانتانامو در کشورها است.

اوباما در اولین روز تصدی خود در ژانویه 2009 دستور تعطیلی زندان گوانتانامو را صادر کرد تا به یکی از وعده‌های خود در مبارزات انتخاباتی عمل کرده باشد. اما تصمیم وی به دلیل مخالفت برخی کشورها با بازگشت این زندانیان و مخالفت قانونگذاران آمریکایی با انتقال این زندانیان به خاک آمریکا برای محاکمه، لغو شد.

دانیل فرید در سال 2009 گفت که کار اصلی وی پیدا کردن مکان‌هایی برای زندانیانی است که تبرئه شده و قرار است به کشور خود یا یک کشور ثالت بازگردانده شوند.

از بین 779 زندانی گوانتانامو فقط 9 تن محاکمه شدند و از 166 زندانی باقیمانده 55 تن برای آزادی بی خطر تشخیص داده شده‌اند اما جایی برای رفتن آنها وجود ندارد.

کد خبر 199409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز