گروه ادب و هنر - احمد افشار: سی‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد هنری کشور، 11بهمن‌ماه در تالار وحدت گشایش خواهد یافت.

جشنواره فیلم فجر

 محمدرضا عباسیان، دبیر سی‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر صبح دیروز در دومین نشست خبری سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر با تسلیت درگذشت مسعود بهنام صداگذار سینمای ایران گفت: روز 11 بهمن افتتاحیه این رویداد در تالار وحدت برگزار می‌شود. از روز دوازدهم بهمن هم در 12 سالن مردمی در شهر تهران و مرکز همایش‌های برج میلاد و در 10مرکز استان آثار به نمایش در می‌آیند. همچنین به‌صورت نمادین یادواره شهدای هسته‌ای در دو سایت نطنز و فوردو برگزار می‌شود.

دبیر سی ویکمین فیلم فجر همچنین از حضور 193مهمان بین‌المللی و 40مهمان خارجی در کنفرانس هالیوودیسم خبر داد و یادآورد شد: سه هیأت عالی رتبه سینمایی از چین، لهستان و روسیه در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.

عباسیان در این نشست خبری در پاسخ به خبرنگار همشهری درباره اینکه چرا برخی فیلم‌ها در فهرست بخش خارج از مسابقه حضور ندارند و آیا این فیلم‌ها مشکل ممیزی دارند؟ توضیح داد: با توجه به آیین‌نامه جشنواره که چند‌ماه قبل منتشر شده و در سایت جشنواره هم موجود است ما از همان ابتدا اعلام کردیم که اساسا بخشی به‌عنوان ستون جدول نمایش خارج از مسابقه نداریم. تنها تعدادی فیلم در بخش سودای سیمرغ به‌عنوان فیلم‌های خارج از مسابقه پذیرفته خواهند شد. دلایل و نحوه انتخاب این فیلم‌ها هم در آیین‌نامه قید شده و این پیش‌بینی دبیرخانه جشنواره در آیین‌نامه بوده است.

من به اسم هیچ فیلمی اشاره نمی‌کنم. ولی تأکید می‌کنم از نظر دبیرخانه‌ جشنواره، هیچ فیلمی مشکل ممیزی نداشته و فیلم‌ها با نظر هیأت داوران به جشنواره آمده‌اند. و همه فیلم‌ها اگر آن امتیازات لازم را برای حضور در این بخش کسب کرده بودند، می‌توانستند در مسابقه یا در بخش خارج از مسابقه حضور داشته باشند. به‌عنوان مثال فیلمی بوده که دبیرخانه جشنواره از کارگردان آن دعوت کرده تا فیلمش در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شود. ولی کارگردان محترم فیلم نپذیرفته یا فیلمی بوده که به تأیید عزیزان هیأت انتخاب نرسیده است.

دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه افزود: 15فیلم در بخش نگاه نو، 25فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران و 9فیلم نیز در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آیند. وی از حضور 110شرکت پخش فیلم در بخش بازار جشنواره فیلم فجر خبر داد و افزود: 70شرکت در این بازار غرفه و اغلب این شرکت‌ها در عرصه بین‌الملل حضور فعال دارند. عباسیان از حضور 40خریدار بین‌المللی در بازار فیلم فجر خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این رویداد، محملی مناسب برای حضور بین‌المللی سینمای ایران باشد. وی ادامه داد: در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر در دوره سی‌ویکم، شاهد افزایش همکاری و مشارکت نهادهای مختلف بودیم که در این بین 44نهاد با انتخاب 180داور آثار منتخب خود را معرفی خواهند کرد. این در حالی است که میانگین حضور نهادهای مختلف در بخش تجلی اراده ملی در سال‌های اخیر 18 تا 25مورد بوده است. دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر 16بهمن‌ماه در تالار وحدت و اختتامیه بخش سینمای ایران نیز(سودای سیمرغ) 22بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره محتوای فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره که گفته می‌شود فیلم‌هایی بدون حاشیه هستند، توضیح داد: من از همان ابتدا گفتم تمام تلاشم این است که در جشنواره تنوع موضوعی داشته باشیم که امروز می‌بینید چنین اتفاقی افتاده است. همچنین از نظر جغرافیایی هم ما با تنوع خوبی روبه‌رو بوده‌ایم و تنها صحنه‌های 17فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره، در تهران می‌گذرد. البته در همین 17فیلم هم تعداد کمتری از فیلم‌ها نسبت به سال‌های قبل، فیلم‌های آپارتمانی و مربوط به شمال تهران هستند.

دبیر جشنواره درباره حضور فیلم‌هایی با موضوعات آسیب‌های اجتماعی هم افزود:اعتقاد ما این است که اگر فیلمساز پس از نمایش یک معضل اجتماعی و در پایان قصه، به یک راهکار و جمع‌بندی برسد آن فیلم می‌تواند خیلی خوب باشد با همین دیدگاه ما امسال بیش از 15فیلم در جشنواره داریم که آسیب‌های اجتماعی را مطرح می‌کنند و جمع‌بندی و پیامی دارند که قابل دفاع است. عباسیان در این نشست که با انتقاد برخی خبرنگاران درباره زمانبندی فشرده نمایش فیلم‌ها در برج میلاد روبه‌رو شده بود تأکید کرد: پس از بررسی مجدد این زمانبندی درصورت امکان تصمیم مبسوطی در این زمینه اتخاذ خواهد شد. وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نمایش فیلم‌های مستند در سالن برج میلاد گفت: ما تمام تلاشمان را انجام داده‌ایم که نمایش فیلم‌های بخش مسابقه مستند با نمایش فیلم‌های سینمایی و نگاه نو در برج میلاد همزمان نباشد تا مهمانان بتوانند از این فیلم‌ها دیدن کنند. در ادامه این نشست یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درباره وضعیت نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها در این دوره از جشنواره اظهار کرد: امسال در کمیته برنامه‌ریزی تمام تلاشمان را کرده‌ایم که زمان مناسبی را برای برپایی هر نشست پرسش و پاسخ پیش‌بینی کنیم.

در این نشست‌ها سؤالات به شکل ترکیبی از پرسش‌های شفاهی و کتبی بیان خواهد شد. وی ادامه داد: ما برای هر فیلم مستند، دو نمایش در سالن‌های جنبی جشنواره پیش‌بینی کرده‌ایم و اگر برای فیلمی ظرفیت تماشاگر بیشتر وجود داشته باشد، نمایش‌های دیگری را هم پیش‌بینی خواهیم کرد. در پایان این نشست خبری از پوستر، تیزر و سیمرغ بلورین جدید جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. ابراهیم حقیقی در این مراسم توضیحاتی درباره ویژگی‌های این سیمرغ بلورین ارائه کرد. همچنین بهرام عظیمی و بیژن جناب سازنده آنونس و طراح پوستر نیز توضیحاتی را ارائه کردند.

کد خبر 199315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز