همشهری آنلاین: پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود دریافتند: با وجود این که در آغوش کشیدن افراد آشنا باعث کاهش استرس، اضطراب و فشار خون می‌شود، در آغوش کشیدن افراد غریبه می‌تواند اثر معکوسی را برجای بگذارد

در آغوش گرفتن غریبه‌ها، استرس را افزایش می‌دهد

به گزارش ایسنا، "اکسی توسین" هورمونی است که علت افزایش صمیمیت در والدین و فرزندان و نیز زوج‌ها شناخته شده است.

این هورمون در زنان نیز هنگام زایمان و شیردهی باعث افزایش محبت و رابطه بین مادر و نوزاد می‌شود که علاوه بر آسوده کردن مراحل زایمان، موجب افزایش جریان شیر مادر حین شیردهی می‌شود.

بر اساس تحقیقات اخیر "یورگن سند کولر"، رییس مرکز تحقیقات مغز دانشگاه وین که این پژوهش را با همکاران انجام داده است، تنها زمانی اثرات مثبت این هورمون طی آغوش کشیدن پدیدار می‌شود که صداقت و احساسی دو طرفه بین افراد وجود داشته باشد. اگر افراد همدیگر را نشناسند یا تنها یکی از دو طرف، از درآغوش کشیدن لذت نبرد، اثرات این هورمون بروز نخواهد کرد.

تحقیق انجام شده همچنین حاکیست: "صداقت" چیزی است که در آغوش کشیدن را لذت بخش می‌کند نه خود "آغوش گرفتن".

چرا که با صداقت، رفتار دو طرف "هم دلانه" می‌شود، در نتیجه میزان اکسی توسین افزایش یافته و اثرات مثبت آن بروز می کند.

به گفته محققان، اکسی توسین را می‌توان به صورت قرص یا اسپری‌های بینی مورد استفاده قرار داد.

طبق یافته‌های به دست آمده از این پژوهش، در آغوش کشیدن افراد غریبه یا غیر منتظره بودن آن، باعث ایجاد استرس می‌شود، چرا که حالت و رفتار "حفظ فاصله طبیعی" بدن، مورد تعرض قرار می‌گیرد و در این شرایط است که هورمون استرس "کورتیزول" ترشح می‌شود.

این تحقیق پس از آن انجام شد که 21 ژانویه در بعضی جوامع، "روز در آغوش کشیدن" نام گرفته اما طبق پژوهش دکتر "سند کولر"، این تفریح جز آسیب رساندن به سلامت بدن افراد، نفع دیگری ندارد.

کد خبر 198383
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز