گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت که تهران حدود دو میلیون واحد آلاینده مسکونی، تجاری، اداری و... دارد که باید کالیبره شود، زیرا به‌صورت جدی آلودگی ایجاد می‌کنند.

محمدجواد محمدی‌زاده در پانزدهمین همایش واحدهای صنعتی و خدماتی سبز، با اعلام این خبر افزود: با شروع فصل سرما، مصرف این واحدها افزایش می‌یابد و اگرچه مصرف گاز، آلودگی کمتری دارد اما از آنجا که بخشی از این واحدها از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، آلودگی آنها بیشتر می‌شود. به گفته وی، با وجود آنکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم، سومین مصرف‌کننده گاز جهان هستیم و مصرف سرانه ما 1700مترمکعب است؛ درصورتی که میزان استاندارد آن 1100مترمکعب است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: با مصرف سرانه 2900کیلووات برق، در مقابل 900کیلووات استاندارد جهانی، جزو اسراف‌کننده‌های مصرف انرژی و برق هستیم. آنطور که در گزارش ایسنا آمده است محمدی‌زاده، سرانه مصرف آب در کلانشهرهای ایران را 250 لیتر در روز عنوان کرد و گفت: استاندارد جهانی 150لیتر است؛ به‌عبارتی هر نفر در ایران 100لیتر آب به‌صورت روزانه اسراف می‌کند. وی با بیان اینکه در زمینه پسماند و تولید زباله، سرانه ایران 800کیلوگرم در سال است، افزود: این سرانه در جهان 299کیلوگرم است که نشان می‌دهد در استفاده بهینه از منابع طبیعی، مدیریت درستی نداریم و این دقیقا در حالی است که کشور ما روی کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان قرار داشته و از نظر منابع تحت فشار هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: بارندگی در کشور ما 250میلی‌متر است، راندمان کشاورزی ما 35تا 45درصد است و این در حالی است که کشورهای اروپایی که 10برابر ما بارندگی دارند، راندمان کشاورزی‌شان 80تا 85درصد است. محمدی‌زاده تأکید کرد: مسئله اساسی در اسراف منابع، هم به حوزه‌ شخصی و هم به خانواده‌ها مربوط است و هم به حوزه کلان مجموعه مدیریتی کشور که باید برای آن فکری کنیم.وی ادامه داد: باید توجه کنیم برای کشوری که محدودیت منابع دارد و باید از منابع آبی‌اش خوب استفاده کند، راهکار احداث سد بهتر است یا اصلاح آبیاری و ذخیره‌سازی آب! مدیران باید با بهره‌گیری از تجربیات جهانی، پاسخی مناسب برای اینگونه سؤالات بیابند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه پایش محیطی و مدیریت فرایندهای توسعه‌ای، یک ضرورت است، افزود: امروز باید به این مسئله توجه کرده و برای دستیابی به آن، فرهنگ محیط‌زیست را ارتقا داده و نظام‌های محیط‌زیستی را پیاده کنیم.

 

کد خبر 197860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز