گروه شهری: بیش از یک‌سال از زمان تصویب مصوبه شورای شهر تهران برای تأمین بودجه مورد نیاز طرح «کهاب» می‌گذرد.

آلاینده های بنزین

این طرح مربوط به کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین در شهر تهران بود. براساس این مصوبه به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران پیشنهاد شد که تا پایان سال91 نسبت به تأمین اعتبار این طرح و تا پایان سال92 نیز نسبت به اجرای طرح کهاب اقدام کند. اعضای شورای شهر همچنین به دولت و مجلس پیشنهاد کردند با عنایت به اهمیت اجرای طرح کهاب، اعتبارات مورد نیاز را در سنوات آتی در لوایح و قوانین بودجه منظور کنند.به گزارش همشهری، این طرح سال گذشته از سوی معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر ارائه شد. وی هنگام دفاع از این طرح به ترکیبات آلی فراری اشاره کرد که به‌دلیل رعایت نشدن استاندارد در تولید بنزین و گازوئیل مشکلات جدی برای بهداشت و سلامت عمومی جامعه به‌وجود آورده است.

به گفته ابتکار، آلودگی هوای شهر تهران و روند فزاینده تولید بنزن باعث شده تا با ارائه این طرح وزارت نفت را متقاعد کنیم که کار استاندارد‌سازی‌ بنزین و گازوئیل را در پمپ‌بنزین‌ها چه در هنگام تخلیه، چه در مخازن و از طریق دیس‌پنسرها دنبال کند.به گفته رشیدی، سه‌ماه پیش نمونه‌هایی از انواع سوخت را در سطح شهر جمع‌آوری کرده و آنها را مورد بررسی قرار دادیم. وی با استناد به نتایج این بررسی‌ها اعلام کرد: گازوئیل معمولی در سطح شهر هشت‌هزار قسمت در میلیون پی‌پی‌ام گوگرد دارد و البته سهم گازوئیلی که اتوبوس‌های شرکت واحد می‌زنند، 500 واحد است درصورتی که این رقم باید زیر 10واحد و حداکثر زیر 50پی‌پی‌ام باشد. رشیدی تأکید کرد: بنزین‌های معمولی‌مان 187در میلیون پی‌پی‌ام گوگرد دارد در حالی که این رقم باید زیر 10واحد و حداکثر زیر 50پی‌پی‌ام باشد و البته بنزین‌های سوپر نیز از حداکثر مجاز بیشتر گوگرد دارد.وی در پایان خاطرنشان کرد: بنزینی که در تهران توزیع می‌شود 3/5برابر، گازوئیلی که اتوبوس‌های شرکت واحد مصرف می‌کنند 10برابر و گازوئیلی که سایر خودروهای سنگین مصرف می‌کنند 160برابر حد مجاز گوگرد دارد.

کد خبر 197709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز