گروه ادب وهنر: دبیر سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر از اعضای هیأت انتخاب بخش سینمای ایران درخواست کرد تا موافقت خود را برای اضافه‌کردن فیلم‌های رزرو به بخش مسابقه اعلام کنند.

سینما - فیلم فرزند چهارم

در پی طولانی‌شدن مراحل فنی برخی از فیلم‌‌های منتخب سینمای ایران، محمدرضا عباسیان، دبیر سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر در نامه‌ای خطاب به اعضای هیأت انتخاب درخواست کرد تا موافقت خود را برای اضافه کردن فیلم‌های رزرو به بخش مسابقه اعلام کنند. در متن نامه عباسیان خطاب به اعضای هیأت انتخاب جشنواره آمده است: ضمن سپاس و تقدیر مجدد از زحمات شما، با عنایت به فرصت کم باقیمانده تا تنظیم جداول نمایشی و طولانی شدن مراحل فنی برخی از آثار برگزیده، خواهشمند است موافقت خود را مبنی بر اضافه کردن فیلم‌های رزرو براساس صورت‌جلسه نهایی به بخش مسابقه اعلام فرمایید. عناوین فیلم‌های ذخیره براساس اولویت به‌ترتیب زیر است:
عقاب صحرا (مهرداد خوشبخت)
آسمان زرد کم‌عمق (بهرام توکلی)
فرزند چهارم (وحید موساییان)
ترنج (مجتبی راعی)
افزایش تعداد فیلم‌های مسابقه بدون داوری

مدیر روابط عمومی سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر عنوان کرد: طبق آیین‌نامه بخش خارج از مسابقه نخواهیم داشت. یزدان عشیری به مهر گفت: طبق آیین‌نامه جشنواره، ما بخش خارج از مسابقه نخواهیم داشت و خبرهایی که در این زمینه و درباره اضافه‌شدن این بخش به کلیت جشنواره منتشر می‌شود، کذب است. وی افزود: ممکن است با نظر هیأت انتخاب و دبیر جشنواره فجر، تعدادی از آثار به بخش مسابقه (بدون داوری) اضافه شوند که در این صورت نیز اطلاع‌رسانی رسمی از سوی روابط عمومی جشنواره خواهد بود. جشنواره فیلم فجر امسال و در سی‌و‌یکمین سال برپایی دچار تغییراتی در آیین‌نامه شد که یکی از این تغییرات حذف بخش خارج از مسابقه بود. در بخش فیلم‌های اول (نگاه نو)، فیلم «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی به‌عنوان فیلم ذخیره انتخاب شده است.

پیش از این عباسیان اعلام کرده بود که بنا ندارد فیلم‌های بخش مسابقه را اضافه کند. او همچنین بر اعمال روندهای قانونی و تبعیت از نظر هیأت انتخاب تأکید کرده بود. البته تغییر در فیلم‌های بخش مسابقه امری سابقه‌دار در طول سال‌های مختلف جشنواره فیلم فجر بوده و به هر حال دبیر جشنواره می‌تواند با استفاده از اختیارات خود فیلم‌هایی را برای بخش‌های مختلف جشنواره در نظر بگیرد، اما از آنجا که برخی از فیلم‌های بخش رزرو جزو تولیدات سازمان سینمایی محسوب می‌شود به نظر می‌رسد این تغییرات با توجه به درخواست مسئولین این سازمان صورت گرفته است؛ فیلم‌هایی که وقتی اسامی بخش مسابقه بدون حضور آنها اعلام شد تا حدی تعجب برانگیز بود. طبق درخواست عباسیان قرار است یک فیلم هم به بخش فیلم‌های اول اضافه شود. این در حالی است که اعضای هیأت انتخاب جشنواره در گفت‌و گوهایی تاکید کرده بودند فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه نیافته‌اند کیفیت لازم برای حضور در این بخش را ندارند.

عباسیان پس از اعلام لیست فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فجر گفته بود: «به خاطر احترام به سینمای ایران تلاشمان را کردیم که از تصمیمات هیأت انتخاب حمایت کامل کنیم تا همین 22 فیلم در جشنواره باشد و ایستاده‌ایم تا این تعداد افزایش پیدا نکند. البته بستگی به میزان فشارها دارد و ممکن است به دلایلی این فیلم‌ها افزایش پیدا کند اما من کاملا مخالف این موضوع هستم، مگر آنکه حکم حکومتی بدهند.»

کد خبر 197728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز