همشهری آنلاین: شبکه اطلاع رسانی افغانستان رییس جمهوری آمریکا را که دردیدار با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفته است ما به هدف خود که خلع سلاح القاعده و از میان بردن توانایی آنها بود دست یافته‌ایم و یا به آن نزدیک شده‌ایم، دروغگوی بزرگ توصیف کرد.

اوباما دروغگوی بزرگ است

به گزارش ایرنا این شبکه اطلاع رسانی روز شنبه در گزارشی با طرح این سوال که آیا القاعده از بین رفته است، نوشت: القاعده روز به روز در کشورهایی چون یمن، الجزایر و سوریه فعالیتهای خود را افزایش می دهد، پس چگونه اوباما مدعی است القاعده خلع سلاح شده است؟!

شبکه اطلاع رسانی افغانستان با تاکید بر اینکه طی سال اخیر، اخباری از دستیابی طالبان به پیشرفته ترین سلاحهای روز دنیا منتشر شده است، افزود:القاعده ثروتمند، همچنان حضور دارد، پس می‌توان این را نیز جزو دروغ‌های بزرگ اوباما دانست که می‌کوشد هدف اصلی کاخ سفید را از لشکرکشی به کشور جنگ زده افغانستان، پنهان کند.

این شبکه پر مخاطب افغانستان نوشت: روسای جمهوری آمریکا و افغانستان بعد از گفتگوهایشان، در یک نشست خبری حضور یافتند تا توافقات خود را برای خبرنگاران تشریح کنند.

مهمترین مساله ای که دو طرف بر سر آن توافق کردند پایان دادن نقش نظامی کنونی آمریکا در افغانستان تا فصل بهار سال آینده است. با این توضیح که نیروهای آمریکایی چند ماه دیگر به نقش عمده عملیات رزمی خود ، پایان می دهند و به نقش حمایتی روی می آورند که بیشتر جنبه آموزشی، مشاوره و کمک به سربازان افغانستان خواهد بود.

این شبکه افزود: اقدامی که دورنمای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را تسریع می‌بخشد و براساس آن حداقل نیروهای خارجی در افغانستان باقی خواهند ماند. درباره تعداد دقیق این سربازان امریکایی هنوز خبری منتشر نشده و اوباما اعلام دقیق آن را منوط به مشورت با پنتاگون کرده است.

شبکه اطلاع رسانی افغانستان نوشت:هرچند گفته می شود تعداد سربازانی که بعد از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند شش هزار تا بیست هزار نفر خواهند بود. اما اوباما گفته است شرط واشنگتن برای ماندن این سربازان در افغانستان مصونیت قضایی آنان است.

در واقع از کرزی می خواهد که به این موضوع رسمیت ببخشد که سربازان خارجی اگر در افغانستان جرمی مرتکب شد در این کشور محاکمه نشوند و به آمریکا منتقل گردند.

کرزی در این دیدار ضمن انتقاد از ناتو به دلیل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در کشتار غیر نظامیان، به اوباما گفت خروج سربازان خارجی در بهار 2013 ، به وی این امکان را می دهد تا در هنگام بازگشت به کابل درخصوص مساله اعطای مصونیت قضایی برای ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان، را با مردم به بحث بگذارد.

شبکه اطلاع رسانی افغانستان افزود: در ادامه این نشست، باراک اوباما از لحظه خروج سربازان آمریکایی از افغانستان به عنوان یک لحظه تاریخی یاد کرد و آن را گامی دیگر به سمت استقلال و تمامیت ارضی افغانستان برشمرد.اما نگفت که باقی ماندن این تعداد سرباز خارجی در افغانستان به چه معناست؟ آیا این یک نوع دخالت نظامی یا غیر نظامی در حکومت افغانستان نیست؟ وقتی قریب به بیست هزار سرباز خارجی در کشور ما بمانند،آیا می توان گفت کاخ سفید آنها را برای کنترل دولتمردان افغانستان باقی نمی گذارد؟

کرزی در اظهاراتی که به نظر می رسید گلایه از دخالتهای آمریکاییها در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در افغانستان بود، اظهار داشت: مهمترین دستاورد من در نهایت از نظر مردم افغانستان این خواهد بود که بتوانم انتخاباتی آزاد و بدون دخالت دیگران در کشور برگزار کنم تا مردم بتوانند رییس جمهوری خود را انتخاب کنند.

کد خبر 197546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز