شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که باراک اوباما تعطیلات سال نو را در هاوایی هشت هزار کیلومتر دورتر از واشنگتن می‌گذراند، در پایتخت آمریکا بحث‌ها درباره معرفی کابینه جدید او داغ و جنجالی است و بسیاری منتظر هستند تا او هفته آینده چهره‌های جدید کابینه خود را به‌صورت رسمی معرفی کند.

آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا پس از پشت سر گذاشتن بحران پرتگاه مالی به ادامه تعطیلاتش رفته و تا یکشنبه هفته آینده به کاخ سفید بر نمی‌گردد اما بدون شک او برای چینش مهره‌های جدید خود با سنگ‌اندازی جمهوریخواهان در کنار ساحل هم باید برای تصمیم‌گیری نهایی فکر کند. رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون به‌صورت قطعی تنها نام جان کری را به‌عنوان نامزد وزارت امور خارجه و برای جایگزینی هیلاری کلینتون معرفی کرده است و او باید به‌زودی تصمیم خود را برای پست‌های مهم دیگری ازجمله وزارت دفاع و ریاست سازمان اطلاعات مرکزی این کشور اعلام کند.

قرار است ۲۱ژانویه مراسم تحلیف باراک اوباما برای دومین دوره ریاست‌جمهوری برگزار شود و به‌نظر می‌رسد که با بحث‌ها و رایزنی‌هایی که در واشنگتن جریان دارد تا هفته‌ آینده تکلیف پست‌های مهم مشخص خواهد شد. برای وزارت دفاع منابع کاخ سفید اعلام کرده‌اند که با وجود مخالفت لابی رژیم صهیونیستی اوباما به‌احتمال زیاد چاک هگل، سناتور سابق ایالت نبراسکا از حزب جمهوریخواه را برای جایگزینی لئون پانه‌تا معرفی خواهد کرد.

هگل را در کنار کری دو سیاستمدار میانه‌رو می‌خوانند و به همین‌خاطر انتخاب آنها با انتقاد سیاستمداران تندرو و طرفداران جنگ در آمریکا مواجه شده است. هگل ۶۶ساله دو دوره از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ سناتور ایالت نبراسکا بوده و گفته می‌شود رابطه نزدیکی با اوباما دارد و در حال حاضر به‌عنوان رئیس مشاوران اطلاعاتی اوباما فعالیت می‌کند. کری و هگل هر دو از طرفداران راه‌حل مذاکره به جای مداخله نظامی در مسائل مختلف ازجمله درباره ایران هستند. روند تأیید چاک هگل برای پست وزارت دفاع به همین‌خاطر احتمالاً جنجالی‌ترین مورد کابینه در کنگره خواهد بود. لیندزی گراهام، سناتور جمهوریخواه به‌تازگی اعلام کرده که جمهوریخواهان و دمکرات‌ها نگرانی‌های بسیاری درباره موضعگیری‌های هگل درباره اسرائیل، تحریم‌های ایران، حماس و حزب‌الله دارند.

وی تأکید کرده که تعداد کمی از سناتورهای جمهوریخواه از هگل حمایت خواهند کرد. هگل همچنین از طرفداران خروج سریع‌تر نیروهای آمریکا از افغانستان است. با وجود این سی‌‌ان‌ان گزارش داده که اوباما در هاوایی علاوه بر هگل همچنان به گزینه‌های دیگر ازجمله میشل فلورنوی، معاون سیاسی وزارت دفاع و اشتون کارتر، معاون کنونی وزارت دفاع فکر خواهد کرد. در تیم امنیت ملی آمریکا، اوباما همچنین باید فکری برای رئیس دائمی سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) پس از کناره‌گیری دیوید پترائوس به‌دنبال ماجرای رسوایی اخلاقی کند. در حال حاضر مایکل مورل سرپرستی سیا را برعهده دارد و یکی از گزینه‌های مهم برای به‌عهده گرفتن ریاست این سازمان هم به‌حساب می‌آید. علاوه بر مورل، گزینه مهم دیگر برای به‌دست گرفتن ریاست سیا، جان برنان، مشاور ارشد ضد‌تروریسم اوباماست که سابقه ۲۵سال فعالیت در این سازمان را دارد.

توافق سخت در کنگره برای عبور از پرتگاه بحران مالی به خوبی نشان داد که دوره جدید اوباما با مشکلات مختلف اقتصادی همراه است و به همین‌خاطر پست وزارت دارایی برای او اهمیت حیاتی دارد. خبرهای کناره‌گیری تیموتی گیتنر، که بیشترین مدت حضور را در تیم اقتصادی اوباما داشته از مدت‌ها پیش منتشر شده بود و اکنون با جدی شدن تصمیم او گزارش‌ها نشان می‌دهد که جک لو، رئیس کارکنان کاخ سفید بیشترین بخت را برای رسیدن به این پست دارد.

احتمالاً گیتنر که نقش مهمی در مذاکرات دولت با نمایندگان کنگره بر سر بحران پرتگاه مالی داشت یک یا دو هفته پس از برگزاری مراسم تحلیف هم در وزارت دارایی باقی خواهد ماند تا انتقال مسئولیت‌هایش به‌تدریج انجام شود. به تازگی گیتنر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گفته است که جایگزین او باید فردی باشد که حقایق را به اوباما بگوید و به رئیس‌جمهور برای انجام کارهای سختی که باید صورت بگیرد کمک کند.

کد خبر 196878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز