همشهری آنلاین: روزنامه اینترنتی روسی ˈوزگلیادˈ روز دوشنبه در حالی از برنامه تجهیز سه لشکر موشک های راهبردی روسیه به موشک‌های قاره پیمای نسل پنجم خبر داد که رویارویی موشکی میان مسکو و واشنگتن به دلیل آغاز مراحل استقرار سامانه موشکی آمریکایی در اروپا تشدید شده است.

تقابل موشکی مسکو و واشنگتن

به گزارش ایرنا، روزنامه اینترنتی ˈوزگلیادˈ امروز به نقل ازˈسرگئی شورینˈ سخنگوی نیروی موشک های راهبردی روسیه نوشت: سه لشکر موشکی نیروی موشک های راهبردی روسیه در سال 2013 برای نخستین بار در سالهای اخیر بطور همزمان موشک‌های قاره پیمای نسل پنجم دریافت می کنند.

سخنگوی نیروی موشک‌های راهبردی روسیه گفت: لشکرهای موشکی نووسیبیرسک، کوزلسک و تاگیل در سال جاری به موشک های پیشرفته قاره پیما مجهز خواهند شد.

وی افزود: علاوه بر آن امسال مقدمات تجهیز لشکرهای موشکی منطق ایرکوتسک و یاسنسک به موشک‌های قاره پیمای جدید فراهم می شود.

مقام نظامی روس افزود: مطابق برنامه دهساله تسلیحاتی دولت روسیه، در سال 2013 کار ایجاد مجموعه های موشکی جدید از جمله موشک های فوق سنگین ادامه خواهد یافت.

روسیه با توجه به آغاز طرح استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا، برنامه های گسترده ای را برای تجهیز واحدهای موشکی خود به تسلیحات فوق پیشرفته تدوین و اجرای آنها آغاز کرده است.

روزنامه روسی ˈنزاویسمایا گازتاˈ نیز به تازگی در مقاله ای از تجهیز 30 درصد واحدهای موشکی نیروی موشک های راهبردی روسیه به موشک های قاره پیمای پیشرفته در سال 2012 خبر داد

در این مقاله آمده است: در این راستا دو لشکر موشکی ˈتاتیشفˈ و ˈتیکوفˈ واقع در مناطق ساراتف و ایوانووا روسیه بطور کامل به سیستم های موشک قاره پیمای نسل پنجم مجهز شده اند.

روزنامه روسی در مقاله خود افزود: لشکر ˈتاتیشفˈ شش هنگ موشکی خود را به سیستم های متحرک موشک های قاره پیمای ˈتوپول-امˈ و لشکر ˈتیکوفˈ نیز دو هنگ خود را به سیستم های زمینی موشک های ˈتوپول-امˈ و دو هنگ نیز با همین موشک ها با کلاهک های تقسیم شونده مجهز کرده است.

روسیه تجهیز واحدهای موشکی لشکر ˈکوزلˈ واقع در منطقه ˈاوپتینˈ استان ˈکالوگاˈ به موشک های قاره پیمای جدید از نوع ˈیارسˈ را آغاز کرده است. این موشک ها جایگزین موشک های ˈ ار.اس-18ˈ با سوخت مایع خواهند شد که از 30 سال پیش برای استفاده آماده شده اند و زمانی معادل سه برابر عمر تضمینی این موشک ها می باشد.

نزاویسیمایا گازتا در گزارش خود نوشت: واحدهای موشکی نیروی موشک‌های راهبردی روسیه به 96 دستگاه مجموعه های موشکی جدید مجهز شده اند که 30 درصد تسلیحات این نیرو را تشکیل می دهند.

روزنامه روسی در ادامه گزارش خود افزود: موشک های راهبردی روسیه حامل 62 درصد تسلیحات هسته ای این کشور هستند.

تنش میان روسیه و آمریکا در ماههای اخیر با آغاز مراحل استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا تشدید شده است و مقامهای روس هشدار داده اند که تدابیری را برای مقابله با این سامانه اتخاذ خواهند کرد.

کد خبر 197123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز