یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ایهود اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در مصاحبه با رادیو اسرائیل اعلام کرد تل‌آویو آماده مذاکره با کشورهای عرب در چارچوب طرح صلح اعراب است.

به گزارش روزنامه جروزالم‌پست دیدار اولمرت و عباس در اقامتگاه شخصی اولمرت در بیت‌المقدس برگزار شد دستاورد چندانی نداشته اما دو طرف با برگزاری دور بعدی نشست‌شان در اریحا در کرانه باختری رود اردن موافقت کردند که این نشست اولین مورد دیدار دوجانبه مقامات ارشد فلسطینی با اسرائیلی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی خواهد بود.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینیان که در نشست اولمرت و عباس حضور داشت بی آن‌که به محتوای مذاکرات اشاره کند از فراهم آمدن شرایط برای خروج از بن‌بست جاری در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان خبر داد و مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.

این دیدار ادامه گفت‌وگوها رودرروی دو هفته یکبار اولمرت و عباس است که دو طرف با وساطت کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده و به امید گشایش در بن‌بست جاری با برگزاری آن‌ها موافقت کردند

علاوه بر عریقات در این دیدار عمیر پرتز، وزیر دفاع اسرائیل و زیپی لیونی، وزیر امور خارجه این رژیم نیز حضور داشتند که به گفته آن‌ها مسایل امنیتی، امور بشر دوستانه، وضعیت سرباز به اسارت گرفته شده اسرائیلی و بررسی دورنمای سیاسی برای حل مناقشه فلسطینیان و اسرائیل محورهای اصلی مذاکرات را تشکیل می‌دادند.

اولمرت که از سوی کاخ سفید برای مصالحه با اعراب تحت فشار قرار گرفته است پیش از این دیدار در جمع خبرنگاران تصریح کرد تل‌آویو برای مذاکره با اتحادیه عرب و پیگیری طرح صلح خاورمیانه‌ای اعراب آماده است.

او در این رابطه گفت: آماده هستیم با هر ترکیبی از کشورهای عرب پیرامون ایده‌های آنان مذاکره کنیم و از شنیدن دیدگاه‌های آنان درمورد طرح صلح عربستان سعودی استقبال خواهیم کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل به‌رغم مخالفت‌های پنج‌ساله خود با طرح عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرد تل‌آویو آماده مصالحه‌ای دردناک و بزرگ بر سر این طرح و حرکت در راستای اجرایی شدن آن است اما هیچگاه به بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی به‌دلیل برهم خوردن موازنه جمعیتی بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان تن نخواهد داد.

این طرح صلح اولین بار در سال 2002 میلادی از سوی اتحادیه عرب پیشنهاد شد که ریاض مدتی بعد با ایجاد اصلاحاتی در آن خواستار به جریان افتادن آن شد.

انتظار موضع مثبتی از اشغالگران نداریم

غازی حمد سخنگوی دولت وحدت ملی فلسطین با کم اهمیت دانستن دیدار ابومازن و اولمرت خاطرنشان کرد که دولت فلسطین انتظار موضع مثبتی از سوی اشغالگران را ندارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، حمد در کنفرانس مطبوعاتی خود در شهر غزه  گفت : اسرائیل اهمیتی برای یک فرایند سیاسی جدی قائل نیست بلکه هم و غم تل آویو کسب فرصت برای اجرای سیاست های شهرک سازی خود و تغییر عملی بافت و ساختار جمعیتی فلسطین است.

وی افزود: با وجود اینکه این دیدار سومین دیدار ابومازن و اولمرت به حساب می‌آید، اما سیاست اسرائیل تغییری نکرده است و همچنان پافشاری بر همان مطالبات گذشته از جمله به رسمیت شناختن اسرائیل و شروط کمیته چهارجانبه روند صلح خاورمیانه وجود دارد.

سخنگوی دولت فلسطین گفت: با وجود آنکه دولت وحدت ملی فلسطین برنامه‌ای را ارائه کرده است که به همه سؤالات پاسخ می‌دهد، اما موضع اسرائیل و آمریکا همچنان در مسیر باج‌خواهی از ملت فلسطین حرکت می‌کند.

کد خبر 19694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز