گروه بین‌الملل: فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی در دیدارهای خود با رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده در ضمن سفر اخیر او به تل‌آویو خواستار خرید جت‌های جنگنده‌بمب‌افکن F22 که نسل پنجم جت‌های جنگنده رادار گریز آمریکاست، شدند.

روزنامه اسرائیل جروزالم‌پست روز جمعه 31 فروردین فاش کرد اگر چه عمیر پرتز، وزیر جنگ اسرائیل در دیدارهای خود با گیتس از اشتیاق تل‌آویو به خرید جت‌های F22 سخن به میان نیاورده بود اما به ظاهر فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل طی ملاقات کوتاه چهارشنبه گذشته خود با وزیر دفاع آمریکا به تمایل رژیم صهیونیستی به خرید F22 اشاره کرده است.

به تصریح این روزنامه فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل اعلام کرده‌اند با هدف کسب برتری هوایی در خاورمیانه به دنبال افزودن جت‌های F22 به زرادخانه تسلیحاتی این رژیم هستند.

به ظاهر گیتس که روز پنجشنبه و در آستانه ترک اسرائیل از تصمیم واشنگتن برای فروش بمب‌های هدایت‌شونده به عربستان‌سعودی پرده برداشته بود نظر مثبتی نسبت به درخواست اسرائیلی‌ها داشته است.

تصمیم دولت آمریکا برای فروش بمب‌های هوشمند هدایت شونده به نیروی هوایی عربستان سعودی با مخالفت اسرائیل و حتی پاره‌ای از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس مواجه شده است.

گیتس روز پنجشنبه پیش از ترک تل‌آویو تاکید کرد به رهبران اسرائیل توصیه کرد به معامله فروش بمب‌های هوشمند به عربستان سعودی از پنجره حال و هوای استراتژیک سراسر منطقه نگاه کنند و یادآور شد همسایگان اسرائیل می‌توانند برای تامین نیازهای تسلیحاتی خود به سایر منابع روی آورند.

او در ادامه به صراحت از روس‌ها یاد کرد که به دنبال افزایش نفوذ خود در کشورهای عرب و فروش تسلیحات خود در منطقه هستند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز جمعه در واکنش به این خبر اعلام کرد امکان عرضه جت‌های F22 به خریداران بالقوه وجود ندارد و پس از سال 97 و به دلیل وضع قانونی بازدارنده فروش خارجی F22 منع شده است.

هرچند کمیته برنامه‌ریزی مجلس نمایندگان آمریکا سال گذشته این قانون را ملغی کرد اما فروش این جنگنده‌ها را به اخذ مجوز ویژه از کنگره مشروط کرد.

کد خبر 20075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز