سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در فاصله یک روز مانده تا پایان کار هیات انتخاب سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، اخبار غیررسمی از ضعیف‌ازکار درآمدن برخی از پروژه‌های پرهزینه فاخر حکایت دارد.

سینما - فیلم خسته نباشید!

بخصوص اینکه تعدادی از این فیلم‌ها به عنوان پروژه فاخر و باهزینه‌های میلیاردی جلوی دوربین رفته‌اند و حساسیت‌ زیادی نسبت به آنها وجود دارد. در روزهای اخیر شاهد انتقادهای گسترده برخی از اهالی سینما نسبت به پروسه تولید فیلم‌های فاخر بوده‌ایم و اگر این فیلم‌ها به لحاظ کیفی هم قابل قبول نباشند، باید منتظر اعتراض‌های گسترده‌‌تری باشیم.

هیات انتخاب فیلم‌های جشنواره امسال در آخرین روز بازبینی فیلم‌ها به تماشای آثاری می‌نشیند که نسخه‌های آنها به تازگی تحویل دبیرخانه جشنواره شده است. اما آنچه از تماشای بیش از 70 پروژه حاصل‌آمده انبوهی خبر و حاشیه غیررسمی را به‌دنبال داشته که هنوز نمی‌توان درباره صحت و سقم آنها با قاطعیت نظر داد.

اما آنچه در مورد فیلم‌های جشنواره امسال واضح به‌نظر می‌رسد، حضور پرتعداد پروژه‌های دولتی است؛ فیلم‌هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با پول نهادهای دولتی تهیه شده‌اند و احتمالا امسال شاهد حضور کمرنگ بخش خصوصی خواهیم بود. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین پروژه بخش خصوصی برای سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر و البته اکران سال92، فیلم‌ «رسوایی» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی باشد. گفته می‌شود این فیلم، تجاری‌ترین اثر سینمایی حاضر در جشنواره امسال خواهد بود و برای اکران سال آینده که تعداد فیلم‌های جذابش کمتر از انگشتان یک دست‌ هستند رسوایی می‌تواند رونق‌بخش گیشه سینماها شود. اینکه به لحاظ سینمایی رسوایی‌ تا چه اندازه اثر موفقی شده در شرایط فعلی اهمیت چندانی ندارد. مهم این است که این فیلم از آن جنس آثاری شده که می‌تواند تماشاگران بیشتری را به سالن‌های سینما جذب کند.

اما هیأت انتخاب جشنواره چند روز پیش فیلم «چه خوبه که برگشتی!» ساخته داریوش مهرجویی را نیز تماشا کرد. خروجی نظر اعضای سینمایی هیأت انتخاب جشنواره درباره فیلم تازه مهرجویی مثبت بود. در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر داریوش مهرجویی از معدود سینماگران شاخصی است که با فیلمش می‌تواند رونق‌بخش مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور باشد. چه خوبه که برگشتی با حضور رضا عطاران، حامد بهداد، مهناز افشار، حسن پورشیرازی و رؤیا تیموریان ازجمله آثار بحث‌برانگیز جشنواره امسال خواهد بود. این فیلم اثری کمدی است و ظاهرا در امتداد مسیری قرار دارد که مهرجویی در سال‌های اخیر پی‌گرفته و گفته می‌شود از «نارنجی‌پوش» فیلم قبلی این فیلمساز به‌مراتب اثر بهتری شده است.

به‌همراه رسوایی، فیلم مهرجویی گزینه جالب‌توجه بخش خصوصی برای حضور در جشنواره است. میان پروژه‌های موسوم به فاخر، فیلم «استرداد» که پروسه تولید پیچیده‌ای هم داشته پس از آماده نمایش شدن، دوباره تدوین شده و ظاهرا پایانش تغییر کرده و «فرزند چهارم» نیز به‌تازگی تحویل دفتر جشنواره شده است. ضمن اینکه تعداد قابل‌توجهی از آثار مهم جشنواره امسال با مشارکت مالی بنیاد فارابی تولید شده‌اند که میانشان دو فیلم «دربند» با نام قبلی «سلام،خداحافظ» به کارگردانی پرویز شهبازی و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته محسن‌امیریوسفی کنجکاوی‌برانگیزتر از بقیه هستند.

درمورد پروژه‌های کم‌هزینه و مستقل هم خبرهای ضدونقیضی به گوش رسید، مثل اینکه فیلم «لرزاننده چربی» ساخته محمد شیروانی زیادی عجیب و غریب از کار درآمده و از سوی دیگر فیلم «قاعده تصادف» ساخته بهنام بهزادی مورد توجه تعدادی از اعضای هیأت انتخاب قرار گرفته است. گفته می‌شود فیلم قاعده تصادف از فیلم تحسین‌شده «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» اثر قبلی بهزادی نیز به‌مراتب بهتر از کار درآمده است.

دیگر فیلمی که ظاهرا سطح کیفی‌اش فراتر از ساخته‌های قبلی سازنده‌اش از کار درآمده، «به‌خاطر پونه» به کارگردانی هاتف علیمردانی است. علیمردانی که این روزها کمدی کودکانه «به‌خاطر بگبو» را روی پرده دارد در فیلم به‌خاطر پونه سراغ ژانر ملودرام رفته و بازیگران اصلی‌اش نیز فرهاد اصلانی و هانیه توسلی هستند. گویا این فیلم به‌عنوان ملودرامی اجتماعی اثر قابل‌قبولی شده است. درمورد تولیدات حوزه هنری هم به‌واسطه اتفاق‌هایی که امسال به‌دلیل تحریم تعدادی از فیلم‌ها توسط این نهاد رخ داده، حساسیت‌های ویژه‌ای وجود دارد.

حوزه هنری با سه فیلم «خسته نباشید!»، «تاج‌محل» و «حوض نقاشی» متقاضی حضور در جشنواره شده است. گفته می‌شود میان این فیلم‌ها، فیلم خسته نباشید! بیشتر از بقیه تولیدات حوزه هنری مورد توجه اعضای هیأت انتخاب قرار گرفته است. درمورد حوض نقاشی و تاج‌محل روایت‌های متفاوتی نقل می‌شود ولی درباره خسته نباشید! ظاهرا همه متفق‌القول هستند که اولین ساخته بلند سینمایی محسن قرایی فیلم خوب و ارزشمندی شده است.

درمورد فیلم‌اولی‌های جشنواره هم احتمالا امسال با چند پدیده مواجه خواهیم شد ولی نکته جالب توجه این است که برخی از این آثار برای حضور در جشنواره نیازمند اعمال اصلاحیه هستند. به گفته مدیر اداره نظارت و ارزشیابی امسال همه فیلم‌ها برای حضور در جشنواره باید پروانه نمایش موقت دریافت کنند.

کد خبر 196399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز