گروه ادب و هنر: سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر با غیبت فیلمی برگزار می‌شود که قرار بود برگ برنده مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور باشد.

سینما - فیلم چ

 فیلم زندگی شهید چمران که هنوز تکلیف نامش نیز روشن نیست و یک روز چمران و روز دیگر چ نامیده می‌شود به احتمال قوی به جشنواره امسال نخواهد رسید.

خبر نرسیدن فیلم چ به جشنواره با حاشیه تازه این پروژه مصادف شده است. فریبرز عرب‌نیا که از اوایل فیلمبرداری با حاتمی‌کیا دچار مشکل شده و قهر میان بازیگر نقش اول و کارگردان یک بار پروژه را متوقف کرده بود، این بار حاضر نشد در سکانس پایانی فیلم جلوی دوربین برود. البته نرسیدن فیلم چ به جشنواره ربطی به قهر عرب‌‌نیا ندارد چون آنطور که سوره سینما خبر داده قرار است پرونده فیلم بدون حضور بازیگر نقش شهید چمران بسته شود. مشکل اینجاست که مراحل فنی فیلم طولانی‌تر از آن است که آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به جشنواره امسال برسد.

حاتمی‌کیا از جمله فیلمسازانی است که وسواسش در زمان فیلمبرداری، در مرحله تدوین، صداگذاری و ساخت موسیقی نیز امتداد می‌‌یابد و به همین نسبت که فیلمبرداری فیلم چ طولانی‌تر از زمان استاندارد و معمول فیلمبرداری یک فیلم سینمایی شده، تدوین، صداگذاری و جلوه‌های ویژه این اثر سینمایی نیز قدری طولانی خواهد بود. پیداست که حاتمی‌کیا قصد ندارد کیفیت فیلمش را فدای شتاب برای رساندن آن به جشنواره کند؛ فیلمی که حضور فریبرز عرب‌نیا در آن حاشیه‌های فراوانی را رقم زد و اختلاف میان او و حاتمی‌کیا در چند مرحله مشکلاتی برای پروژه ایجاد کرد. نکته دیگر کنار رفتن مهدی کریمی تهیه‌کننده فیلم بود و او به دلیل مشکلاتی که داشت در نهایت از این پروژه کنار گذاشته شد.

فیلمبرداری فیلم سینمایی چ به‌کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا 48ساعت دیگر بدون حضور فریبرز عرب‌نیا تمام می‌شود. چندی پیش خبری مبنی بر توقف فیلمبرداری فیلم سینمایی چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به‌دلیل غیبت فریبرزعرب‌نیا برای بازی در سکانس نهایی کار منتشر شده بود. بعد از توقف کوتاه فیلمبرداری به این دلیل هم‌اکنون گروه در شرق تهران در یکی از پادگان‌ها با تغییر دکوپاژ به‌صورتی که حضور عرب‌نیا در نقش شهید چمران در این سکانس پایانی که صحنه میدان اسلحه‌فروشان شهر پاوه است لازم نباشد، در حال فیلمبرداری هستند و تا 48ساعت آینده فیلمبرداری فیلم سینمایی چ به‌طور کامل تمام خواهد شد.

پروژه سینمایی چ جلوه‌های ویژه عظیمی دارد و ممکن است این بخش از کار باعث شود که فیلم برای جشنواره فجر امسال آماده نشود اما عوامل در تلاشند که نخستین نمایش چ در این رویداد باشد. پیش از این تهیه‌کننده فیلم مهدی کریمی بود که بنا به دلایل و مشکلاتی که برای وی پیش آمد هم‌اکنون بنیاد سینمایی فارابی تولید را برعهده دارد. فیلمبرداری این فیلم از مردادماه آغاز شده است. مهدی حسینی‌وند تدوین را از مدتی قبل همزمان با فیلمبرداری آغاز کرده بود و هم‌اکنون ادامه دارد. همچنین بهزاد عبدی نیز ساخت موسیقی این پروژه را برعهده دارد. حاتمی‌کیا ازجمله کارگردان‌هایی است که غالبا ساخت و نمایش فیلم‌هایش در جشنواره و اکران عمومی با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو می‌شود؛ از خبرهایی درباره توقیف و ممیزی و تا این روزها که اختلاف با بازیگر نقش اول مرد به گوش می‌رسد. به هر حال پدیده ابراهیم حاتمی‌کیا با تمامی این حواشی جذاب است وبسیاری مشتاقند تا فیلم جدید او را که به نوعی بازگشت حاتمی کیا به سینمای دفاع مقدس است، تماشا کنند؛گرچه این امکان هم وجود دارد که در دقیقه 90این اثر به جشنواره برسد.

کد خبر 193870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز