یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با ورود کمک‌های انسان دوستانه به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح برای نخستین‌بار طی پنج سال گذشته، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که پرونده فلسطین به‌زودی و این بار با جدیت بیشتری به شورای امنیت فرستاده می‌شود.

مصر

به نوشته روزنامه مصری الوفد، یک مقام مسئول در مرز میان مصر و نوار غزه تصریح کرد که مقام‌های کشور مصر روز شنبه اجازه داده‌اند محموله‌ای حامل مصالح ساختمانی برای نخستین‌بار از سال 2007ازطریق گذرگاه مرزی رفح وارد نوار غزه شود. رژیم صهیونیستی از سال 2007و درپی به‌دست گرفتن کنترل نوار غزه از سوی حرکت مقاومت اسلامی حماس، محاصره‌ای فراگیر را علیه این محدوده جغرافیایی فلسطینی 360کیلومتری اعمال کرد که ساکنان دو میلیونی آن برای ادامه حیات، ناچار از روی‌آوری به ایجاد تونل‌های چند صد متری از شهر رفح در جنوب نوار غزه به سوی خاک مصر شده بودند.

از زمان پایان اشغال نوار غزه در اوت 2005تاکنون مصر تنها به بعضی افراد و کمک‌های پزشکی اجازه ورود از گذرگاه رفح می‌داده و بقیه کمک‌ها از طریق گذرگاه العوجه در مرز میان مصر و اراضی اشغالی به نوار غزه منتقل می‌شده است. مصالح ساختمانی هم ازجمله مواردی بوده که در کنار سوخت، مشمول محاصره فراگیر رژیم صهیونیستی بر نوار غزه می‌شده و از این منظر، ورود این محموله‌ها به نوار غزه، خود نوعی شکست محاصره تحمیل شده تلقی می‌شود. همزمان با این محموله‌ها، 88نفر از تابعیت‌های مختلف ازجمله 38مصری از استان الشرقیه برای اعلام همبستگی با ساکنان نوار غزه وارد این منطقه شده بودند.

دو دهه اتلاف وقت با مذاکره در سطح دیپلماتیک، دبیرکل اتحادیه عرب دیروز با اشاره به اینکه 20سال مذاکره با رژیم صهیونیستی هدر دادن وقت بوده، اعلام کرد که موضوع فلسطین این بار با تأیید عربی کامل به شورای امنیت خواهد رفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبیل العربی در کنفرانسی خبری با ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین و محمد کامل عمرو وزیر خارجه مصر در رام‌الله از طرحی عربی خبر داد که مضمون آن کیفیت تحرکات سیاسی عربی مشترک پس از ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل به‌منظور عقب نشینی رژیم صهیونیستی از اراضی اشغال شده در سال 1967است.

این مقام دیپلماتیک که به‌منظور زمینه‌سازی‌ برای ورود مقام‌های عربی به رام‌الله، وارد این شهر شده بود، تصریح کرد که این موضوع را با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در میان گذاشته و موضوع فلسطین این بار با تأیید کامل و فراگیر از سوی کشورهای عربی و توافق با کشورهای اتحادیه اروپا به شورای امنیت ارجاع خواهد شد. نبیل العربی از دولت آمریکا خواست تا به جای مدیریت منازعات در خاورمیانه، راهکاری برای پایان بخشیدن به آن بیابند. این درحالی است که محمد عمرو وزیر خارجه مصر با اشاره به اینکه محمد مرسی از محمود عباس دعوت کرده تا به‌زودی عازم قاهره شود، ابراز امیدواری کرد که این موضوع مقدمه شروع طرح آشتی ملی فلسطینیان باشد.

تفهیم اتهام وزیر اسرائیلی

دیروز وزیر خارجه رژیم صهیونیستی رسما تفهیم اتهام شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، اویگدور لیبرمن به تقلب و نقض اعتماد عمومی متهم شده و درپی به‌جریان افتادن پرونده‌اش، در 14دسامبر جاری از سمت خود کناره‌گیری کرد. وی امیدوار است که این کناره‌گیری زمینه ساز تسریع اثبات بی‌اساس بودن اتهامات اقامه شده علیه وی باشد. اویگدور لیبرمن رهبر حزب راستگرا و رادیکال اسرائیل بیتناست که قرار است در رقابت‌های انتخاباتی پارلمانی در اواخر ژانویه آینده، فهرستی مشترک با حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی ارائه دهد. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این پرونده مشکلات ناخواسته‌ای را برای لیبرمن رقم خواهد زد، خاصه اینکه دنی ایالون دستیار سابقش هم قرار است در دادگاه شهادت دهد. ایالون طی هفته‌های گذشته از حزب لیبرمن عزل شد. 

کد خبر 196222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز