پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساکنان غزه با برگزاری تظاهرات به مناسبت سالگرد «روز اسرا» در نوار غزه حمایت خود را از زندانیان فلسطینی که در زندان‌های رژیم اسرائیل به سر می‌برند اعلام کرده‌اند.

فلسطین

به گزارش شبکه پرس تی وی، این تظاهرات که از سوی گروه‌های مختلف ملی و اسلامی سازمان‌دهی شده بود روز چهارشنبه (۲۸ فروردین) در غزه برگزار شد.

اسامه وحیدی، یکی از مقامات «انجمن زندانیان فلسطینی» در این تظاهرات گفت :«ما در این روز یاد فداکاری‌ها و مبارزات زندانیان خود در داخل زندان‌های اسرائیل را گرامی می‌داریم. ما در حالی مراسم بزرگداشت این روز را برگزار می‌کنیم که بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ زندانی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل رنج می‌کشند. آن‌ها با یک سری بدرفتاری و بی‌توجهی‌های پزشکی مواجهند.»

جو کارتون، فعال حقوق بشر امریکایی نیز با شرکت در این اعتراض، تدابیر اتخاذ شده از سوی تعدادی از کشورها برای حمایت از رژیم اسرائیل را محکوم کرد.

کارتون گفت :«سکوت بین‌المللی در قبال رفتار اسرائیل با زندانیان فلسطینی بخشی از ملایمت کلی در قبال این رژیم است که تل آویو از آن بهره می‌برد. ما این مساله را بارها و بارها شاهد بوده‌ایم. اسرائیل نه فقط از طرف امریکا بلکه از سوی اتحادیه اروپا و در حال حاضر نیز یک بار دیگر از سوی ترکیه از بالاترین سطح حفاظت برخوردار شده است. این قدرت‌ها از اتخاذ هر گونه اقدام معناداری در واکنش به جرائم بی‌شمار اسرائیل جلوگیری کرده‌اند.»

در همین حال، هزاران نفر از زندانیان فلسطینی که در زندان‌‎های اسرائیل به سر می‌برند برای بزرگداشت روز اسرا و اعتراض به بازداشت اداری خود به اعتصاب غذای یک روزه دست زدند.

فلسطین‌یان هر ساله سالگرد مبادله نخستین اسیر فلسطینی با اسرائیل را که ۱۷ آوریل ۱۹۷۴ روی داد به عنوان روز اسرا گرامی می‌دارند.

بازداشت اداری نوعی بازداشت است که بدون تفهیم اتهام و حتی محاکمه از سوی نیروهای رژیم اسرائیل صورت می‌گیرد و به رژیم تل‌آویو اجازه می‌دهد فلسطین‌یان را تا ۶ ماه در زندان نگاه دارد. این احکام بازداشت برای دوره‌های زمانی نامحدود قابل تمدید است.

کد خبر 209777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز