گروه شهری: ابر خاکستری بر فضای 636کیلومترمربعی پایتخت سایه افکنده و خیال رفتن ندارد.

مونوریل

کارشناسان و دلسوزان، چاره کار را در افزایش اتوبوس و مترو می‌دانند اما دولت در سال مسدود کردن پرداخت‌های حمل‌ونقلی به تهران، یارانه 40میلیون دلاری برای مونوریل قم وضع می‌کند. باد و باران اگر هفته‌ای تهران را تنها بگذارد، دولت بار دیگر نسخه تعطیلی برای شهر می‌پیچد و شاخص آلودگی هوا، چراغ قرمز هشدار را برای 10میلیون شهروند روشن می‌کند، اما در این شرایط پایتخت از فهرست کمک‌های دولت بیرون رانده شده است.

براساس آمار بهشت زهرا، از اول فروردین‌ماه امسال تا آخر آبان ۱۸هزار و ۶۴۲ شهروند تهرانی بر اثر سکته قلبی که با آلودگی مرتبط است، جان خود را از دست داده‌اند اما پایتخت از نقشه تقسیمات بودجه کشوری دولت در زمینه حمل‌ونقل عمومی محو شده است. در روزهای توجه 40میلیون دلاری دولت به مونوریل قم، از تهران خبر می‌رسد که پدیده اینورژن و تشدید آلودگی هوا بازگشته است. یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این زمینه گفت: با توجه به پایداری هوا در امروز و روزهای آینده، افزایش آلودگی هوا و ایجاد پدیده اینورژن در پایتخت پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به پایداری هوا توصیه می‌شود در این روزها گروه‌های حساس مانند افراد سالمند، بیماران قلبی، تنفسی، کودکان و زنان باردار تا حد امکان از تردد در سطح شهر خودداری کنند. تمدید شرایط نامناسب آب و هوایی اما واکنش نمایندگان مجلس را برای سومین‌بار در هفته اخیر در‌پی داشت.

مهرداد لاهوتی عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس، در این‌باره عدم‌اختصاص اعتبارات دولتی را مانع توسعه حمل و نقل عمومی دانست و گفت: اگر مسئولان اجرایی به خسارت‌های مالی ناشی از تعطیلات چند روزه تهران به‌خاطر آلودگی هوا توجه و همین میزان را به توسعه حمل ونقل عمومی اختصاص دهند، بخش قابل‌توجهی از مشکلات مدیریت شهری مرتفع خواهد شد.

به گفته لاهوتی، طبق طرح جامع کاهش آلودگی هوا در استانداردسازی سوخت خودروها قرار بود تمامی خودروها تا پایان مهلت تعیین شده توسط دولت به استاندارد یورو‌۴ مجهز شوند، اما ما شاهد هستیم که اکثر خودروهایی که هم‌اکنون در سطح شهر در حال تردد هستند استاندارد یورو‌۲ دارند. تا دغدغه‌هایی نظیر توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مرتفع نشود، ما شاهد معضلاتی نظیر آلودگی هوا و به مخاطره افتادن سلامت شهرومندان هستیم.

جعفر قادری دیگر عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس، با یادآوری اختصاص هزینه‌های سنگین به یارانه سوخت خودروهای شخصی گفت: توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از آن رقم قابل‌توجهی صرفه‌جویی ریالی برای کشور به همراه خواهد داشت. وی درباره کم‌توجهی به توسعه حمل‌ونقل عمومی در کلانشهر‌ها افزود: توسعه حمل ونقل عمومی در کلانشهر‌ها، قربانی اختلافات دولتی شده که تبعات آن بر دوش مردم سنگینی می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون به‌صورت کامل به تعهدات خود برای تأمین اعتبارات حمل ونقل عمومی عمل نکرده است، تأکید کرد: شهرداری‌ها برای تأمین هزینه‌های خرید تجهیزات از اعتبارات لازم برخوردار نیستند. به گفته وی، بی‌توجهی به گسترش و توسعه حمل ونقل عمومی، پیامد‌های منفی نظیر، افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، آلودگی هوا و ترافیک شهری را در بردارد که امنیت جسمی و روانی شهروندان را به مخاطره می‌اندازد.

سیدعلی محمد بزرگواری از نمایندگان مجلس، در این‌باره گفت: هرسال در فصل سرما به‌علت عواملی نظیر وارونگی هوا، حجم آلاینده‌های زیست‌محیطی مرتبط با آلودگی هوا در کلانشهر‌ها افزایش می‌یابد که در این میان گسترش و توسعه حمل‌ونقل عمومی و فرهنگسازی برای استفاده از این ناوگان، محوری اصلی و اقدامی بنیادی برای حل معضل آلودگی خواهد بود.

به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز مردم پایتخت در جوی سالم تنفس کردند اما با گذشت زمان و تمدید شرایط پایداری هوا، برغلظت آلاینده‌های جوی افزوده می‌شود و گروه‌های حساس نباید به‌طور مستمر در نقاط متمرکز آلودگی هوا حضور داشته باشند.

کد خبر 196081
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز