شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه سیاسی: با آن‌که هنوز منابع رسمی خبری درباره زمان و مکان آغاز مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 منتشر نکرده‌اند، اما رسانه‌های غربی در تحلیل‌هایی از آماده بودن شرایط برای مذاکره سخن می‌گویند.

دو رسانه انگلیسی در گزارش‌های‌ خود، تعامل با ایران را تنها راه‌حل دانسته‌اند.

خبرگزاری رویترز و روزنامه گاردین درگزارش‌های خود تأکید کردند که سیاست انزوا علیه ایران نتیجه عکس داشته و در آینده هم مذاکره تنها گزینه موجود است.

مذاکره از موضع قدرت

رویترز در خبری که ایسنا آن را منتشر کرده است، گزارش داد: اعلام خبر دستیابی ایران به فناوری تولید سوخت هسته‌ای در مقیاس صنعتی شک و تردید بین‌المللی را برانگیخته، اما این خبر می‌تواند فرصتی برای مذاکره با غرب را در اختیار ایران قرار دهد.

رویترز در ادامه، راه‌حل احمدی‌نژاد برای پایان دادن به بن‌بستی که در راستای دستگیری 15 نظامی انگلیسی به‌وجود آمده بود را به عنوان یکی از زمینه‌های دیپلماسی ذکر کرده و می‌نویسد: آنها می‌توانند از خبر صنعتی شدن غنی‌سازی اورانیوم استفاده کنند تا بگویند ما آنچه را که می‌خواستیم به‌دست آوردیم، اکنون می‌توانیم متوقف شده و از جایگاه قدرت وارد مذاکرات شویم.

نیازمند مذاکره با ایران

روزنامه انگلیسی ‌گاردین نیز در مطلبی اعتراف می‌کند که ما نیازمند مذاکره با ایران هستیم و تقویت جنگ تبلیغاتی از طریق فروش داستان 15 نظامی انگلیسی که توسط ایران آزاد شدند تنها این امر را دشوار‌تر می‌کند.

نتیجه عکس

این روزنامه در ادامه نوشت: واکنش‌های جنگ‌طلبانه در برابر ایران نامناسب است و سیاست منزوی کردن، محدود کردن و تغییر رژیم که توسط آمریکا در قبال ایران اعمال شد نتیجه عکس به دنبال داشته است.

در همین ‌حال یک مقام وزارت خارجه‌ انگلیس از مخالفت کشورش با اقدام نظامی احتمالی علیه ایران خبر داد.  پیترجودراهام، رئیس اداره‌ خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه‌ انگلیس‌ تاکید کرد که کشورش با هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران مخالف است.

معاون وزیر خارجه ‌آمریکا نیز با تاکید بر این‌که دیپلماسی باید برای حل مسئله‌ هسته‌ای ایران زمان داشته باشد گفت که درگیری با ایران مطلوب نیست.

نیکلاس برنز که با شبکه خبری بی.بی.سی صحبت می‌کرد گفت: همچنان برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران زمان باقی است.

بازنگری پیمان ان.پی.تی در وین

به نوشته فارس، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌گفت: اجلاس تدارکاتی بازنگری پیمان «ان. پی. تی» 10 تا 21 اردیبهشت در وین برگزار خواهد شد.

علی اصغر سلطانیه با اعلام این خبر که این اجلاس به ریاست ژاپن خواهد بود توضیح داد: کنفرانس بازنگری در پیمان «ان. پی. تی» هر 5 سال یکبار برگزار می‌شود که جلسه تدارکاتی آن در فاصله پنج سال دو تا سه بار برگزار می‌شود تا آمادگی لازم برای کنفرانس اصلی ایجاد شود.

کد خبر 19596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز