گروه سیاسی: جدیت قوای سه‌گانه کشور در برخورد با بدهکاران بزرگ بانکی امری است مطلوب و وظیفه‌ای خطیر و دشوار که باید سران هر سه قوه مراقب باشند تا به بهانه برخورد با این مسئله بهانه به‌دست دیگران ندهند؛

نزدیک به دو‌ماه پیش بود که پس از نامه نگاری‌های سران دو قوه مجریه و مقننه و زیاده روی‌ها در این بحث رهبر انقلاب وارد ماجرا شدند و به رؤسای قوای سه‌گانه هشدار دادند که کشاندن اختلاف میان مردم مضر است. روز سه‌شنبه دادستان کل کشور پیرو مصاحبه تلویزیونی رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه 300نفر در کشور60 درصد دارایی‌ها را بلوکه کرده و پس نمی‌دهند در نامه‌ای به احمدی‌نژاد نوشت: همانطور که بارها پیگیری کرده‌ام، انتظار می‌رود که اسامی این افراد و میزان مطالبات آنها برای پیگیری‌های قانونی به قوه قضاییه ارائه شود.

اما رئیس‌جمهور در پایان جلسه دیروز هیأت دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی پرسید آیا قرار است اسامی بدهکاران بانکی به قوه‌قضاییه اعلام شود، گفت که آقای الهام به‌عنوان سخنگوی دولت قرار بوده است در این رابطه اظهارنظر کند. این خبرنگار در ادامه از احمدی‌نژاد پرسید که نامه دادستان کل کشور خطاب به شما بوده است که وی در پاسخ گفت: ‌چنین نامه‌ای دریافت نشده است.

اما غلامحسین الهام که حرکت‌های رفت و برگشتی وی در دولت معروف است، سعی کرد که به موضوع نامه اخیر دادستانی به رئیس‌جمهور رنگ و لعاب حقوقی دهد، از همین رو در حاشیه جلسه دولت گفت که در مورد این مسئله یک سوء برداشت و استنباط غیردقیق و نادرست از مصاحبه رئیس‌جمهور در چند شب گذشته صورت گرفته‌است. سخنگوی دولت اما در ادامه با اشاره به بدهکاران بانکی گفت که رئیس‌جمهور سال 89یک لیست خدمت ریاست قوه قضاییه ارسال کردند و بعد از آن هم مقامات قضایی نسبت به آن لیست اظهارنظر کردند و دادستان کل کشور در سال90 این اسامی را به گروه‌های مختلفی تقسیم کردند؛ ازجمله بدهکاران بانکی، پرونده‌هایی که در جریان است و پرونده‌هایی که رسیدگی شده است.

الهام با بیان اینکه معاون اول رئیس‌جمهور اسامی بیش از 600نفر از بدهکاران بانکی را در سال90 به قوه قضاییه ارائه دادند و این فهرست موجود است، افزود: نامه رئیس‌جمهور و دیگر بخش‌های دولتی نیز خطاب به رئیس قوه‌قضاییه وجود دارد. نامه رئیس‌جمهور در 27آذر 1389نیز موجود است که در اجرای اصل 49قانون اساسی به رئیس قوه قضاییه اسامی را اعلام کرده است.

ظاهرا بحث درباره بدهکاران بانکی تنها به دو قوه مجریه و قضاییه ختم نشد و قوه مقننه نیز برای مبارزه با بدهکاران بانکی دست به‌کار شد. در همین راستا عضو کمیسیون اصل 90مجلس از ارسال اسامی 30نفر از دانه‌درشت‌ترین بدهکاران بانکی به مراجع قضایی خبر داد و گفت که مجلس در حال پیگیری مابقی اسامی در این‌باره است. مصطفی افضلی فر در گفت‌وگو با مهر به رئیس‌جمهور توصیه کرد که اسامی 300نفر را در اختیار قوه قضاییه قرار بدهد و تأکید کرد که با توجه به اظهاراتی که احمدی‌نژاد داشته و درخواست دادستان کل کشور، ارائه اسامی این افراد بهترین فرصت است و اگر این اسامی از سوی رئیس‌جمهور در اختیار قوه قضاییه قرار نگیرد، شائبه استفاده تبلیغاتی رئیس‌جمهور در اذهان شکل می‌گیرد.

کد خبر 195820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز