آرش کارآزما: عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و عضو ستاد مبارزه با مفاسداقتصادی است؛ ستادی که عملا باید عالی‌ترین مرجع فراقوه‌ای مبارزه با مفاسداقتصادی باشد؛ با این حال می‌گوید نه خودش و نه ستاد مبارزه با مفاسد‌اقتصادی در جریان لیست 300نفره‌ای نیست که آقای احمدی‌نژاد مدعی است 60درصد پول کشور را در جیبشان گذاشته‌اند و پس نمی‌دهند.

این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنین معتقد است چنانچه دولت اراده جدی برای مبارزه با مفاسد داشته باشد راه‌های بهتری به جز برگزاری شو‌های تبلیغاتی وجود دارد؛ ازجمله اجرای مصوبات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که چندین سال است روی زمین مانده.

یوسفیان‌ملا، اصل وجود معوقات بانکی را کتمان نمی‌کند و رقم این معوقات را چیزی فراتر از 70هزار میلیارد تومان می‌داند. نظرات خاص او درخصوص چگونگی دریافت این وام‌ها و حمایت‌های خاصی که از این مفسدین اقتصادی صورت می‌گیرد خواندنی است.

نه بیشتر از آن چیزی که در رسانه‌ها مطرح شده.

  • اما شما عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هستید. علی‌القاعده باید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

آقای احمدی‌نژاد طوری بیان کردند که انگار اسامی این 300نفر در جیب‌شان هست اما الان سخنگوی ایشان و روزنامه دولت طوری صحبت می‌کنند که ظاهرا این همان لیست قبلی است که در سال 88به قوه قضاییه دادند. اگر منظور آن لیست باشد که خب قوه قضاییه قبلا آن را بررسی کرده و نظرش را هم داده است.

  • آقای پورمحمدی هم همان زمان اعلام کرده بود که در این لیست چیزی به نام مفسد اقتصادی وجود ندارد. آقای احمدی‌نژاد مدعی هستند این 300نفر 60درصد پول کشور را در جیبشان گذاشته‌اند.

ما یک وقتی در ستاد بررسی کردیم و متوجه شدیم که 43نفر حدود 20هزار میلیارد وام گرفته‌اند. فردی را داریم که 9هزارمیلیارد معوقه بانکی دارد؛ البته فرد حقیقی نیست و شرکت است.

  • شرکت خصوصی است یا دولتی؟

الان دیگر تقریبا خصوصی شده چون سهامش فروخته شده است.

  • این وام‌های کلان را چگونه دریافت می‌کنند؟

قطعا بدون حمایت‌های خاص امکان دریافت چنین وام‌هایی وجود ندارد. معمولا افرادی را در بانک‌ها و مراکز تأیید پرداخت وام دارند؛ چون می‌دانید که وام‌های کلان را معمولا یا استانداری‌ها باید تأیید کنند یا وزارت صنایع و معادن. از طرف دیگر معمولا در بانک هم افرادی را دارند و وثیقه‌ای را که تودیع می‌کنند ارزش‌اش از وامی که دریافت می‌کنند خیلی کمتر است.

  • و به این علت است که پس نمی‌دهند؟

حتی اگر فرض کنیم که همه مراحل دریافت وام هم قانونی طی شده باشد چون سود بانکی از تورم پایین‌تر است افراد ترجیح می‌دهند هم سود بانکی و هم جریمه را پرداخت کنند اما اصل وام را بازنگردانند البته بانک‌ها هم از ابزار فراوانی برای بازپس‌گیری وام‌ها برخوردارند اما متأسفانه از این ابزار‌ها استفاده نمی‌کنند.

  • شما می‌فرمایید که حمایت‌های خاصی از این مفسدین اقتصادی صورت می‌گیرد. این حمایت‌ها از چه جایی صورت می‌گیرد؟

خب شما ببینید بانک‌ها زیرنظر کجا فعالیت می‌کنند و چه مراکزی این وام‌ها را تأیید می‌کنند، مشخص می‌شود دیگر.

  • خب اگر دولت از این افراد حمایت می‌کند پس آقای احمدی‌نژاد با طرح این لیست‌ها چه‌کسی را تهدید می‌کند؟

متأسفانه الان رسم شده هر کسی که سر کار می‌آید می‌گوید ما پاک‌ترین دولت هستیم و همه تقصیرات را به گردن دولت‌های قبلی می‌اندازد. همه ما اینطوری هستیم و هیچ وقت حاضر نیستیم با شهامت اعلام کنیم که این اشتباهات را ما مرتکب شدیم و از مردم عذرخواهی کنیم و تلاش کنیم تا آنها را جبران کنیم وگرنه اگر بحث مبارزه با مفاسد بود که خب ما مصوبات بسیار خوبی در ستاد داریم که متأسفانه به آنها عمل نمی‌شود. اگر دولت واقعا می‌خواهد با مفاسد مبارزه کند به جای این اقدامات تبلیغاتی و شعاری می‌تواند با اجرای این مصوبات جلوی مفاسد را بگیرد.

  • خب چرا اجرا نمی‌شود؟

الان اگر به کسی که وام کلان گرفته و پس نمی‌دهد خیلی هم فشار بیاوریم بر می‌گردد و به آن مسئولی که از او حمایت کرده فشار می‌آورد. وقتی برای استعلام یک ضامن ظرف دو ساعت پاسخ می‌دهند درحالی‌که در موارد مشابه و حتی وام‌های خیلی خیلی خرد‌تر دو‌ماه طول می‌کشد تا پاسخ دهند خب معلوم است که چه اتفاقی دارد می‌افتد دیگر. تازه اینها مواردی نیست که ما کشف کرده باشیم بلکه خودشان می‌گویند و اعتراض دارند درحالی‌که شما ببینید مرجع استعلام کجاست؟

بله شما دیدید که در همین اختلاس 3000میلیاردی معاون بانک مرکزی هم دستگیر شد اما آیا نباید اتفاقی در سیستم بانکی کشور می‌افتاد؟ آیا اشکال فقط به همین چند نفری که بازداشت شدند و فرار کردند باز می‌گشت یا کل سیستم نیاز به اصلاح دارد؟

  • خب چرا این اتفاق نیفتاد؟

چون به هر حال فردا خود آقایان هم خواسته‌هایی دارند. اگر یک آدم سالم باشد که حاضر نمی‌شود به خواسته‌های آقایان جواب بدهد. اما آدم‌هایی که مسئله دارند زود فرمانبرداری می‌کنند و دست و پا می‌بوسند. متأسفانه وقتی خواسته‌های ما خلاف و رانتی باشد دنبال آدم‌های مطیع و فرمانبردار می‌گردیم. خب چه کسانی مطیع هستند؟ کسانی که مسئله دارند. اینطور می‌شود که 70هزار میلیارد تومان معوقه بانکی به‌وجود می‌آید. چون پول بیت‌المال را دست کسانی سپرده‌ایم که واقعا امین خوبی برای بیت‌المال نبوده‌اند. پول کسانی که برای تهیه نان شب خودشان دچار مشکل و تنگدستی هستند.

  • اما آقای احمدی‌نژاد که با شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی بر سر کار آمده بود؟

بله اما این شعار‌ها الان کجا هستند؟ چقدر به شعار‌ها عمل شد؟ متأسفانه نپذیرفتن اشتباهات هم این مشکل را دو چندان کرده. یک ضرب‌المثل عربی است که می‌گوید «اشتباه الملوک؛ ملوک الاشتباه؛یعنی اشتباه پادشاهان پادشاه اشتباهات است». اگر اشتباه را بپذیریم و بفهمیم که کسی که مطیع و نوکرمآب است و دست ما را می‌بوسد حتما مسئله دارد، آن وقت می‌شود امیدی به اصلاح داشت. اگر به جای استفاده ابزاری از موضوع مفاسد اقتصادی، نظام بانکی کشور را اصلاح می‌کردیم و اینقدر به‌دنبال لیست نبودیم الان وضع بهتری داشتیم. چرا باید رئیس شعبه‌ای از بانک در یک شهرستان اینقدر دستش باز باشد که کل سرمایه یک بانک را در اختیار امثال آریا بگذارد؟ چون آن بانکی که ال‌سی باز می‌کرد کل سرمایه‌اش حدودا 3000میلیارد بود. مسئله دیگر اینکه باید شفافیت وجود داشته باشد؛ یعنی بیایند اسامی کسانی که وام‌های کلان می‌گیرند را با ذکر دلیل اعلام کنند تا من که در فلان منطقه زندگی می‌کنم بدانم که یک نفر فلان مقدار وام گرفته تا فلان کارخانه را در این منطقه راه‌اندازی و مثلا برای 100نفر اشتغال‌زایی کند. خب وقتی ببینم چند‌ماه گذشت و اتفاقی نیفتاد این مسئله را پیگیری می‌کنم و معلوم می‌شود که این پول کجا رفت. چرا پرداخت‌های بانک‌ها محرمانه است؟ چه مشکلی هست که وام‌های بالای 50میلیون را اعلام نمی‌کنند؟

  • چه مرجعی باید جلوی این تخلفات را بگیرد؟

امین مردم ایران رئیس‌جمهور است که در قانون اساسی هم بالاترین مقام کشور پس از رهبری است. ایشان بیاید واقعا فارغ از بحث‌های شعاری و تبلیغاتی کاری انجام بدهند. اصلا ما می‌گوییم شما هیچ تقصیری ندارید و بقیه همه مقصر هستند اما بیایید یک کاری بکنید نه اینکه هر چند وقت یک‌بار تهدید کنید که اسامی مفسدان در جیبم است. الان هم نمی‌گویند ما می‌خواهیم کاری بکنیم که مفاسد اقتصادی حل شود بلکه مدام می‌گویند دیگران دخالت کردند و فقط به فکر تسویه حساب‌های سیاسی هستند.

  • ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تا به حال چند لیست به قوه قضاییه فرستاده است؟

این لیست‌ها به دفعات فرستاده می‌شود. تقریبا هر هفته ما لیست‌های 15- 10نفره‌ای را به قوه قضاییه می‌فرستیم که حقا قوه قضاییه هم با جدیت دنبال می‌کند. منتها براساس قانون،تا رأی قطعی نشود نمی‌توانند اعلام کنند. الان هم به‌خاطر افزایش تخلفات در این حوزه رئیس قوه قضاییه دستور ایجاد یک مجتمع پولی و بانکی جدید را داده. خیلی از این معوقات در قوه قضاییه وصول شده و اگر قوه قضاییه هم می‌خواست با این موضوع شعاری برخورد کند الان معوقات بانکی به تریلیارد رسیده بود. آقای احمدی‌نژاد گفتند لیست 300نفره. دولت اگر واقعا اراده‌ای بر مبارزه با مفاسد اقتصادی دارد خب چرا اسامی را اعلام نمی‌کنند تا بشود مورد به مورد اینها را پیگیری کرد؟ هیچ ایراد قانونی‌ای هم به اعلام اسامی وارد نیست چون اینها می‌خواهند بگویند که این افراد از بانک‌ها وام کلان گرفته‌اند و پس نمی‌دهند.

  • پس فکر می‌کنید هدف دولت از طرح لیست 300نفره و لیست‌های دیگر چیست؟

واقعا نمی‌دانم. چون این کار‌ها نه مشکلی از کشور حل می‌کند و نه حتی مشکلی را از خودشان.

  • شما شیوه دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی را می‌پسندید؟

کدام شیوه؟ اعلام اینکه لیست مفسدان اقتصادی در جیب من است که شیوه مبارزه نیست. مشکل مفاسد اقتصادی که با این کار‌های شعاری و شو‌های تبلیغاتی حل نمی‌شود. به‌نظرم این فرافکنی است نه مبارزه.

کد خبر 197239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز