عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه‌ با مفاسد اقتصادی است که در گفت‌وگو با همشهری به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درخصوص لیست 300نفره واکنش نشان داده و معتقد است این اقدامات دولت فرافکنی است.

  • شما در جریان لیست 300نفره‌ای که آقای احمدی‌نژاد مطرح کرده‌اند هستید؟

نه، ایشان فرمودند لیست 300نفره‌ای در جیبشان هست اما ما چیزی ندیده‌ایم. من نمی‌دانم این چه لیستی است که نه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از آن خبر دارد و نه قوه قضاییه. از آن طرف می‌گویند لیست را به قوه قضاییه داده‌ایم.

  • پس چرا قوه قضاییه درخواست کرده که لیست این 300 نفر اعلام شود؟

چون ایشان ابتدا گفتند که لیست در جیب من است ولی الان می‌گویند که در سال 88 لیست را به قوه قضاییه داده‌ایم. اگر این همان لیست قبلی است که در همان زمان هم ریاست قوه قضاییه اعلام کردند که این لیست فاقد مستندات است و برخی از اینها هم قبلا به تخلفاتشان رسیدگی شده و موضوع جدیدی نیست. خب توقع این بود که اگر این 300نفر همان لیست قبلی هستند لااقل مستندات آن ارائه شود.

  • ظاهرا اینها بدهکاران بانکی هستند که وام‌های کلان گرفتند و پس نداده‌اند. خب این وام‌ها چگونه گرفته می‌شود؟

شما مطمئن باشید که اکثر اینها از جاهایی حمایت می‌شوند. مرجع ارائه تسهیلات که مشخص است بانک‌ها هستند و زیرنظر دولت هستند. مرجع تأیید هم یا وزارت صنایع و معادن است یا استانداری‌ها و مراکز دولتی. پس مشخص است که تخلفی هم اگر صورت گرفته باشد در چه جاهایی رخ داده است.

  • اگر مرجع تخلف، دولت است، با این حرف‌ها چه‌کسی را می‌خواهد تهدید کند؟

خب اینها می‌گویند همه کار‌های خوب دنیا را ما انجام داده‌ایم و همه کارهای بد دنیا را دیگران انجام داده‌اند. درواقع دولت اراده‌ای برای مبارزه با مفاسد اقتصادی ندارد و الان هم نمی‌گوید که ما می‌خواهیم با اینها برخورد کنیم، بلکه می‌گویند که مانع کار ما نشوید! وگرنه اگر اراده‌ای برای مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود داشت ما مصوبات بسیار خوبی داریم که اجرا نمی‌شود. واقعا اگر می‌خواستند برخورد کنند بعد از ماجرای تخلف بزرگ سه‌هزار میلیاردی نباید اتفاقی می‌افتاد؟

  • خب چرا این کار‌ها صورت نگرفت؟

چون خود آقایان هم خواسته‌هایی دارند که اتفاقا از این افرادی که در کارشان نقاط تاریک و مبهمی دارند بهتر می‌توانند مطالبه کنند. آدم‌های مسئله دار زود‌تر فرمانبرداری می‌کنند و دست و پای آقایان را می‌بوسند. الان ما پول بیت‌المال را که متعلق به افرادی هستند که برای تهیه نان شب دچار مشکل هستند داده‌ایم دست یک سیستم بانکی ناسالم.

  • اما آقای احمدی‌نژاد با شعار حمایت از اقشار مستضعف بر سر کار آمدند.

خب ما هم می‌گوییم این شعارها کجا رفت؟ اگر به شعار‌ها عمل شده بود که الان شاهد این وضع نبودیم.

  • آیا اظهارات رئیس‌جمهور روش مناسبی جهت برخورد با مفاسد اقتصادی است؟

به‌نظر من اینها فرافکنی است، نه مبارزه وگرنه جز سخیف‌کردن بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی فایده دیگری ندارد. خب اگر واقعا لیستی هست چرا اعلام نمی‌کنند. اصلا ایشان نماینده و امین مردم ایران هستند اگر اطلاعاتی دارند باید آن را در اختیار قوه قضاییه بگذارند. ما واقعا متوجه نمی‌شویم که این بحث‌ها چه فایده‌ای برای چه‌کسی دارد.

  • فکر می‌کنید رهبری از این شیوه مبارزه با مفاسد راضی باشند؟

ما خودمان به‌عنوان عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی راضی نیستیم چگونه توقع داشته باشیم که رهبری راضی باشند.

کد خبر 195822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز