فرشته اسماعیل‌بکی: شما نوجوان‌ها چه کارها که نمی‌کنید! گاهی آن‌قدر به مطالب علمی بی‌توجهی نشان می‌دهید که نویسندگان را وادار به ابتکار می‌کنید. آن‌ها را مجبور می‌کنید برای جذاب شدن مطالب و کتاب‌هایشان از زبان طنز استفاده کنند.

لطفاً فقط نترسید

همشهرى دوچرخه‌ى شماره‌ى 682از آن‌جایی که طنز و خنداندن همیشه هدف نیست و می‌شود از آن به عنوان وسیله هم استفاده کرد، آن‌ها هم این کار را کرده‌اند. بر بال‌های طنز به آسمان علم پرواز کرده‌اند. در حقیقت بال وسیله‌ای شده برای رسیدن به مقصد و هدف.

نمونه‌اش این‌جاست. مجموعه‌ای به نام تاریخ ترسناک. تازگی‌ها نشر افق جلدهای هفتم و هشتم این مجموعه را چاپ کرده است. شاید خواندن تاریخ با زبان علمی و جدی کمی کسل‌کننده باشد، اما وقتی با نثر ادبیاتی متفاوت نوشته شود قضیه فرق می‌کند. چون می‌گویند تاریخ را تاریخ‌نویسان برای خوش‌آمدن حکومت‌ها و سران دولت‌ها نوشته‌اند. پس بسیاری از حقایق زیر دروغ‌ها پنهان مانده‌اند. این کتاب‌ها نگاه دیگری به اتفاق‌های تاریخی دارند. مثلاً می ‌خواهند شما بدانید که تاریخ، آدم‌های عوضی کم نداشته. تاریخ پر بوده از فرمانروایان فرومایه. از تزارهای ترسناک و امپراتورهای بی‌جنبه، از شاهان دیوانه و ملکه‌های مجنون. خبر دارید که مردم دنیا قرن‌هاست از دست فرمانروایانشان زجر کشیده‌اند. افرادی که قبل از رسیدن به قدرت آدم‌های خوبی بوده‌اند، اما وقتی تاج پادشاهی بر سرشان می‌گذارند گندش را بالا می‌آورند.

مثلاً کدام فرمانروا خودش را با خوردن یک کلاغ خفه کرد یا کدامشان پیروزی‌اش را با خوردن کله‌ی دشمنانش جشن گرفت. شاید با خواندن کتاب «فرمانروایان فرومایه» متوجه شوید کدام رئیس‌جمهور قدرت‌پرست هنوز هم از داخل گور حکومت می‌کند. یا کدام زورگویی به برده‌ی بدبختش دستور داد تا برایش 500 کیلو تار عنکبوت جمع کند. از چنگیز و شیرین‌کاری‌هایش هم نگوییم بهتر است.

کتاب دیگر «رومی‌های بی‌رحم» است. این کتاب ما را به حقایق هولناک و پشت صحنه‌ی عظیم‌ترین امپراتوری تاریخ آشنا می‌کند. این‌که چرا امپراتورهای آدم‌کش به ورزش و سرگرمی علاقه داشتند، این که کدام امپراتور غذای مورد علاقه‌اش کوهان شتر بود و این‌که چرا نشستن گاو روی پشت‌بام خانه‌تان برایتان بدشانسی می‌آورد!

همشهرى دوچرخه‌ى شماره‌ى 682متن این کتاب با کلی عکس همراه است. عکس‌هایی که شبیه به کاریکاتور هستند و آدم‌هایش دارند با خواننده حرف می‌زنند. مثلاً در جایی می‌بینید که یک پهلوان نام‌دار از دیگران خواهش می‌کند که جسد او را بعد از مرگش از خاک بیرون نکشند.یا جایی که یک ارباب به رعیتش می‌گوید کشتن مرغ‌عشق افتخاری ندارد و رعیت جواب می‌دهد با این کار می‌شود عشق مردم را تصاحب کرد! می‌بینید؟ به راحتی می‌توان وجود طنز را در گوشه و کنار این کتاب، چه در نوشته ها و چه در نقاشی‌ها تشخیص داد.

بعضی از جلدهای قبلی این مجموعه عبارتند از: جنگ و وحشت جهانی دوم، آمریکا، انقلاب‌های فرانسه، امپراتوری بی‌خرد بریتانیا و...

نویسنده‌ی این مجموعه «تری دیری» است که با زبان و نگاه طنازانه‌اش تاریخ را ورق زده است. مترجم این کتاب‌ها هم «مهرداد تویسرکانی» است. اگر به وبگاه نشر افق هم سری بزنید حتماً می‌توانید اطلاعات بیش‌تری درباره‌ی کتاب‌ها به دست آورید.

«تاریخ همیشه ترسناک بوده اما بعضی از گوشه‌هایش از بقیه ترسناک‌ترند. حالا اگر یک مسابقه ترتیب دهیم حدس می‌زنید چه کسانی ترسناک‌ترین آدم‌های تاریخ بشوند؟...» (بخشی از کتاب) (تلفن نشر افق:66413367)

کد خبر 195801
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز