گروه سیاسی: دفاعیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به نطقی که یکی از نمایندگان مجلس هفته گذشته درباره خانواده هاشمی قرائت کرده بود، در مجلس قرائت می‌شود.

عبدالرضا مصری سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفته که هیأت رئیسه روز شنبه نامه درخواست رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و متن سخنان حمیدرسایی را بررسی کرد و رأی به وارد بودن اعتراض هاشمی به اظهارات رسایی داد.حمید رسایی در نطقی که هفته گذشته در مجلس ایراد کرد، گفته بود که براساس اطلاعات موثق مشاوران مهدی هاشمی که او را فراری داده و پس از سه سال بازگرداندند اکنون تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که پرونده مهدی هاشمی را به ابعاد سیاسی آن منحصر کنند، براساس اسناد موجود آنها از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند تا از مفاسد اقتصادی و امنیتی وی عبور شود و پرونده مهدی هاشمی فقط محدود به مسائل سیاسی باشد.

دادستانی تهران در پاسخ به نطق حمیدرسایی بیانیه بلند بالایی منتشر کرد و در یازده بند به اظهارات وی پاسخ گفت و نهایتا اظهارات او را مجرمانه تشخیص داد. این دومین بار است که در مجلس نهم دادستانی نسبت به نطق یکی از نمایندگان واکنش نشان می‌دهد. تیرماه امسال نیز علی مطهری نطقی انتقادی درباره سیاست‌های فرهنگی دولت احمدی‌نژاد ایراد کرد که دادستانی علیه مطهری اعلام جرم کرد. در آن زمان بحث‌هایی درباره مصونیت قضایی نمایندگان مطرح شد که نهایتا آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه ‌نمایندگان مجلس در مقام اجرای وظایف نمایندگی خود آزادند اما این مسئله معنایش مصونیت قضایی نیست، تفسیر مصونیت قضایی از اصل 86قانون اساسی را توهم باطل خواند. حالا رسایی و برخی هم طیف‌های او گفته‌اند که دادستانی مسئله نطق نمایندگان را به مجلس واگذار کند.

رسایی گفته که اینکه دادستان تهران از بنده بابت نطقم شکایت کرده احتمالاً حکایت از غفلت و بی‌توجهی وی نسبت به اصول قانون اساسی دارد چون اصل ٨٦ قانون اساسی به صراحت می‌گوید که این اقدام آقای دادستان جرم است نه نطق بنده. علی اصغر زارعی دیگر نماینده عضو جبهه پایداری هم در گفت‌وگو با فارس اظهار داشته که به استناد اصل86قانون اساسی، نماینده مجلس در مقام ایفای نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملا آزاد است. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفته که اعتراض هاشمی به اظهارات رسایی وارد است و این حق برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام محفوظ است که پاسخ خود را به‌صورت مکتوب به مجلس بفرستد و هیأت رئیسه متن پاسخ را بررسی می‌کند اگر شرایط آن با آیین‌نامه داخلی مطابقت داشته باشد در نخستین فرصت پاسخ مکتوب وی در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

کد خبر 195276
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز