بیان مسائلی از قبیل اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها 11بار اصلاح شده، مدیریت چند گانه وجود دارد، نگذاشتند معوقات را بگیریم، اطلاعات نادرست مبنای قانونگذاری شده است، نمی‌گذارند دولت کارش را انجام دهد، دولت کمترین گلایه را کرده است، فشاری که به این دولت آمده به هیچ دولتی نیامده، دیواری کوتاه‌تر از دیوار دولت وجود ندارد و برخی فکر می‌کنند می‌توانند به جای ملت تصمیم بگیرند، در آخرین گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با صداوسیما واکنش‌های مختلفی را از جانب نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی کشور در پی داشته است.

محمد دهقان، عضو هیأت رئیسه مجلس پاسخگوی سؤالات ما در ارتباط با همین موضوعات بود.

  • رئیس‌جمهور در سخنانش نسبت به دخالت مجلس در برنامه‌های دولت انتقاد داشت. این انتقادات را وارد می‌دانید؟

ما باید بررسی کنیم که مطالب مطرح شده از جانب رئیس‌جمهور و اطلاعاتی که ایشان بی‌مهابا به مردم دادند تا چه حد به واقعیت نزدیک هستند. صحبت‌های رئیس‌جمهور چند محور داشت که یکی از این محورها انتخابات بود. به‌رغم اینکه موضوع گفت‌وگوی صداوسیما اقتصادی بود ولی ایشان بحث انتخابات آزاد را پیش کشیده و تأکید کردند که همه سلایق باید بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند و کسی حق نداشته باشد کاندیداها را رد صلاحیت کند.

چنین سخنانی خلاف قانون اساسی و زیر سؤال بردن جایگاه شورای نگهبان محسوب می‌شود. آقای احمدی‌نژاد باید دقت کنند که چنین سخنانی در گذشته نیز گفته شده و حرف جدیدی نیست. چنین افرادی مطرود مردم قرار گرفتند. اکنون بیان همان مسائل و تأکید بر اینکه همه افراد باید بتوانند کاندیدا شوند و کسی نباید پشت درهای بسته درباره صلاحیت نامزدها نظر بدهد از آقای احمدی‌نژاد بسیار بعید بود، چرا که رئیس‌جمهور به قانون اساسی قسم خورده است و باید مجری آن باشد. آقای احمدی‌نژاد اگرچه از شورای نگهبان نامی نبردند اما کنایه و تعرض به این نهاد داشتند.

  • ولی مجری برنامه سؤال انتخاباتی از رئیس‌جمهور نپرسید.

به‌نظر بنده آقای احمدی‌نژاد تصمیم داشتند که در این برنامه راجع به انتخابات صحبت کنند. من معتقدم هدف رئیس‌جمهور از دو نشستی که با تلویزیون داشته‌اند انتخاباتی بوده است. این درحالی است که رهبری مکرر بر عدم ورود زودهنگام به عرصه انتخابات تأکید کرده‌اند. این خلاف ‌شأن ایشان است که از تریبون رسانه ملی راجع به انتخابات صحبت کنند و همه نیز می‌دانند که ایشان برای انتخابات سال بعد کاندیدا دارند. این به صلاح تلویزیون نیست و صدا و سیما نباید اینگونه رفتار کند. در چنین شرایطی آقای رئیس‌جمهور یکسری مسائل را به‌صورت یکطرفه و غیرواقعی به مردم منتقل می‌کند و کسی نیز پاسخ ایشان را نمی‌دهد. نباید فضایی فراهم شود که ایشان همه را به رگبار ببندند و کسی نیز پاسخگوی ایشان نباشد.

  • چنین فضایی طی سال‌های اخیر فراهم شده است. با آن مخالف هستید؟

رئیس‌جمهور اساسا باید این امکان را داشته باشد که بتواند با مردم صحبت کند، اما باید با صداقت با مردم صحبت شود. آقای رئیس‌جمهور گفتند که قانون هدفمندی یارانه‌ها 11بار اصلاح شده است. نمایندگان مجلس از این سخن بسیار متعجب هستند. از زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها مجلس دو بار به آن پرداخته و آن هم‌زمانی بوده که از یکسری کارهای غیرمنطقی، خلاف مصالح ملی و با نگاه انتخاباتی احساس خطر کرده است. مجلس نگران است که نگاه کوتاه‌مدت دولت مصالح بلندمدت مردم را به خطر بیندازد.

اگر قرار باشد رئیس‌جمهور پنج برابر زمان فعلی پول یارانه به مردم بدهد باید قیمت بنزین را نیز هفت تا هشت برابر کند. دولت الان می‌خواهد بنزین را پنج هزار تومان و گازوئیل را چهار هزار تومان کند. صحبت بر سر 10برابر شدن قیمت برق است. چنین تصمیمی کشور را دچار اختلال می‌کند، حالا هر قدر هم که رئیس‌جمهور به مردم پول یارانه بدهد. ما در واردات کالا دچار مشکل هستیم و کشور تحریم است. اگر به اندازه پولی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد عرضه وجود نداشته باشد، خطر تورم چند برابر می‌شود. ممکن است چهار نفر چهار روز خوشحال شوند و یکسری اهداف انتخاباتی محقق شود ولی این خطرات بزرگی را برای نظام، ملت و کشور ایران دارد.

  • یعنی معتقدید اجرای فازهای بعدی قانون هدفمندی یارانه‌ها ممکن نیست؟

قطعا امکان ندارد. دولت در آخر عمرش به سر می‌برد، لذا دلیلی ندارد وارد کارهای بزرگ شود. آقای رئیس‌جمهور می‌گوید دولت هفت برنامه تحول اقتصادی داشته است. دولت ایشان یک برنامه اقتصادی اجرا کرده که آن هم به‌صورت ناقص است. در این یک مورد نیز اگرچه ما اصل کار را تأیید کرده‌ایم اما در موارد متعددی خلاف قانون عمل شده است. الان به تولید ضربه سنگینی وارد شده است؛ سهم تولید را نداده‌اند، سهم سلامت نیز داده نشده است. در این چند سال دولت هر قدر توانسته شعار داده است ولی چند‌ماه باقیمانده وقت ادامه شعارهای بی‌پایه نیست.

  • رئیس‌جمهور نسبت به اعمال مدیریت چند گانه در کشور انتقاد داشتند. مجلس را در این چندگانگی صاحب نقش می‌دانید؟

خیر، متهم کردن نهادهای دیگر فرافکنی است. ما غیراز مدیریت اجرایی مدیریت دیگری در کشور نداریم. مجلس تنها برخی مواقع به‌خاطر برخی رفتارهای غیرکارشناسی که مصالح ملت را به خطر می‌اندازد احساس خطر می‌کند. درون دولت هیچ اجرایی بدون نظر رئیس‌جمهور صورت نمی‌گیرد. در این دولت رئیس‌جمهور حتی در برخی استان‌ها نیز به جای استاندار، معاونین و مدیرکل استان‌ها تصمیم می‌گیرد. ما پس از انقلاب در هیچ برهه‌ای این میزان تمرکز اختیارات و امور اجرایی در دست رئیس‌جمهور نداشته‌ایم.

بنده اینها را بهانه‌هایی برای پوشش مشکلات اقتصادی که از رفتارهای تکروانه بر مردم تحمیل شده می‌دانم. دولت می‌خواهد خودش را از مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد مبرا کند. ایراد چنین سخنانی ناشی از آن است که سؤالات مصاحبه‌های تلویزیونی از قبل با ایشان چک می‌شود. ایشان تلویزیون را به‌گونه‌ای در اختیار خودشان گرفته‌اند که هیچ‌کس نیز نمی‌تواند پاسخ دهد. این به مصالح و منافع بلندمدت این کشور ضربه می‌زند. به‌نظر بنده صداوسیما در این خصوص باید مسئولانه‌تر عمل کند. اینکه یک نفر از فرصتی که برایش پیش آمده مطالب خلاف واقعی را به مردم تحویل دهد، به ضرر مصالح کشور است.

  • آقای رئیس‌جمهور گفته‌اند برخی فکر می‌کنند می‌توانند به جای ملت تصمیم بگیرند و پیش‌تر گفته بودند که رئیس‌جمهور تبلور اراده ملت است. اعتبار رأیی که مردم به نمایندگان مجلس می‌دهند با رأی رئیس‌جمهور متفاوت است؟

چنین نگرشی اشتباه است. حتی اگر کسی نماینده نیز باشد ولی حرف حساب بزند محترم است. اگر کسی نماینده کل جهان نیز باشد ولی به مردم مطالب غیرواقعی تحویل دهد، این از نظر ارزش‌های دینی محکوم است ولی اگر کسی صادقانه با مردم سخن بگوید حرفش محترم است. به‌نظر بنده طرح چنین سخنانی پایین دستی است. در قانون اساسی آمده که نماینده مجلس نماینده کل ملت ایران است. نماد دمکراسی در همه کشورهای دنیا پارلمان‌ها هستند و می‌توانند جلوی دیکتاتوری را بگیرند.

کد خبر 195554
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز