گروه اقتصادی: برگزاری همایش دومین سالگرد هدفمندی یارانه‌ها در نهاد ریاست‌جمهوری فرصتی در اختیار مقامات دولتی قرار داد تا به دفاع از کارنامه دولت بپردازند و انتقادهای مطرح شده از سوی مجلس و کارشناسان مبنی بر تورم‌زا بودن رفتار اقتصادی دولت را پاسخ دهند و حتی آن را بی‌معنا توصیف کنند.

اما رئیس کمیسیون ویژه مجلس به‌عنوان تنها حاضر در این همایش باردیگر از رئیس‌جمهور درخواست کرد تا شایعه افزایش یارانه نقدی را تکذیب کند. ضیافت هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولتی‌ها در حالی با تعریف و تمجید ادامه یافت که ابهام درباره دخل و خرج دوسال گذشته دولت همچنان باقی‌است و اظهارنظرهای وزیر اقتصاد و دبیرکارگروه هدفمندی یارانه‌ها نه‌تنها به این ابهام‌ها پاسخ نداد که حکایت از تناقض در میزان یارانه‌های پرداختی به مردم و تولیدکنندگان داشت.

غلامرضا مصباحی مقدم به‌عنوان مهمان ویژه این همایش هرچند اقدام دولت در اجرای فازدوم را ستود اما از دولتی‌ها خواست به جای تعریف و تمجید و رنجیدن از واقعیت‌ها ، شایعه افزایش یارانه نقدی را تکذیب کنند. وی تأکید کرد: با هدفمندی یارانه‌ها به این شیوه، تعادل عرضه و تقاضا به‌هم‌ریخت و قیمت‌ها رشد کرد و این موضوع با استقراض از بانک مرکزی تباه شد. مسئولان دولتی اما این حد از انتقاد را برنتابیدند و در یک گفت‌وگوی نابرابر به اظهارات مطرح شده از سوی رئیس کمیسیون ویژه مجلس واکنش نشان دادند. تازه‌ترین خبر اینکه قرار است رئیس‌جمهور روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی حاضر شود و به انتقادها پاسخ دهد.

اختلاف آماری در دخل و خرج یارانه‌ها

به گزارش همشهری،‌دوسال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گذشت اما هنوز کسی نمی‌داند که آیا دخل وخرج دولت در اجرای این قانون برابر شده است یا نه؟ وزیر اقتصاد می‌گوید: سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها 29هزار میلیارد تومان بوده اما دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها سهم تولید را 17هزار و 800میلیارد تومان برآورد می‌کند. شمس‌الدین حسینی می‌گوید: سهم سازمان هدفمندی یارانه‌ها (یارانه نقدی) 52هزار میلیارد تومان بوده ولی محمدرضا فرزین میزان یارانه نقدی پرداخت شده را 71هزار و 200میلیارد تومان اعلام کرده است. با اظهارنظر این دو مقام دولتی، اختلاف نظر 19هزار میلیارد تومانی در منابع و مصارف اجرای فازنخست هدفمندی یارانه‌ها مهر تأیید خورده است.

به گزارش ایسنا، دیروز وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به درآمد 82هزار میلیارد تومانی اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در بخش فروش حامل‌های انرژی گفت: از این رقم 52هزار میلیارد تومان به سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها و 29هزار میلیارد تومان به شرکت‌ها و صنایع پرداخت شد. اما دبیرکارگروه هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه 71هزار و 200میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت شده است گفت: در این مدت 45هزار و 400میلیارد تومان درآمد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی حاصل شده است. اظهارنظرهای جداگانه شمس‌الدین حسینی و محمدرضا فرزین نشان می‌دهد که ابهام‌های مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان مبنی بر ناهمخوانی دخل و خرج یارانه‌ای دولت درست بوده است.

روایت فرزیناز دوسالگی هدفمندی یارانه ها

دبیر ستاد هدفمندسازی‌ یارانه‌ها با بیان اینکه 71هزار و 200میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت شده است گفت: در 21‌ماه گذشته از اجرای قانون مجموع منابعی که بر اثر اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی حاصل شده 45هزار و 400میلیارد تومان بوده است. فرزین با بیان اینکه 18هزار و 200میلیارد تومان از ردیف‌های بودجه‌ای استفاده کردیم گفت: همچنین 71هزار و 200میلیارد تومان به خانوارها یارانه نقدی پرداخت شده است و مبلغ 17هزار و 800میلیارد تومان نیز به تولید اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه با اختصاص این مبلغ به بخش تولید از این بخش حمایت صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در مورد تنخواهی که برای پرداخت یارانه نقدی گرفته بودیم باید بگویم که بخشی از تنخواه باقی‌مانده اما همین حالا مانده طلبی که سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها از دستگاه‌ها دارد 9هزار میلیارد تومان است و بسیار بیشتر از عددی است که بابت تنخواه دریافت کرده‌ایم.

دبیر ستاد هدفمندسازی‌ یارانه‌ها در ادامه با اشاره به بروز شوک ارزی در دو مقطع زمانی طی سال گذشته اظهار کرد:‌ برخی معتقدند که هدفمندی‌ یارانه‌ها باعث افزایش سریع نقدینگی شده درحالی‌که چنین چیزی نیست و نرخ رشد نقدینگی در سال 90نسبت به سال‌های قبل کمترین میزان را داشته است و در نتیجه بررسی‌ها این نظریه که پرداخت یارانه نقدی باعث افزایش نقدینگی شده است را رد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به صرفه جویی صورت گرفته در مورد حامل‌های انرژی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ‌های رشد استفاده از حامل‌های انرژی در سال 90منفی بوده است. فرزین میزان صرفه‌جویی ارزی طی 15‌ماه ابتدایی اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها (پایان سال 90) را معادل17.5میلیارد دلار دانست و گفت: در همین سال 58کیلووات ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی صورت گرفته است.

کد خبر 194995
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز