جمعه ۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: یارانه نقدی افراد دارای درآمد بالا و بی‌نیاز از یارانه نقدی حذف نمی‌شود.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: دولت هشت میلیون نفر را شناسایی کرده که می‌توان یارانه نقدی آنها را قطع کرد اما این اقدام تبعات اجتماعی دارد و دولت باید پاسخگوی آن باشد. این اظهارنظر البته از سوی رئیس‌جمهور بدون پاسخ نماند تا آنجا که محمود احمدی‌نژاد در همایش دوسالگی هدفمندی یارانه‌ها، صراحتا اعلام کرد:

هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که حتی یک نفر از ایرانیان از دریافت یارانه نقدی محروم شود. به گزارش همشهری، پیش از این خبرهای تأیید نشده‌ای مبنی بر احتمال حذف یارانه نقدی برخی شهروندان با درآمد بالا منتشر شده بود.

سال گذشته یک نماینده مجلس به نقل از مسئولان دولتی ، از پرداخت یارانه نقدی به دست‌کم دومیلیون ایرانی مقیم خارج از کشور خبر داده بود. به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره احتمال حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد و مرفه گفت: دولت سه‌بار برای این امر تلاش کرد اما چنین اقدامی تبعات خاص دارد و مشکلاتی را ایجاب می‌کند.

پیش از این مسئولان دولتی از امکان شناسایی افراد با درآمد بالا والبته احتمال حذف یارانه نقدی پردرآمدها خبر داده بودند اما حالا به نظر می‌رسد نگرانی از نارضایتی محروم شوندگان از دریافت یارانه نقدی و امکان خطا در شناسایی و برآورد وضعیت درآمدی خانوارها باعث شده تا دولت پرداخت یارانه نقدی به همگان را همچنان ادامه دهد.

اما روز چهارشنبه گذشته رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تنها راه عبور از تحریم‌ها، اجرای کامل هدفمندی یارانه‌هاست، اظهار داشت: هیچ اشکالی ندارد که با اصلاح قیمت انرژی، وجه آن را به‌صورت نقدی به مردم بپردازیم و در اختیار مردم قرار دهیم تا خودشان هزینه خود را مدیریت کنند. این راه بهترین روش است و همه اقتصاددانان برجسته دنیا آن را تأیید کرده‌اند.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه تنها راه عبور از تحریم اجرای کامل هدفمندی یارانه‌هاست، اظهار داشت: هیچ دلیلی وجود ندارد که از 75میلیون جمعیت کشور، حتی یک نفر از دریافت یارانه محروم باشد. بیت‌المال باید به‌طور مساوی بین همه اقشار مختلف جامعه تقسیم شود. 60-50سال یارانه‌ها ناعادلانه و معیوب توزیع شده و اجازه دهیم تا یارانه‌ها چند سالی هم به‌طور مساوی توزیع شود.

وی افزود: براساس آمارهای موجود وضع اقشار پایین جامعه پس از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها بهتر شده است. باید اجازه دهیم این روند ادامه پیدا کند و هیچ اشکالی ندارد این طبقه جامعه نیز در وضعیت مطلوبی از رفاه و امکانات زندگی کنند. یارانه‌ها پول مردم است که باید در اختیار خودشان قرار گیرد و مردم خودشان نوع هزینه آن را مدیریت کنند.

کد خبر 195122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز