گروه اقتصادی: نشست غیرعلنی مجلس برای آگاهی از کم و کیف دخل و خرج دولت در سال آینده نتیجه مشخصی نداشت و نمایندگان دولت نگفتند که بودجه سال آینده را چه زمانی و با چه میزان درآمد و هزینه آماده می‌کنند تا آنجا که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس صراحتا به خبرنگاران گفت که از لایحه بودجه 92خبری نیست.

مجلس

نشست دیروز مجلس اما فرصتی در اختیار نمایندگان مجلس قرار داد تا به اظهارات یارانه‌ای سه روز پیش محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان دهند و اعلام کنند که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی موافقت نخواهند کرد. برخی نمایندگان مجلس در این نشست غیرعلنی گفته‌اند اگر قرار باشد میزان یارانه نقدی به گفته رئیس‌جمهور پنج برابر شود، مردم باید هر قرص نان را 15هزار تومان بخرند.

نگرانی نمایندگان مردم در خانه ملت از اوج‌گیری دوباره گرانی‌ها از یک سو و اطمینان‌خاطر دولتی‌ها از رفاه مردم با افزایش چند برابری قیمت حامل‌های انرژی و افزایش پنج برابری یارانه نقدی نشان می‌دهد که اتفاق نظر دو قوه مقننه و مجریه برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی ناشدنی است، مگر اینکه به گفته احمد توکلی نماینده تهران، در نامه‌ای از مقام معظم رهبری درباره تصمیم احتمالی دولت کسب تکلیف شود.

به گزارش همشهری، نماینده تهران در این نشست پیشنهاد کرد که با توجه به تصمیمات اقتصادی دولت ازجمله افزایش یارانه نقدی خانوار و تبعات ناشی از آن، مجلس در نامه‌ای به رهبری مشکلات و مسائل را منتقل کند. احمد توکلی همچنین پیشنهاد کرده مجلس با رئیس‌جمهور نشست مشترک برگزار کرده و به‌طور جدی مسائل مورد پیگیری قرار گیرد. محمد‌رضا باهنر نایب‌رئیس مجلس هم با انتقاد از اظهارات احمدی‌نژاد در اصرار بر هدفمندی یارانه‌ها گفت: درصورتی که آنچه رئیس‌جمهور می‌گوید اجرایی شود قیمت نان سنگک به 15هزار تومان می‌رسد و چیزی به نام تولید و کشاورزی باقی نمی‌ماند.

اجرای فاز دوم هدفمندی به شرط ارائه لایحه

به‌گزارش ایسنا، عبدالرضا مصری سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، با تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با جمعی از مسئولان دولتی، خطاب به مردم گفت که نگران بنزین پنج هزار تومانی نباشند، چرا که براساس قانون موجود افزایش قیمت‌ها و اجرای مرحله دوم هدفمندی ممنوع است و هیچ افزایشی در قیمت حامل‌های انرژی نخواهد بود و این موضوع نیاز به مصوبه مجلس دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با اشاره به مهم‌ترین محور جلسه غیرعلنی مجلس گفت: سخنان رئیس‌جمهور به‌ویژه درباره افزایش یارانه‌ها به 250هزار تومان به ازای هر نفر اصلی‌ترین محور جلسه غیرعلنی مجلس بود. هادی قوامی گفت: توضیحات نمایندگان دولت در این نشست معطوف به چگونگی پرداخت‌های نقدی به مردم و تغییرات قیمتی نرخ حامل‌های انرژی بود ولی از آثار افزایش قیمت برق، آب، گاز، گازوئیل، بنزین و گندم بر توان اقتصادی مردم و آثار آن بر بخش‌های تولید هیچ صحبتی نشد. او خاطرنشان کرد: درباره آثار اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها توسط نمایندگان دولت توضیحات قانع‌کننده‌ای داده نشد و نتیجه‌گیری در این‌باره به بعد موکول شد.

یک نماینده مجلس هم با اشاره به اظهارات نمایندگان در جلسه غیرعلنی سه‌‌شنبه، گفت: دیدگاه اغلب نمایندگان این بود که اگر با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت کالاها افزایش یابد، مجلس با آن موافقت نخواهد کرد. به گزارش فارس، عزت‌الله یوسفیان ملا تأکید کرد: در شرایط فعلی که قیمت‌ها افزایش زیادی داشته است، تحمل گرانی جدید وجود ندارد.

کد خبر 195673
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز