گروه اقتصادی: دفاع تمام قد رئیس‌جمهور از نحوه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و تأکید بر نقش نمایندگان مجلس در انحراف قانون از اهداف اولیه، بهارستان‌نشینان را به واکنش واداشت.

به گزارش همشهری، محمود احمدی‌نژاد در این اظهارات مهر تأییدی بر گمانه زنی‌های قبلی مبنی بر تصمیم دولت برای افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی زد و بر حمایت ویژه قوه مجریه از تولیدات تأکید کرد. همین امر سبب شد تا نمایندگان بار دیگر نسبت به عملکرد گذشته و اقدامات احتمالی دولت واکنش نشان دهند.

احتمال افزایش شدید قیمت‌ها

احمد توکلی یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جلسه دیروز در اخطار قانون اساسی خواستار تشکیل جلسه غیرعلنی غیررسمی برای بررسی اظهارات اخیر رئیس‌جمهور شد. نماینده تهران در مجلس گفت: یک برآورد ابتدایی نشان می‌دهد که ایشان می‌خواهد گازی را که به مردم می‌فروشد به قیمت ترکیه حساب کند و نفت خامی که به پالایشگاه‌ها می‌فروشد را به قیمت 100دلار حساب کند تا حدود 250میلیارد دلار از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی پول کسب کند. بنزین معمولی پنج هزار تومان، بنزین سوپر 5500تومان، گازوئیل 1750تومان، نفت کوره 1000تومان، نفت سفید 500تومان و گاز طبیعی 1100تومان خواهد بود. توکلی گفت: مردم باید بدانند که ایشان یکطرفه می‌نشیند و صحبت می‌کند.

هیچ حمایتی از تولید نشد

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت و پیگیری اصل44 قانون اساسی مجلس نیز درباره اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌طور کامل از تولید حمایت شده است، گفت: اصلا چنین حرفی را قبول ندارم؛ به هیچ عنوان از تولید حمایت نشد. حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با مهر، افزود:آمارهای بانک‌مرکزی نشان می‌دهد که تورم مصرف‌کننده از 10درصد در آذرماه سال 89 به 24.5درصد در اوایل سال91 رسیده است. همچنین تورم تولید‌کننده از 10درصد به32.5درصد در همین زمان رسیده است.

این دو مورد مربوط به وضعیت قبل از نوسانات قیمت ارز و بالارفتن قیمت‌ها بود. بنابراین، این آمار نشان می‌دهد که هدفمندی یارانه‌ها اثراتی در تورم داشته است و نمی‌توانیم بگوییم که چنین نبوده. اول باید واقعیت را قبول کنیم و سپس برایش راه‌حل پیدا کنیم. او ادامه داد: آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم می‌گوید که فقط دو هزار میلیارد تومان از طریق مابه‌التفاوت قیمت سوخت و تسهیلات به بخش صنعت اختصاص یافت. این در حالی است که باید سال اول 30درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، سال دوم 20درصد و امسال 16 تا 17درصد به تولید اختصاص داده می‌شد.

مشک آن است که خود ببوید

عضو کمیسیون صنایع مجلس هم با بیان اینکه ارقام مطرح شده در نطق تلویزیونی رئیس‌جمهور درباره حمایت از تولید واقعی نیست، گفت: من نمی‌دانم رئیس‌جمهور اعداد و ارقام را از کجا می‌آورد؟ الیاس طاهری گفت: همیشه گفته‌اند «مشک آن است که خود ببوید»، اگر هدفمندی یارانه‌ها آنطور که رئیس‌جمهور می‌گوید به خوبی اجرا شده است، پس چرا این همه مشکلات در جامعه داریم و مردم ناراضی هستند؟

کد خبر 195393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز