همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت: به طور متوسط ۴ تا ۵ هزار نفر سالانه براثر آلودگی هوا فوت می‌کنند.

به گزارش فارس، یوسف رشیدی در نشست خبری که صبح امروز درباره گزارش سالانه کیفیت هوای شهر تهران برگزار شد، افزود: هنوز در استاندارد سازی سوخت به یورو 2 و یورو 4 نرسیده‌ایم در حالی که سالیان سال است در بعضی از کشورها به استاندارهای یورو 5 نیز رسیده‌اند. بنابراین باید در این خصوص جدی‌تر عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه خلاء خودروهای هیبریدی در تهران احساس می‌شود، گفت: امسال یکسری خودروهای هیبریدی وارد حمل و نقل عمومی می‌شود.

رشیدی با اشاره به اینکه اقدامات زیادی علاوه بر جلوگیری از ورود خودروهای هیبریدی با هزینه کمتری می‌توانیم در جهت کاهش آلودگی هوای تهران اقدام کنیم، گفت: کیفیت داده‌های هواشناسی بر اساس تجهیزات به روز و به بهترین روش انجام می‌شود و اگر بر مبنای اطلاعات سالانه بررسی کنیم و شاخص‌های آلودگی هوا را اندازه بگیریم بیشترین روزهای ناسالم و بحرانی را در سال گذشته داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران اظهار داشت: در سال گذشته 320 روز هوای تهران در شرایط ناسالم بوده است.

وی با بیان اینکه متولی بهداشت و سلامت جامعه وزارت بهداشت است، گفت: در حال حاضر در پایش هوا هنوز وزارت کشور نسخه‌های قدیمی را منتشر می‌کند و نسخه‌های جدید هنوز به ما اعلام نشده است.

رشیدی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چه تعداد بر اثر آلودگی هوا فوت کرده‌اند، گفت: آمار مرگ و میر را باید وزارت بهداشت اعلام کند ولی برآورد می‌شود 4 تا 5 هزار نفر متوسط با افزایش ذرات کمتر از 2.5 میکرون فوت کرده باشند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران افزود: در صورتی که بر اساس طرح‌های قدیمی اقدام کرده باشیم تاکنون و از ابتدای سال باید خودروهایی با استاندارد یورو 4 وارد کشور می‌شد ولی متاسفانه قوانین قدیمی لغو شد و قانون جدیدی را تدوین کردند.

وی با اشاره به اینکه میزان منواکسید کربن در 10 سال گذشته با توجه به اقداماتی که صورت گرفته کاهش یافته است، گفت: هنوز مشکل ذرات کمتر از 2.5 میکرون را در سطح شهر داریم.

رشیدی افزود: از مصوبات کاهش آلودگی هوا در مواقع اضطراری این است که ابرها را باربر کنند. و این در هفته گذشته که هوا در وضعیت هشدار بود وزارت نیرو نسبت به بارور کردن ابرها اقدام نکرد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران افزود: هیچ کاری برای دوام کاتالیست‌ها انجام نشده است و استانداردها در خودرو لحاظ نمی‌شود.

وی به رونمایی از کتاب گزارش سالانه کیفیت هوا اشاره کرد و گفت: هدف از این گزارش این است که در اطلاعات مختلف وضعیت هوای تهران در سال گذشته قرار بگیریم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

رشیدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه اقدامی برای کاهش زمان معاینه فنی خودروها از 5 به 2 سال شده است،‌گفت: در این باره هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی در نشست خبری درباره طرح زوج و فرد کردن خودروها اظهار داشت: بنده در سال 84 که نخستین جلسه کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران برگزار شد، جزو مخالفین این طرح بودند. چرا که سرانه مالکیت خودرو را افزایش می‌دهد و می‌توان با ارتباطاتی نوع پلاک خودروها را تغییر داد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران به افزایش موتورسیکلت‌ها در سطح شهر اشاره کرد و گفت: موتورسیکلت‌ها 4 برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه به بودجه 6 هزار میلیارد تومانی حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: بودجه عمرانی مترو نیز پرداخت نشده است و در بخشی از بودجه یارانه بلیت مترو و اتوبوس از سوی دولت پرداخت شده است.

رشیدی تصریح کرد: ما زیاده خواه نیستیم ولی هر آنچه که در مجلس برای حمل و نقل عمومی تصریح شده است را پرداخت کند.

در ادامه این نشست خبری وحید حسینی عضو هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی شریف بیان داشت: به نظام جامع مدیریت کیفیت هوا در تهران احتیاج داریم و باید این موضوع در اولویت قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه پایش هوا در سطح تهران به خوبی انجام می‌شود، گفت: منابع متعددی در سطح شهر داریم که آلودگی ایجاد می‌کند و عددهای متفاوتی درباره آلودگی هوا از سوی دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود.

وی افزود: بودجه‌های مختلف برای مبارزه با آلودگی هوا محدود است بنابراین باید در بهترین جا هزینه شود.

حسینی با اشاره به اینکه اندازه‌گیری کیفیت هوای تهران مطابق با جدیدترین تجهیزات به روز شده است، گفت: شاه کلید کاهش آلودگی هوای تهران حمل و نقل عمومی است ولی سرعت توسعه آن به کندی پیش می‌رود.

وی بیان داشت: راه‌حل‌های ابداعی مانند سوراخ کردن کوه البرز و فن‌های بزرگ‌ در سطح شهر تهران نمی‌تواند موجب از بین رفتن آلودگی هوا شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: شهرهای بزرگ دنیا درگیر آلودگی هوا هستند و هیچ راهکاری برای از بین رفتن آلودگی هوا وجود ندارد و استفاده از تکنولوژی می‌تواند در کاهش یک میزان آلودگی تاثیر گذار باشد.

کد خبر 194822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز