گروه ادب و هنر- احمد افشار: سومین جشنواره فیلم مردمی عمار، در پنج محور نقد درون گفتمانی، فتنه 88، جنگ نرم، تاریخ انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی از سوم تا 9دی‌ماه در سینما فلسطین تهران آغاز خواهد شد.

جشنواره مردمی فیلم عمار

در این دوره از جشنواره قرار است از داوود میرباقری کارگردان برجسته کشورمان تجلیل به‌عمل‌ آید. نادر طالب‌زاده، دبیر سومین جشنواره فیلم عمار در دومین نشست خبری سومین دوره جشنواره عمار گفت: علاوه بر میرباقری که یکی از چهره‌های مطرح فرهنگی است، از بهزاد بهزادپور، کارگردان فیلم «خداحافظ رفیق» و رحیم مخدومی نیز تقدیر می‌شود. وی یادآور شد: آثار میرباقری در جهان اسلام اثرگذار بوده و بسیاری از مسلمانان بیننده آثار این هنرمند ایرانی هستند. دبیر جشنواره فیلم مردمی عمار با اشاره به افزایش کیفی و کمی آثار در سومین دوره این رویداد فرهنگی تأکید کرد: آثار رسیده به جشنواره عمار کیفیت خوبی دارند و این می‌تواند گامی اساسی برای انقلاب اسلامی باشد؛ چرا که این جشنواره با نگاهی متفاوت به سینمای انقلاب، قدم‌های جدیدی برداشته است.

به گفته وی آثار جشنواره در این دوره به لحاظ مضمون و فرم از کیفیت خوبی برخوردارند و به‌دلیل تفاوت در نوع نگاه ‌با رسانه ملی، از این رسانه قابل پخش نخواهند بود. طالب‌زاده با یادآوری اینکه رسانه‌ها باید تحمل خود را افزایش دهند، خواستار ایجاد فرهنگ نقدپذیری در صدا وسیما شد. وحید جلیلی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره نیز با بیان اینکه جشنواره عمار یکی از برکات فتنه 88 به‌شمار می‌آید که برآمده از یک آسیب‌شناسی پس از آن است، گفت: این جشنواره ذیل جنبش مردمی 9دی قابل فهم و تفهیم است که در دفاع از جمهوریت اسلامی مشروعیت پیدا می‌کند.

وی افزود: متأسفانه سینمایی که 100فیلم در شمال تهران تهیه می‌کند، شناسنامه سینمای کشور ایران را برای خود جمع کرده است. رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار تصریح کرد: فضای سینمای ایران مصنوعی و غیرطبیعی است و شعار ما در جشنواره عمار، سینمای طبیعی و ملی در مقابل سینمای مصنوعی و غیرطبیعی است. جلیلی ویژگی این جشنواره را گسترش سطح اکران‌های مردمی در سطح استان‌ها و شهرستان‌های کشور دانست و گفت: در بیش از 250نقطه از سراسر کشور به‌طور همزمان این فیلم‌ها اکران خواهند شد. به گفته جلیلی آثار جشنواره سوم فیلم عمار در بعضی از کشورهای اسلامی همانند غزه نمایش داده خواهند شد. وی همچنین به محجوریت فیلمسازان انقلابی در جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: امروز تریبون جشنواره‌های خارجی در اختیار فیلم‌هایی همچون «یک خانواده محترم» است و آثاری همچون «بازنده» هنوز به‌دست فلسطینی‌ها نرسیده است.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار تصریح کرد: امیدواریم این جشنواره در سال‌های آینده در ارتباط با انسان‌های کوشا، صادق، با انگیزه و با همت بتواند برای معرفی سینمای انقلاب اسلامی در ابعاد منطقه‌ای قدم‌های بلندتری بردارد. جلیلی در ادامه درباره گفته‌های دارابی مبنی بر اینکه هیچ فیلمسازی برای ساخت فیلم درباره فتنه 88 پیشقدم نشده است تأکید کرد: سه سال است که جشنواره فیلم عمار را با موضوع فتنه 88 برگزار می‌کنیم و این حرف ها جزو عجایب است. وی افزود: اکنون دو فیلمنامه کامل درباره فتنه 88 آماده داریم و طرح‌های بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد. همچنین آثار قابل توجهی در این‌باره به جشنواره فیلم عمار رسیده است. طالب‌زاده نیز گفت: کمیت آثار ساخته شده درباره فتنه 88 در صدا وسیما قابل دفاع نیست و به‌عنوان نمونه فیلم «تقلب فارسی» را برای پرس تی وی تهیه کردم اما این اثر به صدا وسیما نرسید. وی بخشی از کمبود فیلم درباره فتنه 88 را ناشی از خودسانسوری فیلمسازان دانست و تأکید کرد که فقر پرداخت به فتنه 88 در  صدا وسیما احساس می‌شود.

حامد بامروت‌نژاد، مدیر اجرایی جشنواره نیز با بیان اینکه 900 اثر به جشنواره فیلم عمار رسیده، گفت: از مجموع این تعداد 620اثر تصویری، 93اثر نقد ادبی و 87اثر نیز فیلمنامه است. وی افزود: در موضوع بیداری اسلامی 120اثر، تاریخ انقلاب 270اثر، جنگ نرم 120فیلم و فتنه 88 نیز 18اثر در قالب انیمیشن، مستند، فیلم کوتاه داستانی و نماهنگ به جشنواره ارائه شده است.

کد خبر 194753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز