گروه ادب و هنر- احمد افشار: هر‌ساله جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری با هدف کشف و شناسایی استعدادهای جوان سطح کشور برگزار می‌شود.

فیلم

در واقع اینگونه جشنواره‌ها فرصت مغتنمی برای هنرمندان جوان ایجاد می‌کند، تا ضمن محک توانایی‌های بالفعل خود با استفاده از تجربه هنرمندان پیشکسوت‌، آن ‌را به بالقوه تبدیل کنند. هرچند متولیان برگزاری جشنواره‌ها، همواره در ایام برپایی جشنواره بر ارتباط با برگزیدگان تاکید جدی دارند اما متأسفانه با پایان هر جشنواره‌ای تا سال بعد آنها به فراموشی سپرده می‌شوند. برای آسیب‌شناسی این موضوع نظر برگزیدگان برخی از جشنواره‌ها را جویا شده‌ایم:

یزدان تورانی، برگزیده نخستین جشنواره شعر انقلاب در باره این سؤال به همشهری می‌گوید: متأسفانه برابر قانون نانوشته‌ای پس از اتمام جشنواره‌های متعددی که در سطح کشور با اعلام فراخوان برگزار می‌شوند، تا جشنواره بعدی دیگر هیچ ارتباط تخصصی‌ای بین برگزیدگان جشنواره برای کیفی‌تر‌کردن کارهایشان در جشنواره‌های بعدی برقرار نمی‌شود. در واقع جوان‌هایی که با هزار امید و آرزو اثری را با زحمات فراوان به جشنواره می‌آورند پس از آن کاملا رها می‌شوند. وی در ادامه افزود: آسیب‌شناسی هر جشنواره‌ای می‌طلبد برگزارکنندگان پس از پایان برنامه، حداقل یک نظرخواهی از برگزیدگان داشته باشند تا با مشخص شدن کاستی‌ها و نقاط قوت برنامه‌ها‌، به جمع‌بندی مناسب‌تری در زمینه برگزاری بهتر جشنواره در سال‌های بعد برسند.

این هنرمند جوان تصریح می‌کند: موضوع بعدی این است که در طول سال دبیرخانه جشنواره باید با ایجاد یک مجمع یا کانون یا هر عنوان دیگری زمینه‌ای فراهم بکند، تا برگزیدگان بتوانند حداقل هر سه‌ماه یکبار در مورد حوزه تخصصی خودشان با هم تبادل نظر داشته باشند.

همچنین سعید مددی ماهانی، برگزیده دوره هشتم جشنواره فیلم 100 نیز با بیان اینکه من هم با این موضوع موافقم که متأسفانه برگزیده‌ها پس از جشنواره رها می‌شوند، می‌گوید: معمولا خود هنرمندان برگزیده در همان زمان جشنواره با هم آشنا شده و بعضا با هم بعد از جشنواره ارتباط برقرار می‌کنند و دست اندرکاران جشنواره هم هیچ تلاشی در این زمینه نمی‌کنند. این هنرمند جوان با بیان اینکه متأسفانه برگزاری جشنواره‌ها در کشور ما بیشتر حالت تشریفاتی دارد و به نوعی تریبونی برای ارائه بیلان کار مدیران است، ادامه داد: در حال حاضر هنرمندان جوانی که اینگونه جشنواره‌ها را دنبال می‌کنند به خاطر علاقه شخصی خودشان است. چون برخی جشنواره‌ها هیچ انگیزه‌ای را برای ادامه کار هنرمندان جوان باقی نمی‌گذارند و اساسا دنبال این نیستند که برگزیده‌ها کجا هستند. این برگزیده تاکید می‌کند: یکی از اهداف برگزار‌کنندگان بایستی این باشد که آنها بتوانند از طریق برگزاری یک کارگاه آموزشی یا جلسه‌ای که می‌تواند در قالب یک انجمن یا سایتی باشد با یکدیگر در سال‌های بعد هم ارتباط داشته باشند.

این هنرمند شهرستانی به داوری جشنواره‌ها نیز اشاره کرده و می‌گوید: شاید این احساس من غلط باشد، ولی واقعیت این است که برخی برگزیده‌هایی که از تهران توسط داوران انتخاب می‌شوند از بین شاگردان خودشان هستند. مددی ماهانی که در زمینه انیمیشن فعالیت می‌کند می‌گوید: متأسفانه در ایران ما هنوز یک جشنواره بین‌المللی گسترده انیمیشن که به طور مرتب هر سال برگزار شود نداریم. اما ابوالفضل کاهانی، برگزیده دوره هشتم جشنواره فیلم 100، برخلاف این نظرات معتقد است: لزومی ندارد متولیان برگزاری جشنواره‌ها حتما پیگیر ارتباط با هنرمندان برگزیده باشند، چرا که در طول سال بنا به نیاز طرفین این ارتباط به شکل‌های مختلفی برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع مهم حمایت از آثار نفرات برگزیده است گفت: برپایی این جشنواره‌ها فرصتی را برای به میدان آوردن و بروز و ظهور استعدادهای جوان ایجاد می‌کند. و فکر می‌کنم هنرمندان جوان باید خودشان با یکدیگر در ارتباط بوده و پیگیر جشنواره‌ها باشند.

این هنرمند جوان با تقدیر از جشنواره فیلم 100 که فرصت خوبی را برای هنرمندان جوان فراهم کرده است می‌گوید: در این جشنواره هنرمندان با کمترین بودجه، یک فیلم را در کمترین زمان ممکن، برابر آن زمانی که به‌عنوان 100 ثانیه تعریف شده به نمایش می‌گذارند که این رقابت نزدیک بسیار مفید است. به‌نظرم اینگونه جشنواره‌ها برای کسانی که می‌خواهند فیلمسازی را تازه شروع کنند، فرصت بسیار مغتنمی است و باز هم به دوستان برگزیده تاکید می‌کنم منتظر جشنواره نمانند.

از سوی دیگر علیرضا آزاد ارمکی که انیمیشن شکار جاسوس او برگزیده دومین جشنواره عمار شد در این باره می‌گوید: جشنواره عمار به‌رغم نوپا بودنش در طول دو‌سال برگزاری با استفاده از فرصت‌ها و مناسبت‌های مختلف پیگیر هنرمندان برگزیده است و فکر می‌کنم اگر این ارتباط‌ها استمرار داشته باشد، این جریان به سرعت خودش را پس از چند دوره نشان خواهد داد. وی با بیان اینکه استقبال از این جشنواره به خصوص در شهرستان‌ها خیلی خوب بود گفت: متأسفانه در بحث‌های اجرایی به دلیل اینکه حمایت‌های لازم را نداشت با مشکلاتی مواجه بود. این هنرمند تأکید می‌کند با این حال ما باید به‌کار و تلاش در این زمینه ادامه بدهیم و با شرکت در نشست‌های تخصصی جشنواره، در سال‌های بعد به تولید آثار کیفی‌تر بپردازیم.

کد خبر 186877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز