دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: حادثه تکان دهنده کشتار شهر نیوتاون نه تنها به موضوعی جنجالی و بحثی داغ درباره دلایل آن در رسانه ها و محافل سیاسی آمریکا تبدیل شده، بلکه در سطح عمومی و در میان مردم عادی نیز تاثیر قابل توجهی گذاشته است بطوریکه بسیاری از مردم بویژه خانواده ها احساس می کنند که امنیت فرزندان آن ها در مدارس در خطر قرار دارد.

سایه ترس و اضطراب بر مدارس آمریکا

 

به گزارش ایرنا اماکن عمومی در آمریکا شاهد بحث و گفتگو میان مردم درباره کشتار روز جمعه شهر نیوتاون در ایالت کانتیکت و مساله حمل و نگهداری سلاح در این کشور است به گونه ای که در صف خرید، در اتوبوس و مترو و در هر نقطه ای از شهر می توان بحث و گفتگوی مردم در این باره و انتقاد از بی توجهی به مساله قانون حمل سلاح را شنید.

خبرنگار ایرنا در این رابطه گفتگویی با چند نفر از مردم نیویورک داشت که شهرشان همسایه کانتیکت بوده و کمتر از دو ساعت با محل فاجعه روز جمعه فاصله دارد.

مایکل یک معلم در بروکلین در گفتگوی اختصاصی با ایرنا با تکان دهنده دانستن مرگ 20 کودک معصوم در مدرسه نیوتاون از دسترسی آسوده به سلاح و پراکندگی انواع اسلحه در میان مردم انتقاد کرد و گفت: سلاح برای کشتن است، چرا باید به آن مجوز داده شود؟

این معلم دبیرستان افزود: قانون حمل و نگهداری سلاح در زمانی خاص و در شرایطی خاص یک قرن پیش تصویب شده و هیچ ربطی به وضعیت فعلی ندارد. چرا باید این قانون احمقانه هنوز پابرجا باشد و اینچنین هر از گاهی به حوادثی دردناک بیانجامد.

وی افزود: اگر درباره این مساله نگاه مردم به دور از نفوذ و فشار گروه های خاص به مانند لابی اسلحه در نظر گرفته می شد، امروز رهبران این کشور نباید با سرافکندگی با این فاجعه روبرو می شدند، این وضعیت مایه شرمساری است.

یک زن خانه دار که دارای دو فرزند دبستانی است، قتل عام مدرسه نیوتان را بسیار وحشتناک خواند و گفت: با این وضع ما واقعا احساس امنیت نمی کنیم، ما اکنون نمی دانیم زمانی که فرزندان ما در مدرسه هستند، چه اتفاقی برای آنها می افتد زیرا زیرا با خطرات وحشتناکی روبرو هستند.

این زن که خود را سارین معرفی کرد، افزود: مدرسه ای که در نیوتاون مورد حمله قرار گرفت دارای سیستم امنیتی قویی بود و بسیار خوب در برابر افراد غریبه حفاظت می شد. اما شاهد آن حادثه دلخراش بودیم.

او گفت این در حالی است که در بسیاری از مدارس چنین سیستم هایی وجود ندارد و خطرات احتمالی به راحتی دانش آموزان را تهدید می کنند.

خبرنگار ایرنا همچنین نظر یک دانشجوی مردم شناسی دانشگاه نیویورک را درباره قانون حمل سلاح و تیراندازی روز جمعه جویا شد که وی گفت: بسیاری از مردم آمریکا خواستار تغییر قوانین حمل و نگهداری اسلحه هستند؛ اما همیشه لابی شرکت های اسلحه سازی و سیاستمداران حامی آن ها در برابر آن مقاومت می کنند.

این دانشجو با اشاره به افزایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی در امریکا در سال های اخیر گفت: در چنین شرایطی که مردم تحت انواع فشارهای اقتصادی و روانی هستند، وجود این همه سلاح در سطح جامعه می تواند بسیار خطرناک باشد؛ چراکه هر کسی که در شرایط جنون آمیز قرار گرفته و دچار ناامیدی می شود ، با تهیه اسلحه اقدام به قتل عام صدها کودک و افراد بی گناه می کند.

وی در ادامه به عامل کشتار مدرسه ابتدایی نیوتاون اشاره کرد و گفت: این جوان ظاهرا مشکلاتی در خانواده داشته است. اما نکته شگفت انگیز اینجاست که مادر وی دارای کلکسیون بزرگی از انواع سلاح های پیشرفته بوده ،گویی که یک ارتش کوچک در خانه ایجاد کرده است.

وی افزود: این پسر جوان از سلاح مادرش برای ارتکاب این جنایت استفاده کرده و مادر وی نخستین قربانی جنون وی بوده است.

این دانشجوی مردم شناسی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که چرا بسیاری از مردم آمریکا به مانند این زن، به تهیه و نگهداری سلاح علاقمند بوده، گفت : لابد اشکالی در فرهنگ ما وجود دارد!

وی افزود: به نظر من برخی گروه های اجتماعی در آمریکا خشونت را تقدیس می کنند و دارای نوعی فرهنگ خشونت هستند. این ها اتفاقا جز کسانی هستند که از لابی سلاح در آمریکا پشتیبانی می کنند و باور دارند که حمل و نگهداری سلاح حق مقدسی است که هیچ کس حق تعرض یا محدود کردن آن را نباید داشته باشد.

بعد از حادثه دبستان نیوتاون وحشت بر سراسر مدارس امریکا حاکم شد به گونه ای که بسیاری از مدارس با ارسال ایمیل به خانواده دانش آموزان به آنها اطمینان دادند که از فرزندانشان حفاظت خواهند کرد.

کد خبر 194704
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز