یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

برخی کشیش‌های سیاهپوست در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دچار سردرگمی شده‌اند.

انتخابات - آمریکا

 آنان نمی‌دانند چگونه بین یک نامزد مورمون( فرقه‌ای منشعب از پروتستانیسم و مدعی بنیادگرایی مسیحی) (میت رامنی) و نامزد دیگر که از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کند، یکی را برگزینند و از این‌رو به پیروان کلیساهای خود توصیه کرده‌اند در روز انتخابات در خانه بمانند. این پیامی است نگران‌کننده برای نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست ایالات متحده که نمی‌تواند در مبارزه‌ای تنگاتنگ با رقیب جمهوریخواه خود، آرای پایگاه نژادی‌اش را - هر چقدر اندک- از دست بدهد. کشیش‌های سیاه اینک در کلیساهای خود از جمع عبادت‌کنندگان می‌پرسند چگونه یک مسیحی می‌تواند از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت کند؛ آنگونه که باراک اوباما در‌ماه می چنین کرد. مسیحیان سیاهپوست در مورد میت رامنی جمهوریخواه و نخستین مورمونی که نامزد یکی از دو حزب عمده کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری شده است نیز الهیات کلیسای قدیسان امروزین عیسی مسیح (کلیسای عمده مورمون‌ها) و ممنوعیت پیشین پذیرش سیاهان در جمع کشیشان این فرقه را مورد پرسش قرار می‌دهند.

در سال2008 اوباما 95درصد آرای سیاهپوستان را به‌دست آورد و پیش‌بینی می‌شود در این انتخابات نیز وی آرای اکثریت آنها را دوباره به‌دست آورد اما هرگونه کاهش رأی از جمع سیاهان می‌تواند تبعاتی سنگین برای نخستین رئیس‌جمهور آفریقایی‌تبار آمریکا داشته باشد. پدر برنارد، بنیانگذار مرکز فرهنگی مسیحیان افرو- امریکن (آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار) در نیویورک می‌گوید: وقتی پرزیدنت اوباما در‌ماه می طی بیانیه‌ای از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت کرد، درباره اینکه وی به چه راهی می‌رود، علامت سؤال بزرگی در ذهن ما به‌وجود آمد. برنارد که حمایت او از یک نامزد انتخاباتی در نیویورک و فراتر از آن اهمیت بسیاری دارد خود در سال2008 به اوباما رأی داده بود. وی می‌گوید که این بار مطمئن نیست باز هم به او رأی دهد. مشخص نیست آیا امسال هم مسیحیان سیاهپوست به اندازه سال2008 از اوباما حمایت کنند. بسیاری از کشیش‌های آفریقایی‌تبار گفته‌اند با توجه به تردیدهایی که درباره دو نامزد انتخاباتی میان سیاهان وجود دارد، آنان در روز انتخابات با تصمیم‌گیری بسیار دشواری مواجه خواهند بود. رهبران کلیسای سیاهان درباره موضوعات بسیاری به ابراز نظر در مورد سیاست‌های دو نامزد انتخاباتی پرداخته‌اند، ازجمله درباره قانون در حال بررسی تشخیص هویت رأی‌دهندگان که به باور منتقدین، قانونی تبعیض‌آمیز به‌خصوص علیه اقلیت‌های جامعه آمریکاست.

این نخستین بار در تاریخ کلیسای سیاهان است که کشیش‌ها از پیروان خود می‌خواهند در روز انتخابات رأی ندهند. شرایط به‌وجود آمده در مبارزات انتخاباتی امسال منجر به شکل‌گیری گفت‌وگوهای پیچیده‌ای در باب ایمان، سیاست و رأی دادن شده است. پدر جورج نلسون، کشیش ارشد کلیسای باپتیست گفته ‌است بیانیه اوباما توفانی در جامعه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به‌وجود آورده است.

با این حال وی می‌گوید: من هرگز به فردی مانند میت رامنی رأی نخواهم داد. به نلسون در مجمع باپتیست‌های جنوبی آموخته شده است که مورمون‌ها یک فرقه [انحرافی]‌اند. رامنی قول داده است که مواضع محافظه‌کاران را در قبال موضوعات اجتماعی، ازجمله مخالفت با سقط جنین و ازدواج همجنس‌گرایان رعایت کند. اما بسیاری از کشیش‌های سیاهپوست درباره باورهای مورمونی او ابراز نگرانی می‌کنند. البته مسیحیان مانند خود مورمون‌ها عموما مورمونیسم را بخشی از تاریخ مسیحیت می‌دانند. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار اما کلیسای مورمون‌ها را همچنان نژادگرا تلقی می‌کنند. در سال1978بود که رهبران کلیسای قدیسان امروزین عیسی مسیح که نهاد رسمی مورمون‌ها محسوب می‌شود، تصمیم گرفتند ممنوعیت پذیرش کشیش‌های سیاهپوست را لغو کنند اما هیچ توضیحی در این‌باره ندادند.

جامعه مورمون با گذر زمان متنوع‌تر شده و کلیسای آنها به‌کرات نژادگرایی را محکوم کرده است. با این حال هرچند بیشتر فرقه‌های مسیحی علنا از تبعیض‌هایی که در گذشته قائل می‌شدند، ابراز پشیمانی کرده‌اند، کلیسای قدیسان امروزین عیسی‌مسیح هیچ‌گاه به‌خاطر موضع نژادگرایانه‌اش در گذشته، رسما عذرخواهی نکرده است. پدر برنارد از جمله مسیحیان سنتی است که در سال2008 به باراک اوباما رأی داد اما اینک به‌خاطر حمایت رئیس‌جمهور از ازدواج همجنس‌گرایان دچار تردید شده است. با این حال برنارد با گرایش‌های مذهبی میت‌رامنی نیز مشکل دارد.

رامنی در یکی از سخنرانی‌هایش در سال2007 گفته بود که مقامات کلیسای قدیسان امروزین عیسی‌مسیح بر سیاست‌های او به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده هیچ تأثیری نخواهند داشت. وی افزوده بود هنگامی که دریافته ممنوعیت پذیرش کشیش‌های سیاه توسط این کلیسا لغو شده است، از شوق گریسته است؛ چه، امیدی نداشته که این ممنوعیت زمانی لغو شود. با این حال اظهارات رامنی نتوانسته است در برداشت آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و سایرین از ریشه‌های مذهبی او تغییری ایجاد کند.

بسیاری از دمکرات‌ها و جمهوریخواهان استدلال کرده‌اند باور مذهبی میت رامنی نباید ملاک قضاوت قرار گیرد. پدر درک هارکینز از مقامات و مشاوران مذهبی کمیته ملی دمکرات‌ها با سفر به نقاط مختلف ایالات متحده مبادرت به گفت‌وگو با کشیش‌های آفریقایی‌تبار و سایر روحانیون کرده است. به گفته وی، با مطرح‌شدن مسائلی جدی‌تر، نگرانی بابت حمایت اوباما از ازدواج همجنس‌گرایان کاهش یافته و از آن سو هیچ کشیشی در بحث‌هایی که درباره دو نامزد انتخابات می‌شود، به مورمون بودن رامنی اشاره‌ای نمی‌کند. هارکینز در مصاحبه‌ای تلفنی در این‌باره می‌گوید: در این انتخابات جایی برای تهمت و بدگویی در مورد مذهب نامزدها وجود ندارد. چنین اقدامی به لحاظ اخلاقی درست و شایسته نیست.

کد خبر 187068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز