یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

نیلوفر قدیری: چهارسال پیش باراک اوباما به‌خاطر همه ویژگی‌هایی که داشت، در قامت یک رئیس‌جمهور «قهرمان و محبوب» در داخل و خارج آمریکا، ظاهر شد.

رنگ پوست، هنر سخنوری، شعار تغییر وضعیت اقتصادی و اجتماعی آمریکایی‌ها و وعده تغییر روابط و نگاه این کشور به جهان، ازجمله ویژگی‌هایی بود که بسیاری را در داخل آمریکا و در جهان به این «آمریکایی متفاوت» جذب کرد.

او در سخنرانی چهار سال پیش‌اش در کنگره دمکرات‌ها در دنور اعلام کرد که می‌خواهد آمریکا را تغییر دهد، اختلافات حزبی را کنار بگذارد، امید را به بیکاران بازگرداند، روند نجات کره زمین از گرم‌شدن را احیا کند و غرور جریحه‌دار شده آمریکا را زنده کند.‌ ماه‌گذشته که اوباما بعد از چهار سال ریاست‌جمهوری، دوباره در کنگره دمکرات‌ها در کارولینای شمالی سخنرانی می‌کرد، از این فهرست امیدبخش با شعارهای هیجان‌انگیز، کمتر موردی محقق شده ‌بود. در حال حاضر نسبت به چهار سال پیش، سه میلیون آمریکایی به شمار بیکاران اضافه شده، بدهی ملی آمریکا پنج هزار میلیارد دلار بیشتر شده و اختلافات حزبی در آمریکا از همیشه بیشتر شده به‌طوری‌که در اتفاقی کم‌سابقه کار دولت را مختل کرده‌است. رسانه‌های آمریکایی در آستانه انتخابات پر از مطالب و کاریکاتورهای طنزی هستند که مضمون اکثر آنها مسخره‌کردن شعار تغییر اوباماست.

اولین جمله حامیان اوباما در دفاع از این شرایط این است که اوضاع می‌توانست خیلی بدتر از این باشد. آنها می‌گویند اوباما دولتی را تحویل گرفت که درگیر دو جنگ مرگبار و ناامیدکننده بود، بانک‌های ورشکسته و رکود اقتصادی بی‌سابقه داشت و با شعار یا با ما یا علیه ما، همه جهان را با خود دشمن کرده‌بود. اوباما کرسی ریاست‌جمهوری را از کسی تحویل گرفت که با لنگه کفش از کاخ سفید بدرقه شده‌بود. با این حال نظرسنجی‌هایی که در داخل و خارج آمریکا درباره محبوبیت اوباما صورت می‌گیرد نشان می‌دهد که بسیاری از او ناامید شده‌اند اما با وجود همه این ناامیدی‌ها، کمتر کسی است که درباره پیروزی دوباره او در انتخابات امسال تردیدی داشته‌باشد. پیروزی مجدد او در انتخابات امسال دلایل زیادی دارد.

عده‌ای می‌گویند اصلی‌ترین دلیل این پیروزی، رقیب ضعیفش «میت رامنی» است. او علاوه بر اینکه از بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی اوباما ازجمله سخنوری بی‌بهره است، در همین سه‌‌ماه گذشته گاف‌هایی داشته که هرکدام برای شکست یک نامزد انتخاباتی کافی است. سخنان نسنجیده و خنده‌آور در نخستین سفر خارجی‌اش در مقام نامزد رسمی انتخابات و فیلم ویدئویی‌ای که از دیدار چند‌ماه قبل با حامیان مالی‌اش منتشر شد، ازجمله این گاف‌ها بودند. ستاد انتخاباتی او تا‌کنون بارها مجبور شده برای سخنان رامنی توضیح و تصحیح منتشر کند.

عده‌ای دیگر می‌گویند نقطه قوت اوباما، رامنی نیست بلکه خود حزب جمهوریخواه است که دچار سردرگمی و تندروی شده‌است؛ مثلا در شرایطی که همه کارشناسان اقتصادی افزایش مالیات در کنار کاهش هزینه‌ها را تنها راه‌حل کسری بودجه و بهبود شرایط اقتصادی ناگوار آمریکا می‌دانند، جمهوریخواهان هرگونه افزایش مالیات را به‌خاطر مغایرت با اصول حزبی‌شان رد می‌کنند. آنها دربرابر تغییرات همگام با شرایط روز، مقاومت می‌کنند و به همین‌خاطر است که مداخله نظامی پای ثابت نسخه سیاست‌خارجی‌شان است.

لحن کلام متفاوت اوباما در برابر رژیم صهیونیستی و مشخصا نخست‌وزیر اسرائیل، عامل دیگری است که از نظر رأی‌دهندگان آمریکایی دور نمانده‌است. اختلاف‌نظر میان واشنگتن‌ و تل‌آویو امری بی‌سابقه نیست اما کشیده‌شدن این اختلافات به رسانه‌ها تا جایی که رئیس‌جمهور آمریکا حرف‌های نخست‌وزیر اسرائیل را سروصدایی بی‌اهمیت توصیف کند، بدون شک در تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد. او با این جمله نشان داد که نارضایتی افکار عمومی از این میزان تأثیرگذاری اسرائیل بر سیاست‌های آمریکا را دریافته و حالا سوار بر این موج حرکت می‌کند. اوباما موج‌سوار خوبی است و وقتی این ویژگی را به ویژگی‌های گفته‌شده اضافه کنیم، تردیدی نمی‌ماند که او برنده انتخابات امسال است.

کد خبر 187021

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز