توقیف 60تن سیب چیده‌شده از باغ کارخانه سرب و روی زنجان بار دیگر بازار اخبار مربوط به سلامت مردم این دیار را داغ کرده است؛ کارخانه‌ای که قرار بود چند سال قبل به نقطه‌ای در غرب زنجان انتقال یابد اما از قرار معلوم تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نگرفته است و بادهای موسمی که از شرق به غرب زنجان می‌وزند، مهمان ناخوانده سال‌های اخیر مردم را روانه شهر می‌کنند.


با این حال چه زمانی مصلحت جای تدبیر را خواهد گرفت؟ زنجان خاستگاه صنعت سرب و روی کشور است و بیش از هر زمان دیگری ضرورت توجه به استانداردهای لازم برای رعایت اصول زیست‌محیطی توسط شرکت‌های سرب و روی مهم به‌نظر می‌رسد اما بی‌تفاوتی به این موضوع چالش‌ها و مشکلاتی را در رابطه با آلودگی محیط شهر زنجان در پی داشته است که باید مسئولان و ارگان‌های ذی‌ربط برای متقاعدکردن شرکت‌ها به پذیرش این امر گام بردارند؛ هرچند مردم از طریق رسانه‌های استانی پیگیر این موضوع بوده و هستند و تلاش می‌کنند این مهم به معضلی حاد برای شهروندان در آینده‌ای نزدیک تبدیل نشود.

مسئول آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان از برخورد قاطع این اداره کل با متخلفان می‌گوید: طبق قانون ماده688 تعزیرات مسئول پاسخگویی به هر اقدام تهدید‌کننده بهداشت عمومی، مدیر واحد تولیدی است و صنایع آلاینده موظف به پرداخت 1/5درصد درآمد به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده هستند. جعفرخامسی با بیان اینکه نگرانی نسبت به انباشته شدن پسماند‌های روی در فضای غیراستاندارد بیش از نگرانی نسبت به آلودگی هوای ناشی از فعالیت این واحدهاست، می‌افزاید: واحدهای آلاینده هوا موظف به نصب فیلتر و رفع آلودگی هستند و هم‌اکنون بیش از 90درصد واحدهای آلاینده استان از سیستم تصفیه هوا استفاده می‌کنند. وی با ابراز تأسف از اینکه صاحبان برخی واحدهای تولیدی آلاینده نسبت به استفاده مستمر از سیستم تصفیه هوا بی‌توجهند، اظهار می‌کند: اکنون فیلترهای مورد نیاز واحدهای آلاینده در کشور، به قیمت مناسب تولید می‌شوند و تولیدکنندگان نباید به بهانه گرانی، از فیلتر استفاده نکنند.

البته پیش از این مدیرکل محیط‌زیست این استان نیز گفته بود که آلودگی خاک مناطق اطراف کارخانه سرب و روی به اثبات رسیده و آزمایش‌هایی براساس تقسیم‌بندی آلودگی خاک صورت گرفته است و مطالعاتی راجع به گیاهان این منطقه انجام و نمونه‌برداری شده و آلودگی پوشش گیاهی منطقه به اثبات رسیده است.

امیر مهدویانی می‌گوید: برای اطمینان از آلودگی این پوشش‌های گیاهی نیاز به نمونه‌برداری‌های جدید است؛ چرا که گزارش‌ها برای سنوات قبلی است که از سال 60 تا 90 ادامه داشته و با توجه به اقداماتی که در زمینه کنترل آلایندگی‌های کارخانه در دوسال اخیر انجام شده است، لزوم تجدید نمونه‌برداری‌ها احساس می‌شود. وی با اشاره به اینکه میوه‌ باغ‌های منطقه اطراف کارخانه باید ریزش شود، تأکید کرد: میوه‌های این باغ‌ها غیرقابل استفاده است و این میوه‌ها خود جاذب مواد رادیو اکتیویته هستند. سخن کوتاه اینکه پسماندهای خطرناک انباشته شده در جاده قدیم زنجان- بیجار هنگام بارش باران شسته شده و به آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند و این امر می‌تواند تهدیدی برای سلامت افراد باشد؛ با این حال تاکنون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان واکنشی در این رابطه نشان نداده است.

اسدالله قربان‌زاده

کد خبر 194622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز