همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: صیانت از هنر تعزیه امری لازم و ضروری است و استفاده از دیگر ابزارهای تکنولوژی ساختارهای زیبایی آن را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی صبح روز پنج‌شنبه در نخستین همایش شبیه پژوهی که در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار شد، افزود: تعزیه هنری است که باید صیانت شود و متناسب با شرایط و استفاده از ابزارهای روز سمت و سوی قویتری یابد.

وی اضافه کرد: این تنوعات و صحنه آرایی نباید به هنر اصیل تعزیه حالتی سرگرم کننده دهد چرا که ما را از هدف اصلی آن دور می کند.

لاریجانی با بیان اینکه هیچ هنری بی‌هدف و بی مبدا نیست، اضافه کرد: برخی سبک های هنری مبدا آنها طبیعت است و هدف آنها این است که مخاطب را به آرامش روحی و نفسانی برسانند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از آثار هنری که در سریال‌ها است نیز می‌تواند از این سبک تبعیت کند تا برای مخاطب ایجاد سرور و آرامش کند.

لاریجانی، شبیه خوانی و هنر تعزیه را دارای منظرهای مختلف با اهمیت و ارزشمند دانست و گفت: در این هنر از تخیل صرف و یا احساسات بهره گرفته نمی‌شود و استواری آن به دلیل سرچشمه گرفتن آن از حقیقت است.

وی با تاکید بر اینکه هدف هنر قدسی و دینی بر پایه حقیقت استوار است، گفت: گرچه هدف هنر دینی تا اندازه‌ای زیبایی و سرور است ولی اینها بخشی از جزییات هدف اصلی است و در واقع اصل آن تعالی بخشی به روح انسان است.

لاریجانی هم‌چنین با اشاره به اینکه حادثه عاشورا ابعاد گوناگون دارد و باید مستمرا روی آن کار شود، تاکید کرد: هنر تعزیه می‌خواهد از این طریق برخی رازهای عاشورا را کشف کند و بستر جذب قلب انسان ها به سوی حقیقت متعالی جذب کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رهبران دینی یکی از وظایف مهم آن تعالی بخشی است، تصریح کرد: امام حسین (ع) اصحاب خود را به سمت تعالی هدایت کرد و روح آنها را با تجلیات بیشتر حضرت حق آشنا کرد.

لاریجانی گفت: هنر دینی با بهره جستن از ابزارهای هنر، مخاطب را از روح تعالی برخوردار کرده و هنر علم حصولی نیست و از زبان معقول استفاده نمی کند چرا که قصد آن تاثیرگذاری بر روح انسان ها است.

وی با تاکید بر اینکه هنر دینی از آن جهت که مبدا حقیقت است مساله بیداری را نیز شامل می شود، تصریح کرد: این هنر عهده دار بیداری اسلامی نیز است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: صحنه عاشورا قلب تاریخ بشریت است و واقعه‌ای به اندازه عاشورا نیست که حقیقتی مستمر بر دل مردم و مومنان ایجاد کند.

لاریجانی ادامه داد: عاشورا حرارتی را در قلب مومنان ایجاد کرده که معرف نکات گوناگون کمال بخشی است و هر یک از انها تمام ابعاد وجودی انسان را در بر می‌گیرد.

وی اضافه کرد: جوانمردی، گذشت، مجاهدت، اخلاق، صبر و شکر در لحظه لحظه واقعه عاشورا موج می زند و این صبر و شکر است که ایمان انسان را کامل می کند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واقعه عاشورا ظرفیت بزرگی دارد که بیداری بشریت را به همراه داشته است و پرده از مقابل چشمان بشریت کنار زده تا همه منزلت حیات و زندگی را درک کنند.

کد خبر 194243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز