نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر درحالی به پایان رسید که سپاهان، قهرمان سه دوره پیاپی، در این مسابقات توانست در صدر جدول قرار بگیرد.

فوتبال - تیم سپاهان

این اتفاق در حالی رخ داد که شاگردان زلاتکو کرانچار با شکست استقلال مقابل داماش در آخرین بازی نیم‌فصل، توانستند قهرمان نیم‌فصل لقب بگیرند. با این حال هنوز 17بازی سرنوشت‌ساز باقی مانده تا قهرمان لیگ مشخص شود. هرچند سپاهان قهرمان نیم‌فصل شد ولی این تیم قدرت تیم سال گذشته را ندارد؛ با این حال وجود یک مربی حرفه‌ای روی نیمکت زردها و همچنین سازماندهی مناسب این باشگاه در یک‌دهه اخیر باعث شده که سپاهان حتی با جدایی ستاره‌هایش همچنان در کورس قهرمانی باشد.

استقلال اما امسال فرازونشیب‌های زیادی داشت. امیر قلعه‌نویی پس از سه‌سال دوری از این تیم دوباره روی نیمکت آبی‌ها نشست و البته در هفته‌های ابتدایی امتیازهای زیادی را از دست داد. با این حال تیم او رفته‌رفته توانست ناکامی‌های ابتدای فصل را جبران کند ولی هواداران استقلال و همچنین کارشناسان فوتبال معتقدند که این تیم زیبا بازی نمی‌کند و این استقلال از لحاظ سبک بازی نسبت به فصل قبل ضعیف‌تر شده است. از طرفی قلعه‌نویی ضمن اعتراض‌های مکرر به تعطیلی‌های لیگ برتر، معتقد است که این موضوع نقش مهمی در نتایج نه‌چندان خوب استقلال داشته است. با این حال او به فکر تقویت استقلال برای نیم‌فصل دوم است تا بتواند رکورد خود را بهتر کند و پنجمین قهرمانی را در لیگ به‌دست آورد.

از تراکتورسازی تبریز هم به‌عنوان دیگر مدعی جدی قهرمانی نام برده می‌شود؛ هرچند که آنها نتوانستند در پایان نیم‌فصل بین سه تیم اول قرار بگیرند. شروع ناامیدکننده تراکتور در هفته‌های ابتدایی باعث شد که تردیدهای زیادی در مورد تیم تونی اولیویرا به‌وجود بیاید ولی او رفته‌رفته تراکتور را به شرایط ایده‌آل رساند و خیلی‌ها از این تیم به‌عنوان یکی از ضلع‌های مثلث قهرمانی نام می‌برند. تراکتور تنها تیمی بود که توانست در رقابت‌های نیم‌فصل، سه تیم مطرح ایران یعنی استقلال، پرسپولیس و سپاهان را شکست دهد.

در نیم‌فصل دوم برای این سه تیم، بازی‌های خانگی بسیار اهمیت دارد و این استقلال است که شرایط بهتری نسبت به سپاهان دارد و از لحاظ انجام بازی‌های خانگی، تعادلی در این خصوص وجود ندارد. استقلال از 17بازی دور برگشت 11بازی را در ورزشگاه آزادی انجام خواهد داد و این در حالی است که سپاهان فقط در هشت بازی میزبان است و تراکتورسازی هم 9بازی در تبریز انجام خواهد داد. کارشناسان فوتبال از استقلال، سپاهان و تراکتور به‌عنوان مدعیان جدی قهرمانی نام می‌برند؛ هرچند که نباید از کنار تیم‌هایی مثل فولاد، ملوان، نفت تهران و راه‌آهن هم به‌سادگی عبور کرد. نکته عجیب در نیم‌فصل اول اما نتایج ضعیف پرسپولیس بود و حالا هواداران این تیم امید کمی به قهرمانی دارند مگر اینکه اتفاقات غیرمنتظره رخ دهد و پرسپولیس وارد کورس قهرمانی شود.

ضعیف‌ترین قهرمانی نیم‌فصل به نام سپاهان

سپاهان با 31 امتیاز قهرمان نیم‌فصل شد و این پایین‌‌ترین امتیازی است که تاریخ لیگ‌برتر یک تیم برای قهرمانی در نیم‌فصل به دست آورده است. از لیگ هفتم به بعد که رقابت‌ها 18تیمی شده است، پایین‌‌ترین امتیاز متعلق به ذوب‌آهن بود که با 33 امتیاز در لیگ هشتم به قهرمانی نیم‌فصل رسید. پیش از آن هم میانگین امتیازات قهرمانان نیم‌فصل با توجه به تعداد بازی‌ها بالاتر از میانگین امتیازات سپاهان در این فصل بوده است. عنوان ضعیف‌ترین قهرمان نیم‌فصل با 1/82 امتیاز برای هربازی در حالی به سپاهان رسیده که قدرتمندترین قهرمان نیم‌فصل در طول 12دوره نیز همین تیم سپاهان بوده که در لیگ دوم با مربیگری فرهاد کاظمی میانگین 2/38 امتیاز برای هر بازی را به جا گذاشته است. در واقع 31امتیازی که در این فصل با 17بازی برای کرانچار به‌دست آمده را فرهاد کاظمی در لیگ دوم با 13بازی جمع‌آوری کرده بود. این مقایسه بیش از هر چیز نشان‌دهنده نزدیکی قدرت رقبا در این فصل است که به تیم‌ها این اجازه را می‌دهد تا با میزان امتیازات کمتری نسبت به فصل‌های قبل به قهرمانی برسند.

کد خبر 194134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز