چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برخلاف دیدگاه سازمان خصوصی سازی بر واگذاری سهام خود سازمان تاکید داشته و معتقد است با این واگذاری دیگر واگذاری شرکت‌های تابعه این سازمان مانند خودرو‌سازی مفهومی‌نخواهد داشت.

با احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت سایپا پیرامون روند اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل 44 و خصوصی سازی در این شرکت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چه اقداماتی برای واگذاری سهام دولتی شرکت سایپا پس از ابلاغ بند‌«ج» سیاست‌های کلی اصل 44 صورت گرفته است؟

با توجه به این که سهام این شرکت متعلق به دولت(سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ) است واگذاری این سهام نیز باید از سوی این سازمان صورت گیرد.

واگذاری 40 درصد سهام سایپا به تصمیم‌گیری وزارت صنایع و سازمان گسترش بستگی دارد و در صورتی که این امر ابلاغ شود سهام این شرکت به راحتی قابل واگذاری است و باید توجه کرد که شرکت سایپا در این واگذاری تصمیم‌گیرنده اصلی نیست.

  • ارزش سهام قابل واگذاری این شرکت چه میزان است؟

ارزش40 درصد سهام قابل واگذاری شرکت سایپا حدود 800 میلیارد تومان است. با واگذاری این میزان سهام در واقع سهام 86 شرکت‌ تابعه سایپا مانند سایپا دیزل، پارس خودرو، زامیاد و غیره نیز به بخش غیر دولتی واگذار خواهد شد.

تا آنجا که به مدیریت این شرکت مرتبط می‌باشد آمادگی لازم برای واگذاری سهام این شرکت و شرکت‌های تابعه سایپا در صورت تصمیم‌گیری صاحبان سهام وجود دارد.

  • روند خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های تابعه سایپا در سال‌های گذشته چگونه بوده است ؟

تاکنون سهام بسیاری از شرکت‌های تابعه سایپا را در دو قالب واگذاری در چارچوب شرکت‌های مشترک سرمایه‌گذاری و واگذاری در چارچوب بورس به بخش غیر دولتی منتقل کرده‌ایم.

طی 4 سال گذشته 40 درصد سهام زامیاد، 23 درصد سهام سایپا دیزل و 10 درصد سهام پارس خودرو را به صورت تدریجی به مردم واگذار کرده‌ و قصد داریم امسال و سال آینده میزان واگذاری سهام پارس خودرو و زامیاد را به 40 درصد برسانیم.

بر این اساس 20 درصد سهام زامیاد، بیش از 50 درصد پارس خودرو و بخشی از سهام سایپا دیزل طی 2 سال آینده به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

  • امکان خرید سهام سایپا توسط شرکت‌های متقاضی خارجی تا چه حد است، آیا متقاضی در این زمینه وجود دارد؟

در این زمینه نیز باید سازمان گسترش تصمیم‌گیری نماید و این امر به شرایط کلی قانونی و جامعه بستگی داشته و ارتباط چندانی با شرایط بنگاه ندارد.

چراکه از نظر بنگاهی با ارزیابی که توسط شرکت‌های ارزیابی قیمت انجام شده، تنها شرکتی هستیم که شرایط بی بی پلاس را دارا بوده وبا توجه به عملکرد 4 سال گذشته از نظر درجه بندی سود مناسبی را داشته است.

سایپا از نظر اقتصادی شرکتی قابل واگذاری است اما واگذاری سهام این شرکت به شرکت‌های خارجی به سیاست‌های کلی و شرایط جامعه در زمینه نحوه برخورد با سرمایه گذاری خارجی است.

برای خرید سهام شرکت سایپا باید از طریق سازمان گسترش اقدام شود اما برای خرید سهام شرکت‌های تابعه قبل از آغاز پروژه ال 90 برای سهام پارس خودرو از سوی شرکت رنو تقاضا وجود داشت که ما به دلیل آنکه این شرکت به تازگی راه‌اندازی شده و هنوز به تولید نرسیده و ارزش کمی‌داشت با این واگذاری مخالفت کردیم.

اما اکنون آمادگی داریم که در صورت وجود تقاضای خرید از سوی شرکت‌های خارجی، مشخص شدن سیاست کلی دولت و نبود ممانعت بر اساس این سیاست‌ها، نسبت به واگذاری این سهام به شرکت‌های مذکور اقدام کنیم اما اخیرا تقاضایی از سوی شرکت‌های خارجی برای این سهام مطرح نشده است گرچه امکان واگذاری سهام شرکت‌های تابعه سایپا به شرکت‌های خارجی وجود دارد.

کد خبر 19391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز