در سال‌جاری قرار بود هزارمیلیارد تومان اعتبار به طرح پزشک خانواده اختصاص داده شود اما این اتفاق رخ نداد و بیمه‌ها از اعتبارات خود برای اجرای این طرح استفاده می‌کنند.

سیدعبد‌الله عمادی، معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر گفت:درسال‌جاری درخواست هزارمیلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح پزشک خانواده و اینکه در شش‌‌ماه دوم بتوانیم تمام کشور را تحت پوشش این طرح قرار دهیم، داده بودیم اما متأسفانه هنوز معاونت نظارت و راهبردی ریاست‌جمهوری این اعتبار را تخصیص نداده است.

او دیروز در حاشیه برگزاری نخستین همایش فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی نوپدید به خبرگزاری مهر توضیح داد: بیمه‌ها همچنین از اعتبارات خود برای اجرای طرح پزشک خانواده استفاده می‌کنند و در حال حاضر در استان‌های مازندران، فارس و سیستان و بلوچستان طرح پزشک خانواده اجرایی و در آینده نزدیک در شهرری و اسلامشهر نیز اجرا می‌شود. وی گفت: قول داده شد در سال92 اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح تخصیص داده شود.

به گفته عمادی، در این طرح پزشکانی که ثبت‌نام می‌کنند دوهزار و 100تومان برای هر بیمار دریافت و هر پزشک می‌تواند در‌ماه دو هزار و 500بیمار را درمان کند.او که سرپرستی سازمان بیمه سلامت را نیز بر عهده دارد در توضیح وضعیت کنونی این سازمان گفت: تا‌کنون با شرکت نفت، صداوسیما، صندوق بیمه‌ها، بانک‌ها، هواپیمایی و صندوق بیمه آینده سازان جلسه برگزار کرده‌ایم و در آینده نزدیک تمامی سازمان‌های بیمه در سازمان بیمه سلامت تجمیع‌ می‌شوند به‌طوری‌که خرید خدمت واحد و یکپارچه انجام خواهد شد و قصد داریم تا پایان سال این اقدام را انجام دهیم.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد همسان‌سازی‌ دفترچه‌های بیمه نیز توضیح داد: چنانچه بخواهیم خریدخدمت واحدی انجام دهیم باید دفترچه‌های درمانی یکسان شود و هم‌اکنون درحال رایزنی با سازمان تأمین اجتماعی هستیم و ممکن است دفترچه‌های افراد تحت پوشش این سازمان برای استفاده در مراکز ملکی آنان نشان‌دار شوند. پزشک خانواده یک برنامه بیمه‌ای - درمانی است که از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دست اجراست.

در این طرح تیم‌های درمانی در محل‌های مشخص مستقر شده و خدمات درمانی را به جمعیت هدف ارائه می‌دهند. شخص پزشک خانواده پزشکی است که حداقل دارای مدرک دکتری حرفه‌ای پزشکی و مجوز معتبر فعالیت حرفه‌ای پزشکی در محل ارائه خدمت باشد. پزشک خانواده، ‌در نخستین سطح خدمات، عهده‌دار ارائه و مدیریت خدمات سلامتی سطح اول است.

مرکزی که مجری برنامه پزشک خانواده است می‌بایست چهار پزشک، یک کارشناس تغذیه، یک کارشناس روانشناس بالینی،یک کارشناس محیط یاحرفه‌ای، چهارپرستار خانم یا کارشناس ماما، سه‌کارشناس بهداشت خانواده، یک کارشناس بیماری‌ها، یک کاردان یا تکنسین مدارک پزشکی و یک نفر نگهبان یا خدمتگزار باشد. این مرکزها هر روز از ساعت هشت تا 12و 16تا 20 (پنجشنبه‌ها فقط صبح) فعالند و مسئولیت دارند خدمات سلامت را در محدوده بسته خدمات تعریف‌شده، ارائه کنند.وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بارها اعلام کرده است که اجرای این برنامه در گرو تأمین بودجه از سوی دولت است و بارها نیز اعلام شده که دولت حاضر به تأمین این بودجه نیست و اجرای این طرح را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

کد خبر 193837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز