یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: بودجه طرح جنجالی پزشک خانواده که قرار بود تا پایان امسال در شهر‌های بالای 20 هزار نفر اجرایی شود، کماکان محل مناقشه است و کسی نمی‌داند بالاخره قرار است از کدام محل تأمین شود.

پزشک

نسخه 02 این طرح، اوایل سال‌جاری مطرح و با ثبت نام شهروندان در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، مازندران و تهران آغاز شد ولی با گذشت 9‌ماه از سال خبرهای متناقضی از اجرایی شدن آن به گوش می‌رسد، به‌طوری که نمایندگان مجلس پیش‌بینی می‌کنند اجرای این طرح به عمر دولت دهم قد ندهد. دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت چندی پیش با اشاره به آمادگی کامل وزارتخانه متبوعش برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سراسر کشور عنوان داشت که ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تحت پوشش قراردادن شهرهای کشور نیاز است و امیدواریم معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری این بودجه را در اختیار سازمان‌های بیمه گر قرار دهد.

قرار بود با واریز شش هزار میلیارد تومان از ردیف بودجه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به طرح پزشک خانواده، منابع مالی این طرح تأمین شود و با توقف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نگرانی‌ها برای تأمین بودجه این طرح ادامه یافت.معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی برای تأمین اعتبار برنامه پزشک خانواده وجود ندارد به خبرگزاری فارس گفت: با وجود مشکلاتی که درخصوص اعتبارات وجود دارد اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتبارات طرح پزشک خانواده را از منابع و اعتبارات داخلی خود تأمین می‌کند.

سید‌عبدالله عمادی گفت: منتظریم تا اعتبارات لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده به‌زودی از سوی معـاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری پرداخت شود. ضمن اینکه به‌زودی طرح پزشک خانواده در هرمزگان اجرا می‌شود.امیدواری‌های مسئولان دولتی در حالی است که دکتر حسین‌علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس امیدی به اجرایی شدن این طرح در دولت دهم ندارد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت: اجرایی شدن طرح پزشک خانواده برای 75میلیون ایرانی روزانه 12میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

تا‌کنون برای 25میلیون نفر یا به‌عبارتی برای یک سوم جمعیت کشور پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است. تا پایان سال تقریبا 100روز باقی مانده است و اگر قرار باشد برای کل جمعیت کشور پرونده الکترونیک تشکیل شود بودجه‌ای معادل 1200میلیارد تومان نیاز است. اگر بخواهیم برای یک سوم جمعیت کشور که تا‌کنون ثبت نام کرده‌اند این طرح را اجرایی کنیم، در همین فرصت باقیمانده بایستی 400میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شود.

این در حالی است که متأسفانه این اعتبار تا‌کنون برای این طرح پیش‌بینی نشده است. وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت مجری این طرح است گفت: منابع مالی این طرح را بایستی شرکت‌های بیمه تأمین کنند ولی هنوز منابع این طرح در بیمه‌ها تعیین نشده است. با وجود این سه چهار دانشگاه در کشور این طرح را اجرایی کرده‌اند ولی به‌دلیل کمبود منابع با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و به‌اصطلاح عامیانه با چنگ و دندان این طرح را نگه‌داشته‌اند. وزارت بهداشت و درمان نیز خیلی دلش می‌خواهد این طرح را اجرایی کند، تنها راهی هم که با آن می‌توان هزینه‌های درمان مردم را کاهش داد، اجرای مناسب این طرح به‌صورت سراسری است ولی از آنجایی که دولت منابع پیش‌بینی شده این طرح را در اختیار وزارت بهداشت نمی‌گذارد، امیدی به اجرای این طرح نیست.

حسین‌علی شهریاری ناامیدانه گفت: با وجود اینکه یک‌سال و نیم پیش آقای رئیس‌جمهور در مجلس حضور یافت و شعار اجرایی شدن این طرح را ظرف دو سال آینده داد، من بعید می‌دانم که طرح پزشک خانواده در این دولت اجرایی شود. البته ما در آن زمان گفتیم که آرزو بر جوانان عیب نیست و می‌دانستیم که دولت دهم نمی‌تواند این کار را انجام دهد چون معتقد بودیم عزم و اراده ملی برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده وجود ندارد. وزارت بهداشت برای این طرح تلاش‌های زیادی انجام داده است ولی بدون منابع نمی‌توان کاری کرد.

دولت پول بیمه‌ها را نمی‌دهد، بنابراین نمی‌توان به اجرایی‌شدن آن امیدوار بود.وی در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع سلامت جزو پنج اولویت اول دولت است یا نه گفت: سلامت در شعار جزو اولویت‌هاست ولی در واقع جزو اولویت دوازدهم نیز قرارش نمی‌دهند. وزارت بهداشت در بودجه و منابع مالی امسال در ردیف 10یا 11قرار گرفته است.

وی گفت: تعداد زیادی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه قادر به پرداخت هزینه‌های درمان نیستند. هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در این حوزه بسیار بالاست. اگر قرار بود در قانون برنامه چهارم توسعه تعداد افراد زیر خط فقر را از سه درصد به یک درصد برسانیم، در حال حاضر نه‌تنها نتوانستیم آن را عملی کنیم بلکه حدود هفت الی 7.5درصد از افراد جامعه به‌دلیل هزینه‌های درمانی ممکن است زیر خط فقر قرار بگیرند.

کد خبر 193071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز