همشهری آنلاین: رییس ستاد اجرایی برنامه کشوری پزشک خانواده عنوان کرد: در اجرای برنامه پزشک خانواده راسخ هستیم، انتقادهای اصلاح گرایانه را هم می‌پذیریم ولی برخی انتقادها بر مبنای اطلاعات غلط است.

پزشک خانواده

دکتر محمد شریعتی در گفتگو با ایسنا و در واکنش به انتقادات به برنامه پزشک خانواده، ضمن بیان این مطلب، گفت: از توجه همه عزیزان به برنامه پزشک خانواده تشکر می‌کنم ولی نکته‌ای هست که آمارهایی که برخی منتقدان اعلام می‌کنند که تاثیر و جو روانی نامطلوب ایجاد می‌کند.

وی افزود: بسیاری از عزیزان معلوم نیست با چه هدفی برخی موارد را وارونه جلوه می دهند، مثلا اوایل شروع برنامه اعلام می کردند پزشک خانواده تعداد زیادی پزشکان را بیکار می کند ولی الان اگر توجه بفرمایید در فارس به رغم اینکه اکثر پزشکانی که در منطقه هستند وارد برنامه شده‌اند باز با کمبود پزشک مواجهیم.

وی افزود: این امر در واقع نشان می دهد برخی اطلاعات این دوستان دقیق نیست و اهداف دیگری در پس این آمار آنها وجود دارد. یا مثلا مطرح می‌کنند دریافتی پزشکان خانواده کم است. باید بگویم این دریافتی‌ها به صورت سرانه‌ایست و هرچه تعداد افراد تحت پوشش یک پزشک بیشتر شود دریافتی پزشک بیشتر می‌شود. الان در فارس اجازه داده‌ایم در شهر شیراز یک پزشک تا 3000 نفر را تحت پوشش قرار دهد، این عدد اگر ضربدر عدد پایه شود حقوق پزشک عدد خیلی خوبی می شود.

دکتر شریعتی تصریح کرد: نکته دیگری که وجود دارد اینست که در برخی استان‌ها بیمه نظام پرداخت دوگانه دارد، یعنی در مدت سه ماهی که مدت گذر است بیمه بابت افرادی که ثبت نام کرده‌اند در برنامه و دفترچه شان نشان دار شده است سرانه پرداخت می کند و بابت افرادی که هنوز وارد برنامه نشده‌اند به صورت پرداخت در ازای ویزیت انجام شده عمل می‌کند.
رییس ستاد اجرایی برنامه کشوری پزشک خانواده گفت: به همین خاطر ممکن است یک پزشک در شروع کار 100 نفر را ثبت نام کرده باشد لذا به همان نسبت دریافتی خواهد داشت و در کنارش هم ویزیت های خودش ( به صورت فیفور سرویس) را هم می گیرد.

وی ادامه داد: بعضی از منتقدان هم می گویند که N تعداد ایراد به برنامه پزشک خانواده وارد کرده ایم و کسی جواب نداده است. من به شما عرض می‌کنم ما در ستاد اجرایی این برنامه کلیه انتقادات و نامه هایی که راجع به این برنامه نوشته می شود را با حضور اعضای ستاد که از وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه هست بررسی کرده و جواب می دهیم.

وی افزود: از هر انتقاد و موردی هم که کمک کند به اصلاح برنامه استقبال می کنیم، لذا شبکه تفکر در ستاد راه انداخته ایم که شاید خیلی از پزشکان با این شبکه آشنا باشند. ایمیلی هم اعلام کرده ایم با آدرس: fp@health.gov.ir که همه عزیزان می توانند نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را به آن بفرستند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه پزشک خانواده به نقطه عطف خوبی نزدیک شده است که همان راه اندازی تخصص پزشک خانواده است. این کار نویدبخش ارتقای علمی همه پزشکانی است که وارد این برنامه می شوند به خصوص پزشکان خانواده روستایی.
وی گفت: به زودی دوره این تخصص شروع می شود و فراخوان آن روی سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران هست و نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران عزم راسخی در اجرای این برنامه دارد.

کد خبر 195409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز