جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله موحدی کرمانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

موحدی کرمانی

به گزارش مهر، آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم حاکم شدن آرامش در کشور اظهار کرد: مسئولینی که واقعا پایبند به ولایت هستند باید توجه کنند که از هر گونه سخن و برنامه تنش زا که خلاف ولایت و خواسته رهبری است پرهیز کنند.

آیت الله موحدی کرمانی افزود: اتفاقا خواست ملت رشید و ولایی ما نیز حاکم شدن آرامش در کشور است چرا که آنها در گفتگو با سیمای جمهوری اسلامی ایران خواستار همدلی در بین مسئولان بودند.

وی به مسئولان کشور توصیه کرد که با یکدیگر برادر، مهربان و دلسوز باشند و اگر هم اختلاقی وجود داشت این موضوع را بین خودشان حل کنند نه اینکه آن را به جامعه و رسانه‌ها بکشانند تا دشمن را به طمع انداخته و آمریکا را شاد کنند.

امام جمعه موقت تهران در تشریح خواسته‌های مردم از مسئولان گفت: انتظار مردم و رهبر معظم انقلاب این است که مشکلات اقتصادی حل شود نه اینکه مردم به خاطر چنین موضوعاتی حامی کشوران نباشند بلکه وظیفه مسئولان این است که هر چه زودتر مشکلات موجود بویژه در حوزه اقتصاد و معیشت مردم را حل کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن گرامیداشت هفته بسیج ادامه داد: این بسیج بود که عزت آفرید و در جبهه های نبرد حق علیه باطل در 8 سال دفاع مقس حماسه آفرینی کرد. بسیج نیروی عظیمی است که خداوند آن را نعمتی برای مردم ما قرار داده و امیدواریم هر روز بر توفیقات این نیروی عظیم مردمی افزوده شود.

وی با اشاره به مسئله سوریه تصریح کرد: آنچه در سوریه به عنوان یک بحران تلقی می‌شود قطعا مداخله خارجی‌ها است و متاسفانه کسانی این شرایط را بوجود آورده اند که دم از اسلام، قرآن و حمایت از فلسطین می‌زنند لذا توصیه ما به آنها این است که بگذارند مردم خودشان تصمیم بگیرند و اگر نیازی به اصلاح هست که حتما هست، توسط سوری‌ها انجام شود.

آیت الله موحدی کرمانی اضافه کرد: جرم اصلی مردم سوریه این است که آنها در صف اول مبارزه با اسرائیل ایستاده‌اند.

امام جمعه موقت تهران با ابراز خرسندی از شکار چندمین پهپاد آمریکایی توسط جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مطمئنیم وقتی آمریکا به هواپیمایی با عنوان جاسوسی ماموریت می‌دهد آن را به بالاترین تکنولوژی‌ها مجهز می‌کند اما همه دنیا دید که بالاتر از این تکنولوژی، ایران، اسلام و قرآن قرار دارد.

وی عنوان کرد: من به سپاه سرافراز تبریک می‌گویم و به خاطر اینکه این پهپاد به دست دلیرمردان کشورمان شکار شده است خدا را سپاسگزارم و از خداوند متعال می‌خواهم به نیروهای مسلح کشور در ارتقاء صنعت و پیشرفت توفیق بدهد.

آیت الله موحدی کرمانی اضافه کرد: اعزام هواپیمای جاسوسی از سوی آمریکایی‌ها یک کید شیطانی بود که بحمدلله ضعف آن توسط متخصصان ایرانی کشف شد و همه دنیا آن را ملاحظه کردند. بالاخره نباید فراموش کرد که تمام اینها از برکت اسلام و ایمان است . امیدوارم روزی ایران مقتدر بر تمامی ابزار نظامی آمریکا توفیق یابد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ثابت شدن حقانیت ایران در جنگ نابرابر عراق پس از 11 سال گفت: این موضوع بسیار مهم است و ریشه در قرآن دارد چرا که جمهوری اسلامی ایران هم از جنگ تحمیلی سرافراز بیرون آمد و هم اینکه برای دنیا ثابت شد صدام جانی و شروع کننده جنگ بوده است این نوید قرآن است که طرفداران حق باید بدانندهمواره پیروز هستند.

وی همچنین به نیروهای امنیتی عراق در خصوص کشف گروهک تروریستی که اخیرا بدام افتاده اند تبریک گفت و خاطرنشان کرد: خوشبختانه گروهی خائن که قصد انفجار در حرم حضرت امیر المومنین (ع) و همچنین ترور مرجع عالیقدر تقلید حضرت آیت‌الله سیستانی را داشتند توسط نیروهای امنیتی عراق به دام افتادند که این مسئله باعث خرسندی است.

آیت الله موحدی کرمانی ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان خراسان جنوبی این واقعه را تلخ عنوان کرد و گفت: به بازماندگان این حادثه تسلیت می‌گویم و برای درگذشتگان علو درجات را از درگاه خداوند متعال خواستارم. مسئولین امر هم هر چه زودتر باید مشکلات موجود در این منطقه را برطرف کنند.

امام جمعه موقت تهران از رهبر معظم انقلاب به دلیل انتصاب وی به این عنوان تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین ایام 11 تا 22 آذر روز جهانی معلولین و روز دانشجو را گرامی داشت.

آیت الله موحدی کرمانی در خطبه‌های اول نماز جمعه امروز تهران گفت: انسانی که وارد حوزه پذیرش مسئولیت می‌شود باید ابتدا ببیند که می‌تواند از عهده مسئولیت بر بیاید یا نه، اگر نمی‌تواند نباید وارد این حوزه شود. شرایط برای کاندیداها در انتخابات مختلف هم به همین شکل است لذا اگر نماینده ای نمی تواند از عهده وظایف نمایندگی بر بیاید نباید مسئولیت بپذیرد چرا که این موضوع به لحاظ شرعی جایز نیست و چه بسا حقوقی که از این حوزه توسط فرد دریافت می‌شود هم درست نباشد که قطعا درست نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حتی اگر به فردی پیشنهاد مسئولیتی می شود و او می‌داند که افراد شایسته‌تری برای انجام این مسئولیت وجود دارد نباید چنین مسئولیتی را بپذیرد البته مافوق هم باید حواسش به چنین موضوعاتی باشد و سعی کند شایسته‌ترین افراد را برای تصدی مسئولیت‌ها انتخاب کند درغیر این صورت او به مسلمانان و پیغمبر خدا خیانت کرده است.

وی با بیان خاطره‌ای از دوران حضورش درمجلس شورای اسلامی گفت: در آن زمان به یک روحانی پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش ارائه شد، او وقتی متوجه این موضوع شد اعلام کرد که از عهده این مسئولیت بر نمی‌آید و وزیر شدن را نپذیرفت. خدا به چنین افرادی خیر دنیا و آخرت را می‌دهد.

آیت الله موحدی کرمانی حدیثی از امیرالمومنین (ع) نقل کرد که بر اساس آن 4 چیز باعث زوال یک دولت می‌شود افزود: اصول نباید فراموش شود، فرعیات نباید جانشین اصل و موضوعات مهم باشد، انسان نالایق نباید بر سر کار باشد و در نهایت افراد لایق نباید کنار گذاشته شوند. بر این اساس مسئول باید حواسش بسیار جمع باشد.

وی با ذکر فرازی از آیات قرآن کریم در خصوص اینکه حکومت اسلامی باید 4 اصل را در اولویت کارهای خود قرار دهد خاطرنشان کرد: حکومت اسلامی باید نمازها را اقامه کند نه اینکه صرف خواندن نماز باشد بلکه نماز باید در جامعه به روشنی خود را نشان بدهد، رابطه بین مردم و خدا باید برقرار و قوی شود، حکومت اسلامی زکات را باید برپا دارد یعنی به فقرا برسد و خلاءهای فقر را پر کند (خیلی ها به ما مراجعه می‌کنند و دادشان بلند است، مسئولان باید به این موضوعات توجه کنند)، امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به درستی پیاده شود تا ریشه گناه سوزانده و از بین برود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مسئولان باید ببینند که تا چقدر توانسته اند به این توصیه‌های قرآنی و بزرگان دین عمل کنند.

وی همچنین توصیه‌هایی را در خصوص در پیش گرفتن تقوای الهی به نمازگزاران ارائه کرد و گفت: مومنان باید بینند که برای آخرتشان چه کرده‌اند و چه سرمایه ای دارند. این موضوع به معنای همان محاسبه نفس است که از سوی علمای علم اخلاق بارها مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت الله موحدی کرمانی همچنین به حقوق افراد نسبت به دیگران اشاره کرد و گفت: انسان‌ها باید نسبت به یکدیگر احترام بگذارند و حقوق دیگران را پاس بداند. در توصیه‌های بزرگان دین آمده است که حتی باید حقوق حیوانات را هم بجا آورد.

وی رعایت حقوق افراد از سوی مسئولانی که در نظام مسئولیتی پذیرفته‌اند را بسیار با اهمیت ذکر کرد و ادامه داد: بالاخره حکومت ما حکومت اسلامی است که با خون شهدا به ثمر نشسته، آرزوی انبیاء و اولیای الهی است و حضرت مهدی (عج) بعد از ظهور آن را اجرا می‌کند. لذا مسئولان از پائین ترین تا بالاترین رده نسبت به دیگران حقوقی را بر عهده دارند که باید نسبت به انجام آن بسیار با حساسیت عمل کنند.

کد خبر 193528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز