گروه سیاسی: رفتارهای متناقض و دوگانه در سیاست خارجی آمریکا به یک اپیدمی تبدیل شده است؛ مقامات این کشور بارها درخصوص رابطه با ایران و باز شدن باب مذاکره بین دو طرف درخصوص پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران سخن‌ها رانده‌اند، اما در کمتر از 24ساعت تحریم‌ها یا فشارهایی را بر ایران تحمیل کرده‌اند تا بتوانند از موضع قدرت پای میز مذاکره بنشینند و خودخواسته همه درها را برای مذاکره عقلانی به روی خود ببندند.

آخرین نمونه از این رفتارهای آمریکایی را می‌توان در اظهارات هیلاری کلینتون و اقدام اخیر سنای آمریکا در تصویب تحریم‌ها علیه ایران دید که از طرفی کلینتون از آمادگی آمریکای پس از انتخابات 2012برای مذاکره با ایران می‌گوید و از طرف دیگر سنای آمریکا تحریم‌های جدید خود را اعمال می‌کند. در همین راستا رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: اقدام اخیر سنا با ژست و ادعاهای دولت آن کشور در حمایت از مسیر مذاکره و دیپلماسی سازگاری ندارد؛ حتی درصورت اثبات وجود نظر مخالف از سوی دولت آمریکا نیز این مصوبه نشان‌دهنده چندگانگی قدرت در آمریکا بوده و مسلماً سیاست مبتنی بر چندگانگی مراکز قدرت قابل اعتماد نخواهد بود.

وی تصویب اینگونه قـوانین فراسرزمینی را به معنی تضعیف آشکار اصول مسلم حقوق بین‌الملل ازجمله اصل برابری حاکمیت کشورها و نمونه بارزی از رفتار غیرصادقانه آمریکا مبنی بر نفی رویکرد یکجانبه گرایی نومحافظه کاران در دوره بوش دانست. سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: این مسئله به افکار عمومی مردم دنیا نشان می‌دهد که منطق ایران برای مقاومت در برابر رفتـار زورگویانه آمریکا، منطقی مستحکم در راستای نفی یکجانبه‌گرایی و پایبندی به اصول حقوق بین‌الملل به‌منظور تقویت صلح و ثبات بین‌المللی است.همچنین وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون گفت که مذاکره موضوعی ایران با آمریکا تاکنون در چند مرحله انجام شده است و منعی برای تکرار آن وجود ندارد.

علی‌اکبر صالحی خاطرنشان کرد: همچنین مذاکره درباره پرونده هسته‌ای در قالب مذاکرات ایران با گروه 1+5که آمریکا نیز در آن حضور دارد، انجام می‌شود، اما اگر در اذهان عمومی مذاکره فراگیر سیاسی مطرح شده باشد، این مسئله در حدود اختیارات رهبر معظم انقلاب است و معظم له تشخیص می‌دهند که مثلا چنین اقدامی بشود یا نشود.

وی یادآور شد: «مذاکره موضوعی» تاکنون در چند مرحله شده است و اکنون نیز آمریکا در مذاکرات گروه 1+5حضور دارد که در این زمینه منعی نیز وجود ندارد و مذاکره می‌شود. ناگفته نماند که علی لاریجانی رئیس مجلس هم مذاکره در قالب گروه 1+5را به جای مذاکره مستقیم ترجیح داد و درخصوص اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران تصریح کرد: اگر آنها در بیانشان پیگیر هدف باشند می‌توانند موضوع را در 1+5دنبال کنند؛ اگر آنها صداقت دارند مسیر مذاکرات باز است و جمهوری اسلامی هم پیشنهاد خوبی در این گروه ارائه کرده که متأسفانه آنها موضوع را به نحو درستی پیگیری نکردند و به سمت تحریم‌های دیگری رفتند، اما می‌توانند در مذاکرات آ‌ینده با پیشنهادهای خودشان مسیر را عوض کنند. 

کد خبر 193373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز