چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

مسئله فشارها و تحریم‌های غرب علیه ایران و فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص افزایش روحیه خودباوری برای مقابله با این فشارها مسئله‌ای بود که ما را بر آن داشت با پرویز سروری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم به گفت‌وگو بنشینیم.

sarvari
  • به‌نظر شما دلیل فشارهای غرب و آمریکا علیه ایران چیست و با چه هدفی دنبال می‌شود؟

امروز درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران به رتبه بسیار چشمگیری رسیده است همه کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و حمایت‌های صهیونیست‌ها نیروهایشان را جمع کرده‌اند و به نوعی جنگ احزاب راه‌انداخته‌اند. ایران امروز از فضای فشارها خارج شده و خودش را در شرایط برتر قرار داده است و این یعنی در جنگ سنگین نرمی که از سوی دشمن صورت گرفته، جمهوری اسلامی توانسته است غرب و آمریکا را سنگر به سنگر عقب براند.

همچنین شاهدیم که فشارهای زیادی متوجه آمریکایی‌هاست و به تعبیر خودشان از بهشت 2001به جهنم 2012منتقل شده‌اند و هر روز شاهد ضربات جدی به اقتدار خود هستند. موقعیت و موجودیت آمریکا به‌گونه‌ای است که برای جبران خسارات خود چاره‌ای ندارد جز آنکه هرآنچه در توان دارد برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی وارد عرصه کند و به همین دلیل ما شاهد هستیم که غربی‌ها یکی پس از دیگری ظرفیت‌های نخ نمای خود را که بارها آزمایش کرده‌اند به عرصه مقابله با جمهوری اسلامی آورده‌اند.

  • درخصوص این موضوع که تحریم‌های غرب ربطی به پرونده هسته‌ای ایران ندارد، نظر شما چیست؟

تحریم‌ها خیلی قبل از آغاز فعالیت‌های هسته‌ای ما شروع شد، امروز ما شرایط تبعیض آمیزی را در سطح جهان از سوی آمریکا شاهد هستیم. آمریکا اتهامات زیادی را به ایران می زند درحالی‌که ما هم جزو ان‌پی‌تی هستیم و هم اینکه بازرسان آژانس نظارت دقیقی بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ما دارند. از سوی دیگر شاهدیم که در آمریکا و رژیم صهیونیستی صدها کلاهک هسته‌ای فعال وجود دارد و آنها هرگز اجازه بازدید از این کلاهک‌ها را به نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌دهند. این مسئله خود گویای آن است که موضوع فشارهای آمریکا هسته‌ای نیست، آنها جمهوری اسلامی را تهدید می‌بینند چرا که امروز شاهد هستیم مدل جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه در حال اجراست و این مدل چیزی نیست جز حاکمیت دینی و حکومت اسلام بر مردم.

  • ما شاهد بودیم که رهبر انقلاب در بخشی از بیانات اخیرشان تأکید کردند که برای مقابله با فشارهای دشمن باید روحیه خودباوری در کشور تقویت شود، به‌نظر شما راه‌های افزایش خودباوری در کشور چیست؟

بخشی از آن بر می‌گردد به مسائل فرهنگی که باید در دانشگاه‌ها و مدارس میان جوانان ترویج شود و اقدامات عملی را در این زمینه انجام دهند. به‌نظر من ظرفیت‌های علمی هم می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد، برای مثال وقتی ما 11برابر متوسط پیشرفت علمی جهان پیشرفت کرده‌ایم این باعث افزایش خود باوری ملی می‌شود و آثار آن در جامعه نمود خواهد داشت.

الان تنها نقطه ضعفی که مسئولان باید بیش از همه‌‌چیز به‌دنبال رفع آن باشند مسئله اقتصادی است که باید بتوانیم مدل بومی را برای آن طراحی کنیم تا باعث رشد روحیه ملی و خودباوری در میان ملت باشیم.

امروز همه مسئولان باید رهنمودهای رهبری را مدنظر داشته باشند و به جای درگیری‌های درونی به فکر رشد تولید ملی در کشور باشند چرا که این امر باعث رشد کشور خواهد شد و بی‌توجهی به این زمینه می‌تواند آسیب‌های جدی به روحیه خودباوری ملی ما برساند و همگرایی ملی ما را به واگرایی تبدیل می‌کند. البته ناگفته نماند که ما در عرصه‌های زیادی ازجمله عرصه‌های سیاسی، دیپلماسی و علمی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌ایم اما در زمینه اقتصادی فاصله زیادی با چشم‌انداز مطلوب داریم.

کد خبر 189000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز