گروه سیاسی: بعد از واکنش‌های تندی که طیفی از اصولگرایان فروردین‌ماه امسال به نامه‌ای که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود به امام نوشته و خواسته است تکلیف رابطه با آمریکا را روشن کند، حالا واکنش‌هایی تازه به اظهاراتی تازه‌تر درباره بحث مذاکره و رابطه با آمریکا صورت گرفته است.

در‌واقع بعد از اعتراض‌های جسته‌گریخته‌ مجلسی‌ها به عدد بالای هیأت همراه رئیس‌جمهور در سفرش به نیویورک، 26نماینده مجلس به صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد درباره رابطه و مذاکره با آمریکا انتقاد کرده‌اند. اعتراض‌هایی به‌مراتب تندتر از فروردین‌ماه امسال نسبت به تاریخ‌نگاری‌های آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و ادعای او درباره نامه‌ای که با دستخط خود، در سال‌های آخر حیات امام به ایشان نگاشته بود صورت گرفته است.

در آن مقطع طیفی از اصولگرایان مجلس ازجمله علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی یادآور شدند که کسی‌ حق اظهارنظر درباره رابطه با آمریکا جدا از نظرات رهبری را ندارد. هاشمی رفسنجانی در آن نامه نوشته بود: «من در سال‌های آخر حیات امام (ره) نامه‌ای را خدمت‌شان نوشتم، تایپ هم نکردم، برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم شما بهتر است در زمان حیات‌تان اینها را حل کنید. در غیراین صورت ممکن است اینها به‌صورت معضلی، سد راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی هست که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما، عبور‌کردن مشکل خواهد بود.

یکی از این مسائل، رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل دوام نیست. آمریکا قدرت برتر دنیاست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم، اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.» علاوه بر مجلس، بخشی از نمایندگان احزاب اصولگرا به این اظهارات هاشمی رفسنجانی در آن مقطع حمله کرده و آن را خلاف واقع دانستند. تا جایی که حسین شریعتمداری در سرمقاله‌ای که در روزنامه کیهان نوشت، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به سانسور نظرات رهبر فقید انقلاب متهم کرد.

بعدتر اما سخن از مذاکره با آمریکا به شرط و شروطی البته، وقتی بر زبان علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جاری شد، کمتر اظهارنظری در مخالفت با او دیده شد. صالحی در روزهایی که قرار بود یکی از سلسله نشست‌های ایران و آژانس برگزار شود، با اشاره به اینکه تهران هیچ‌گاه فرصت برای دیپلماسی را از دست نداده، خاطرنشان کرد که ایران آماده است در شرایط برد - برد مذاکره کند.

این نوع اظهارنظرها البته بعد از آنی صورت گرفته که آمریکا در سال شمسی قبل پیشنهاد برقراری یک خط تلفن سرخ بین نیروهای نظامی ایران و آمریکا را مطرح کرده بود که با مخالفت و واکنش تند فرماندهان نظامی کشورمان همراه شد. بعد از آن هم هیلاری کلینتون از راه‌اندازی سفارت مجازی این کشور برای ایرانیان سخن گفته بود. سایتی که در سال نو میلادی راه انداخته شد، اما عملا هیچ امکانات تازه‌ای را برای ایرانیان به همراه نداشت و طبیعی بود که این طرح هم با شکست همراه شود.

حالا محمود احمدی‌نژاد در آخرین سال حضور خود در نیویورک و اجلاس سازمان ملل سخن از «باید»های بهبود روابط بین ایران و آمریکا به میان آورده است. او گفته است دو کشور بزرگ، مؤثر و قدرتمند، 33سال است که رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند و اگر در این مدت هم افزا با یکدیگر عمل کرده بودند امروز شرایط بین‌المللی شکل دیگری داشت. سخنانی که طیفی از منتقدان دولت در مجلس، ازجمله احمد توکلی و علی مطهری را به واکنش واداشته در اعتراضی کتبی اینگونه اظهارات را خلاف مصلحت و عزت ملی بدانند.

کد خبر 185974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز